(Perennat)
Kilpirikon kukkavarret putkahtivat esiin maasta , vasta
kukinnan jälkeen tulevat lehdet.
(Perennat)
Kilpirikon kukkavarret putkahtivat esiin maasta , vasta
kukinnan jälkeen tulevat lehdet.
Eikös tätä kilpirikkoa ole kenelläkään, kun ei mitään kommenttia ole tullut sitten viime vuoden ? Nyt kilpirikko on kukassa, viimeksi oli vain nuppuja ;-)
Onpas se kaunis!
On mutta se on ollut kasvimaalla odottamassa paikkaansa. Nyt viimein lammen ranta-alueen heinikko on kuollut katekankaan alle, ja pääsin istuttamaan kilpirikon sinne. Paitsi että nyt niitä oli varmaan kaksikymmentä… Sain monta vuotta sitten yhden juurakon, ja se oli kasvanut valtavaksi, ja kun juolavehnät piti poistaa juurista, se jakaantui älyttömän moneen osaan. Kukintaa en ole nähnyt, kun on varmaan mennyt kasvimaan heinikossa ohi, jos on kukkinutkaan huonossa paikassa.
Ei oo vielä noussut, joku pikku törö vaan pilkottaa…
Ei ole meilläkään noussut,toivotaan että vielä tulee.
Kai se sieltä, kastelisinkin jos tietäisin mihkä kohtaan ne laitoin. Pieniä jakopaloja 5 sain mutta vaan yhden olen löytäny. En kyl tiä miksei niis oo mitään lappuja tai merkkitikkuja…
Jepulis,tänään näkyi pienenpieni alku, varmaan nuppu, ei ollutkaan kuollut :))
Eikös noista nouse ekana ohuen ja pitkänvarren pähän punertavat kukat ja vasta sitten lehdet myöhemmin.
Kyllä, ensin kukka sitten lehdet
Käin äske katto äkkii, mun kasvua, kyl niis kukkavanat jo näkyy.
Räppäsin kännyllä kuvan, auringossa, eiköhä tuosta selvää saa.
Täälläkin on piippoja ootettu kuin kuuta nousevaa…no, kohta varmaan ponkaisevat esiin kun ostin eilen Türilta kilpailevan taimen
Mullakin on nyt kilpirikko, onko tämä joku buumi? Mun oma on Nõrga talusta, missä kävimme tutustumassa ryhmän kanssa.
Löysin viimein kilpirikon Tyristä. Jostain luin, että voisi kasvattaa siemenestä. Onko kukaan onnistunut?
Mietin vaan, että raaskinko leikata kukkavarren pois vai annanko kypsyttää siemene.
Olen yrittänyt, mutten onnistunut. Löysin kilpirikon muutama vuosi sitten Tommolasta. Viime vuonna se ei kukkinut, mutta teki tänä vuonna yhden kukkavarren. Muuten se on kyllä levinnyt kiitettävästi. Ajattelin antaa sen tehdä siemenet, niin voisin hyvällä onnella saada sitä toiseenkin paikkaan. Vaikka taimi on iso, niin jakaminen vaikuttaa hankalalta, koska juurakko on tosi paksu ja muhkurainen.
Kuiva ja karu kasvupaikka, 9v samankokoisen pysynyt, ei kolmea lehteä enempää milloinkaan reppanalla.
Avaan uuden buumin. Löysin paikallisen rautakaupan taimialesta hyvävointisen kilpirikon taimen. Enää pitää putsata varjoinen tuijan alunen vuohenputkesta. Toivottavasti tän lehdet jatkossa näännyttävät loput vuohenputket. Aina voi (ainakin) toivoa.
Kilpirikko, Darmera peltata
Kilpirikko on kestävä perenna joka viihtyy parhaiten varjossa. Se kukkii alkukesästä vaaleanpunaisin kukin, jotka nousevat jopa yli metrin korkeuteen ennen lehtien kunnollista avautumista. Lehdet voivat olla jopa 60 cm leveät. Kilpirikko sopii hyvin peittokasviksi varjoisille tai puolivarjoisille paikoille. Englanninkielinen nimi, umbrella plant (sateenvarjokasvi), kuvaa lehtiä hyvin.