Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 1, SULJETTU -> Osa 2

Tässä jonka ostin hiljan, on vähän hassusti laitettu kaksi tällaiseen v-asentoon. Molemmissa oksissa on haara, joten latvoja on neljä. En vielä ole alkanut näitä irrottelemaan kun kukkii, mutta täytyy se varmaankin tehdä sillä muutenhan tuosta tulee niin leveä ettei se mahdu mihinkääntäh?. Vaikka latvat ylöspäin tuosta lähtenevätkin jatkamaan. En tiedä mikä idea tässä on kun siellä kaupassa oli kaikki nämä kiinarit laitettu näin. Yritin katsoa sellaista jonka oksat olisivat suoraan ylös mutta ei sellaista ollut.

Jossain vaiheessa (eli varmaan ensi talvena) kun leikkaan kiinaria, istutan kolme-viisi samaan ruukkuun aika lähekkäin, ja tarkoitus olisi kokeilla letittää rungot. Siis samalla lailla kun esim limoviikunalla olen nähnyt.

Ja mikä onkaan tämä ihmeellinen taika jolla saatte nuo ruusunne kukkimaan? minulla on jo varmaan 6vuotta vanha kiinanruusu eikä se ole kertaakaan kukkinut...tällä hetkellä se kasvattelee uusia oksia ja lehtiä kun leikkasin sen ihan lehdettömäksi(sille sattui pieni kuivumisonnettomuus)lehtiä ja oksia on tullut paljon ja lisää tulossa... kukka saa hyvin valoa, se on akvaarion lähettyvillä (luin jostain että pitää kosteasta ilmasta) ja saanut vielä vierelleen vesiastian josta vesi saa ihan ajan myötä haihtua ilmaan... mutta tuo kukka ei vain kuki kasvaa vain leveyttä ja korkeutta...lainnoitetta saa ja n.kerran kuussa tuota ravinteikasta akvaariovettä...jotenkin meillä ei vain synkkaa tuo yhteiseloapea

ahaa tuotakaan en ole ennen kuullut, ihmekkös kun ei ole kukkia näkynyt aina olen luullut että tarvitsee jotain vippaskonsteja... kannattaisi varmaan tuohonkin kasviin perehtyä paremmin

ja luullakseni se tarvitsee todella RUNSAASTI sitä valoa, eli vaikka ihan ikkunan eteen auringon paahteeseen..

Vanhemmillani oli joskus sellainen iso puumainen kiinari ja se oli aina isojen etelänpuoleisten olohuoneen ikkunoiden edessä isossa altakasteluruukussa ja kukki ihan mahdottomasti joka vuosi.

Ei se kyllä vielä pelkällä valolla kuki, ainakaan meillä. Olen kuvitellut, että sekin tarvitsisi jonkun viileämmän lepopaikan, eikä mulla siihen keskuslämmityskämpässä ole mahdollisuuksia.

Nyt minulla on kaksi kiinanruusua, toinen on vaikka kuinka vanha ja toinen vasta parivuotias. Molemmat kukkivat kun saavat olla etelänikkunalla läpäisevässä, hiukan hiekkaisessa kukkamullassa ja kastelu toimii niin että lisää vettä saa vasta kun lehdet vähän lurpahtavat. Lannoittelen kuinka sattuu.

Eipä ollut viileää lepopaikkaa silläkään kerrostalo kämpässä..siinä ikkunan edessä patterien vieressä asui kesät talvet. Ja kukki kesät.

Pikkuhiljaa on minulle muodostunut ajatus, että vedellä kiusaaminen voisi olla se kukkimisen takana. Eli pidetään pikkuista niukkuutta kastelussa, annetaan kuivahtaa ja lehdet lurpahtaa hiukan. Sitten kastellaan kunnolla.

Minä samalla tavalla Temskukan kanssa kiinaria kastelen. Vaan ei kuki.

Ikkunan vieressä minun lehtikaktukset saavat sen viileän jakson (ikkunan lasi on kylmä ja kun siinä lähellä lehdenkärjet pyörivät, niin siitä sen verran viileää saavat). Ne tosin eivät kuki sen vuoksi, etteivät saa pimeää. Tänä vuonna kukkivat, kun olen ymmärtänyt olla poissa kotoa kolme viikkoa keskellä talvea.

Jos kiinanruusu saa valoa kohtuullisesti eikä silti kuki, niin kukkimattomuuteen en löydä oikeastaan muuta syytä,kuin että se voi liian hyvin. Eli on liian isossa purkissa, lannoitetaan liikaa tms. Kuivuudella ei kannata kovin paljon kiusata, silloin punkit ja muut ötökät iskevät helpommin ja kukkien koko pienenee ja nuppuja putoilee helpommin. Leikkaamisen vaikutus on se, että haaroja tulee enemmän ja mitä enemmän haaroja ja uusia versoja, sitä enemmän kukkia, koska kukat tulevat vain latvoihin. Leikkaaminen sinänsä ei kukita. Minulla on isoja kiinanruusuja, joiden kaikkia oksia en leikkaa joka vuosi, mutta kukkia tulee leikkaamattomiin versoihin yhtä hyvin ja nopeamminkin kuin leikattuihin, koska energia ei mene uusien versojen kasvattamiseen, mutta tietenkin vähemmän, kun versoja on vähemmän. Talvella olen antanut lannoitetta vain satunnaisesti ja silti ovat kukkineet, kun ovat saanet lisävaloa viherhuoneessa.

