Kimikki, Cimicifuga

Tässä voisi vaihtaa ajatuksia kimikeistä. Olen ymmärtänyt että niitä on useampaakin versiota. Meille muutti eilen tämmöinen. Ostin torilta jonkun viherpeukalon pöydästä eikä sen tarkempaa määrittelyä ollut. Valkoinen huiskale-kukka pitäisi tulla pitkän varren päähän

Huhuu, kellä muulla on kimikkiä…? Haiseeko se pahalle kuten joku jossain väitti?

Miun kimikki on kitunut muiden puristuksissa ja monta vuotta. Pitääkin mennä kaivamaan se parempaan paikkaan. En ole tuoksua päässyt kokemaan, kun ei ole kukkinut.

Saman näköinen soiro on täällä, olen odottanut sen komistuvan ja lihovan vähän parempiin mittoihin, viime kesänä pienen kukka tertun sai aikaan ja sitäkin jänis kävi nakertamassa. Nyt näkyy olevan pari kukan näköistä pienen pientä alkua ja tietty näkyy kelpaavan kirvoille, täytyy suopa suihkuun laittaa. Hajusta en osaa sanoa mitään, eipä ole tullut nuuhkittua.

Kyllä tosi on että kimikkien kukat haisevat aivan karmealle. Ei niiden haju ulkona haittaa kun tietää, eikä mene nuuskuttelemaan. Kolmea lajia minulla on, ja kaikki yhtä aromikkaita.

En ole huomannut, että kimikki tuoksuisi hyvälle tai pahalle. Se kasvaa jaloangervojen takana, niin ettei sen lähelle tule usein mentyä.Kaunis se minusta on kukkiessaan. Sen takana on syyskimikki, jolla on tumman purppuraiset lehdet. Se kukkii aika myöhään syksyllä.

Kyllä ainakin meidän kimikki haisee tolkuttoman pahalle. Muistan, kun ihmettelin, mihin kissat ovat jättäneet hiiren tai myyrän raadon mätänemään ja viimein tajusin, että haju lähtee kimikeistä. Ei tarvinut mennä edes lähelle, tuuli levitti tuoksua tasaisesti ympäri pihaa.

Kimikkiä kävin vinkistä haistelemassa ja juuu u kyllä viemärille haisee. haista kimikki!

Piti käydä oikein läheltä haistelemassa ja KYLLÄ HAISEE. En ole ennen huomannut, kun en ole niin lähellä ollut. Aivan kuin kukkamaljakkon unohtunut likainen vesi.

Täällä kimikki vasta aloittaa kukkimisensa ja pitihän sitä käydä haistelemassa aivan läheltä, haisihan se, mutta ei kauas.

minulla "brunette" on ollut jo jonkin aikaa nupullaan ja ei taida keritä aukeamaankaan kunnolla, mutta ihan komea se on noinkin.

Meillä Brunette ehti kuin ehtikin kukkaan ennen kylmiä kelejä. Kahdesta vanasta aukesi kukat, eivätkä mielestäni todellakaan haisseet pahalta.

Tässä hieman epätarkka kuva kukinnosta aukeamaisillaan. Oli minusta (ja öttiäisestä) tosi kaunis. Alemmassa kuvassa olin sen juuri saanut ja istuttanut kavereidensa viereen (kimikki siis vasemmalla, keskellä mustaselja ja oikealla maksaruoho).

Ai siinä ihanuudessa on noin upeat kukatkin! Jo pelkkä kasvin ihana tummanpurppuraväri on niin ihana, eli pakko saada! Onko niitä muuten myynnissä ihan yleisesti (keväällä aion kyllä hankkia)?

On se vaan ihana, tuota tummalehtistä olen etsinyt jo pitkään, täälläpäin ei ole missään näkynyt. Ei haittaa vaikka ei ehtis edes kukkimaan, nuo lehdetkin ovat upeat.

Täytyypä pitää mielessä :slight_smile:

Tommolan tilalla oli ainakin.

Minun tummalehtinen kimikki on kotoisin puutarhalta joka on ysitien varressa Oriveden ja Längelmäen välissä.

Minä ostin tummalehtisen kimikin Muhevaiselta elokuussa. Olin katsellut sitä jo aikaisemmin, mutta kun näin Intopiin kimikin, niin oli pakko sitten käydä hakemassa oma :wink:

minun brunette on tilattu kauppilasta.

Hyvä Paulastiina, jos vain näet jossain, osta minulle kukkais pyöritystä Pirskatti, kun ei ole tuota ajokorttia, vois mennä kauemmaksikin etsimään ärtynyt