Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 1, SULJETTU -> Osa 2

Punaherukka, minä nakkasin maljakkoon kimpun pajunoksia ja annoin olla monta viikkoa. Lisäilin aina vähän vettä, kun se pakkas haihtua. Sitten kun kyllästyin kattelemaan niitä pajunoksia kun ne olivat jo niin nuhjuisia, niin nakkasin ne biojätteeseen ja pajuveden siivilöin siistimmäksi. Sit lantrasin sitä ja kaadoin juurrutusmaljakkoon pistokkailleni. Jonkun pistokkaan kanssa tein niin, että nakkasin sen kanssa samaan maljakkoon muutaman pajunoksan. Eio se kovin kaunista oo pitkän päälle, mutta toimii niinkin.

Tässä tulee kuvasarja nupun aukeamisesta. Sarjan ensimmäisen kuvan olen jo itseasiassa laittanut aiemmin. (Odottelin silloin niiden aukeamista ja kuvassa näkuu oksan toinenkin nuppu.)

Ja tänään auennut kukka.

Ensimmäinen kuva siis sivun 1 viimeinen viesti.

Onko kellään kokemusta Kiinanruususta bonsaina? Meidän koulun kirjastossa on aivan ihanan näköinen bonsain alku kiinanruususta. Se on sellaisen savannilla elävän puun mallinen... aivan tosi hieno! n. puoli metriä korkea.

Kyllä nyt jurppii, se kiinari, jonka kukintaa olen odottanut kieli pitkällä uskoen toivoen ja luottaen sen olevan keltainen, onkin punakukkainen ärtynyt Pah, nyt minulla on kaksi isoa punaista, voi räkä!

Yritän nyt laittaa kuvan tästä pääsiäiskukasta jota en voinut..

vastustaa!!

Ohoh! Onpas se raikkaan keltainen ja hieno punainen keskusta. Onnittelut hyvästä löydöstä. Minä täälä tuskittelen Sirkkahelenalta saatujen pistokkaiden kanssa. Näyttävät nykyään niin kurjilta tuolla kipossaan eikä juurista havaintoakaan. Ei auta näköjään pajuvesikään, vaikka oma sinihibini juurtui sillä pikavauhtia. ärtynytPitäkää nyt peukkuja kaikin, että nuo kasvattelisivat juuria, ennen kuin kaikki lehdet ovat täysin kuivettuneet. Niistä kasvaisi niiiin hienoja kiinareita.

Onpa kauniin keväinen kiinari pirjoh:lla. kukkanen

Tietääkö kukaan, miksi punaisen kiinarini kukan terälehtien välissä on välit (kuva siis ennen pirjoh:n keltaista)? Mielestäni edellisillä kukintakerroilla on kukan muoto ollut kuin pirjoh:lla tai tuossa profiilini valkoisessa kiinarissa. Nyt ovat kuitenkin tällä kukintakerralla kaikki kolme olleet tuollaisia ''välillisiä''.

Ihastuksekseni valkoisessa kiinarissani on ainakin 8 uutta nuppua. Närkätyi ensin paikan vaihdosta kaupan hyllyltä kotiin ja tiputti kaikki muut paitsi 3 nuppua (joista kuvia tuolla ketjunalussa). Nyt tuntuu uuden purkin ja mullan ansiosta antaneen minulle anteeksi.

Miten saan kiinanruusuni kukkimaan? Se mököttää samassa paikassa muiden kukkien joukossa, eteläikkunan alla, ei suorassa auringossa loisteputken (kylmä valkoinen?) alla.

Punainen kiinarini ainakin tykkäsi (eli alkoi kukkimaan) kun laitoin aurinkoon ja/tai kukkalampun alle. Niin ja varma tapa saada nuput tippumaan on antaa liian vähän vettä. Vaihdon mullan tässä taannoin ja oli niin mustaa multaa, vaikkei ollutkaan Mustaa multaa hymy, että multa näytti ihan märältä ja unohdin antaa vettä...surullinen Kiinareilla ei päde (mielestäni) sama kuin saint paulioilla eli pienellä rääkkäyksellä kukka pelästyy kukkimaan. Mullan pitää olla suht tasaisesti kostea, muttei saa hukuttaa kasvia. Itse annan vettä, kun pintamulta on kuiva.

