Kilpikierto, Menispermum

Aasiankilpikiertoa (Menispermum dauricum) ja kanadankilpikiertoa (Menispermum canadense) käytetään köynnöstävinä koristekasveina eri puolilla maailmaa.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kanadankilpikierrosta tykkään paljon. Vikana on vaan se, että on kaljuuntunut alhaalta. On hassun näköinen, kun lehdet ovat ainoastaan kasvin yläosassa. Pitäisikö köynnös leikata alas ja mihin vuodenaikaan? Tässä kuva ihanista lehdistä.

voisit sä leikata sen Kilpikierron alas, mulla on Aasian kilpikiertoo joka kuolee joka vuosi alas. Jos noi pätkät joutaa sula, niin mä voisin olla niistä pätkistä kiinnostunut. Voisivat ehkä juurtua vielä

Minkäslaisessa paikassa Kanadankilpikierto viihtyy? Meneekö varjossa/puolivarjossa? Millainen kasvualusta? Tästä kasvista on näköjään hiukan vaikea löytää tietoa, mistäköhän sen edes saisin ostettua?

Miulla kasvaa luumupuun katveessa eli puolivarjossa. Maaperä on tiukka savimaa, jota paransin kompostilla. Aikoinani löysin K-raudasta tämän.

Pitääkin pitää silmät auki puutarhaosastoilla, voisi käydä mainiosti omaan pikku pihaani. Kiitos RitvaL!

kumpikos tämä sitten on? Kuolee kyllä nelosvyöhykkeellä alas asti.

Mun köynnös on saatu aasiankilpikiertona ja se kasvattaa kyllä uudet lehdet vanhoihin varsiin, eli ei kuole joka vuosi maata myöten. Kasvaa grillikatoksen nurkalla eikä saa edes lumisuojaa siihen kunnolla.

nyt kun mietin, niin voi olla, että lumirajan alle jää silmut. Mutta kuitenkin ehtii kesän aikana kasvattaa aikas hienon pöheikön pergolan tolppaan.

mulla on jompikumpi, aloittaa aina uudestaan ja vaeltaa!

Kanadankilpikiertona olen tämän ostanut, aloittaa kasvun aina juuresta. Kukkii mitättömiä pieniä valkoisia kukkia.

Muokkasin tämän ketjun otsakkeen hiukan laajemmaksi, siihen sopii nyt niin aasian- kuin kanadankilpikiertoa koskeva keskustelu.