Siis melko pieni purkki eikä isommille kasveille kannata vaihtaa isompaa purkkia, vaan lisätä vähän multaa päälle, kohtuullisesti lannoitusta, vettä ja valoa, muttei paahdettta. 

Kiinanruusu tosiaan tekee kyllä samaan oksaan uudet kukat - entisten kannat jäävät kuivumaan ja uuden latvalehden mukana kasvaa jo uusi nuppu. Minä nyt leikkasin kiinanruusuni kunnolla, kun oli niin mahdottoman leveä ja näyttää siltä, että eivät oksat haaraannu vaan ylimmästä lehtihangasta nousee yksi oksa. Eli ei se nyt näyttäisi siitä enempää oksia tekevän, mutta onpahan vähän paremmin mahtuva varsinkin jos nuo oksat alkaisivat kasvaa ylöspäin - leikkasin aina ylöspäin suuntautuvan silmun edestä...

Minä mitään kasveja hoida... ne kuolee jos yritäncool. Kiinarista sanottiin tuolla vasemman palkin "huonekasvit" -osiossa näin (ei ole kukkakirjaa mukana töissäoho):

<Kiinanruusu viihtyy hyvin valoisalla paikalla, esim. eteläikkunalla. Sitä on suojattava keskipäivän auringolta. Talvella sen täytyisi olla viileässä ja levossa. >

Muistelin, että tuohon samaan lauseeseen olen törmännyt vähiin päin jokaisessa kasvatusohjeessa.

Minun kiinarini on hieman tahattomasti talvet hieman viileämmässä, koska emme lämmitä yläkertaa erikseen, koska siellä asuu ainoastaan se kiinari ja muitakin kasveja. Ohjeet neuvovat myöskin jättämään kastelun vähemmälle talven ajaksi, mutta minä kyllä joudut kastelemaan sitä kuitenkin pari kertaa viikossa talvellakin, sillä purkki on suhteessa pieni. Nyt keväämmällä on pakko kastella joka päivä, muuten se alkaa murjottamaanapea.

Voin kyllä uskoa, että kiinari hyötyisi viileästä talvilevosta, koska on aika pohjoinen kasvi, kasvaa pensaana vielä Välimeren maissa, missä on viileä talvi. No, joka tapauksessa se on minulla jollain lailla viihtynyt aina aikansa, kun ei ole tarjota viileätä talvilepoa. Kuitenkin esim. viime talvena muutaman vuoden vanha kiinari kuoli kevätleikkauksen jälkeen ja hankin syksyllä uuden. Eli ei se välttämättä niin helppo kasvi ole ainakaan minulle ollut...

Mie luulen että kasvin kuin kasvin kukkiminen on kaikkien asioiden summa. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta viileään talvilepoon, mutta valoa kasvini saavat yli äyräiden myös talven pimeimpään aikaan. Eivät tiputtele lehtiään, jatkavat kasvuaan (vaikkakin hillitymmin kuin kesällä) - ja kukkivat hienosti joka vuosi.

no niin tässä tämä minun ruusuni... leikkasin sen tosiaankin aivan kaljuksi alkukuusta ja nyt on jo noin vihreä..hän elelee kahden eteläisen ikkunan välissä, kastelen sen aina silloin kun multa on  pinnalta kuivaa... meillä ei ole kuin lattialämmitys ja varaava takka, elikkäs talvella meillä lämpöä joku +20astetta(ja ikkunoiden välissä varmaan vielä hieman viileämpi) kesällä taas aurinko porottaa koko päivän ja talo lämpeää yli 25asteen.. mutta katsotaan nyt mitenkäs se tästä lähtee kun uudet oksat pääsevät vauhtiin..mielenkiintoista nähdä(jos saan sen kukkimaan)minkäs väriset ne kukat on...jotenkin on sellainen olo että voisivat olla punaiset?!

Kyllä tuosta, Nekku vielä eläjä tulee. Vaikuttaa jo aika iäkkäältä. Onhan noita pakko leikellä, että mahtuvat sisälle ja että muutkin mahtuvat naurua.

Valtavan upeita on hoyabellan kiinanruusut!!!

Minulta mätäni taas ne keltaisen pistokkaat... surullinen Toinen mätäni vesilasiin ja toinen kuivui pystyyn mullassa. Uskottava se on että ei ole minun heiniäni nuo... Eipä kyllä ole enää tilaakaan, kiinanruusu kun ei ole mikään kompakti pikku kasvi...

Voi Hoyabella, miten upeaa! Asutko viidakossa?