Uhkailu on myös toiminut mulla: uhkasin pari vuotta sitten ensin viskata koko kasvin biojätteeseen, jos ei ala kukkia, ja alkoihan se naurua . Kun se alkoi kukkia uhkasin latvoa, kunhan lopettaa kukinnan, jolloin se teki yli puolen vuoden ajan tunnollisesti uuden nupun kuihtuneen tilalle naurua. Eli aurinkoa (ei paahdetta), vettä ja uhkailua. silmän isku

peppeliini, kyllä sinun kiinarisi tekee vielä täyteläisempiä kukkia, kun kevätaurinko ja muutenkin parantuvat olosuhteet tekevät tehtävänsä. Talvesta "nokkaansa ottavat" kerrannaisetkin kukat voivat "laihtua" , kunnes kevät tekee tehtävänsä.

kiinanruusun kukittamiskonsteista olen samaa mieltä kuin muut ovat jo kertoneet , mutta lisäisin vielä sen, että purkki ei saa olla liian iso eikä lannoitus liiallista, muuten tulee vain komeita lehtiä. Vanhemmilla kiinareilla voi kohtuullinen rääkkääminen kokemukseni mukaan lisätä kukkien määrää, mutta kukan koko kyllä pienee ja laihtuu. En suosittele sitä konstia kuitenkaan, kasvin kunto huononee. Kohtuu kaikessa.Joskus on jo lehdetkin vähissä, mutta nuppuja vain lykkää. Tämä ei toimi nuorilla kiinareilla, ei varsinkaan näillä kaupan hormoonihoidetuilla, jotka pudottelevat nuppuja vähäisestäkin syystä.

No niin, rakkaat kiinarien ystävät sydän. Juurrutukseni onnistui hyvin ja parisenkymmentä potraa pistokasta odottaa rakastavaa kotia postikustannusten hinnalla tai sitten täältä Lahdesta hakien. Lajike on sellainen vanhanajan kerrottu ferrarin punainen kaunokainen. Otin kuvatkin kukista, mutta kuvaaja häipyi lomalle, joten saan ne vasta joskus viikon päästä. Tämä emokasvi on ainakin 40-vuotias ja kukkinut minulla ahkerasti vuosittain. Se on varsinainen primadonna, jolla pitää olla muitakin kasveja seuranaan, jotta viihtyy kunnolla. Se on tottunut ottamaan vastaan aamun auringon ensi säteet (=itäinen ikkuna)

Laittakaa hölöä tulemaanhymy.

Tarleena, mulle tuli mieleen , että koska viimeksi olet leikannut kiinanruusuasi?

Meillä on nimittäin pari isohkoa, tavallista punaista kerrottua kiinuria ja ne kyllä kukkivat joka vuosi, kun olen leikannut. 
Itse olen siis leikannut niitä joka vuosi aika "raa''asti", että eipä niissä silloin ole muuta jäljellä kuin puinen runko ja muutama hassu oksa. Mutta siitä huolimatta ne kasvattavat upeat pitkät varret/oksat ja kaikkiin nuppuja = kukkia.

(Tänä vuonna jäi leikkaaminen tosi myöhäiseen aikaan ja siellä oli jo niitä nuppuja, mutta uskon silti vakaasti, että kyllä ne vielä tekevät uudet nuput. Otin myös joukon pistokkaita, mutta nypin niistäkin nuput pois, jotta saan juuria aikaiseksi.. Nyt minulla on sitä pajuvettäkin mukana silmän isku)

Kyllä se on juuri tuollainen kaunokainen, joten saanen lainata Hoyabella sinun kiinariasi mallinanaurua.

Vuosi sitten ostin tutulta kirpparilta puolitutulta rouvalta, joka kertoi että kiinari oli hänen 40 vuotta sitten edesmenneen äitinsä. Kuulemma oikein kerrottu paloauton punainen. Minulla ei ole vielä kukkinut. Oli silloin kymmensenttinen ja nyt on tuplannut mittansa. Joku neuvoi vanhan pentin puolella nyppimään sivuhaarat pois ja niin olen tehnyt sille muutaman alimman oksan alun kanssa. Tämän saman kiinarin pikku alkuja on kuulemma myyty ympäri Helsinkiä vuosien varrella ja on ollut hankala saada juurtumaan.

Luulen että olen pitänyt liian kuivana ja aloitan nyt reilumman kastelun. Sille on luvassa aurinkoisempi paikka kun saan ne santut jonnekin....jupinaa...

hoyabella ainakin toinen sinulta tulleista keltaisista juurtuu, siinä on valkoiset nystyrät varren tyvessä. Toinenkin on reipastunut, mutta varsi vielä sileä.

Tällainen se mun punainen

Kuinka monta kiinanruusun pistokasta teillä on ollut tapana laittaa per purkki? Itselläni on kolme, mutta pelkään, että siinä on liika...

kyllä mulle on riittänyt yksi

Yksi vain tosiaan, kasvaa aika suureksi meinaan