Minulla on nyt uusi hoidokki, joka tunnistettiin Haworthiaksi, eli Helmikirjotähdeksi. Aika jännä kasvi. Nappasin sen suuresta kasvista, joka oli pieniä poikasia täynnä. Tämä oli vajaat kaksisenttinen, kun sen toin keväällä kotiini. Kuinkahan suuri tästä tulee?
Voisiko valvoja siirtää tämän jo olemassa olevaan ketjuun, jos sellainen löytyy?
Tämmöinen vai? Tämän nimestä nyt en ole varma, jostain nimettömänä saatu, se leviää sivuille päin niin paljon kuin ruukkua riittää ja siitä vähän yli. Korkeutta ei paljon tule.
Sama kasvi näkyy olevan. Se emokasvi oli melkein samanlainen turjake, joten nappasin säälimättä poikasen itselleni. Tuo sinun kasvisi on kyllä valtavan suuri.
Mulla kun ei moni kasvi sisällä pärjää eikä mahdu, niin tuo on saanut toteuttaa itseään. Mulla on paha tapa unohtaa kastella varsinkin kesällä. Ikää sillä on kai ainakin 12 vuotta. Nyt on pitänyt noita pisimpiä holjakkeita poistella, koska en sille enää suurempaa purkkia ole ajatellut antaa.
Hei, jos tuosta pistokkaita joutaa, niin haluaisin kokeilla.
Joutaa siitä, mä olen vaan vähän hidas nyt pääsemään postille asti, joten kärsivällisyyttä sitten.
Ja minäkin haluaisin pienen pistokkan
Kreeta-Eulaalia onko se kukkinut sinulla koskaan? Vai kukkiiko se yleensäkään?
On se muistaakseni joskus kukkinut, siihen tulee sellainen pitkä ohut varpumainen varsi ja pieniä vaatimattomia vaaleita kukkia, ei niitä paljon huomaa. Pistokkaita saa useampikin kun vain laitatte viestiä.
Harvinaisen upea yksilö tuo Kreeta-Eulaalian Helmikirjotähti. Oikea helmi tosiaan. Hankin joskus vielä tuommoisen alun kokeiluun. Ei sitä monta kasvia ikkunalla tarvi ollakaan jos ovat sitten tuota luokkaa.
Vihdoinkin! Nyt on Haworthia taas talossa, edellisestä yrityksestä menikin yli kymmenen vuotta. Pikkurääpäle on viiden sentin ruukussa pelkässä turpeessa. Olisi varmaan parempi siirtää hiekkaan, mutta mitenkähän tuon nyt sitten houkuttelisi laajentamaan juuristoaan pois turvepaakusta? Vastaavissa tapauksissa on nimittäin joskus käynyt niin, että kasvi on sitkeästi sinnitellyt siinä turvepaakussa eikä ole yhtään lähtenyt tekemään juurta mielekkäämpään kasvualustaan. Tarkoitus siirtää tuo laakeampaan saviruukkuun ja kuohkeampaan multaan. Juuria on kyllä reilusti tuossa turvemöykyn pinnalla, ehkäpä ne siitä sitten lähtevät leviämään…
Mutta on tuo vaan kertakaikkisen sievä!
Muutin tämän ketjun otsakkeen kattamaan kaikki kirjotähdet (Haworthia). Aiempi otsake oli "Helmikirjotähti (Haworthia pumila)" josta puutarha.netin kasvikortistostakin löytyi kortti.
Sen lisäksi kirjotähtiä ovat: pallerokirjotähti Haworthia attenuata, suippukirjotähti Haworthia x cuspidata, viirukirjotähti Haworthia fasciata, käpykirjotähti Haworthia reinwardtii
Kiitos Nuu, meinasin mennä kaupassakin sekaisin kun oli useampi kirjotähti tarjolla enkä heti löytänyt sitä mieleisintäni. Kasvien kanssa taitaa tosiaan olla niin, että kun ihastuu yhteen niin löytää sitten saman tien kymmeniä kasvin serkkuja, jotka ovat vähintään yhtä ihania plus sitten kaikki viljelylajikkeet… Päättymätön urakka oppia tuntemaan ne kaikki!
Mutta nyt on pesty (kerrankin!) neidille saviruukku. Sitten vaan sormet ja varpaat ristiin että saa tismalleen oikean kombinaation kasvualustaan.
Minulta löytyy jo muutaman vuoden vanha Haworthia fasciata ja aloin tänään tutkia sitä lähemmin, kun huomasin yhden lehden olevan oudon muotoinen. Se on alhaalta normaalin paksuinen, mutta oudon kapea keskeltä ja tässä kapeassa kohdassa on jonkin sortin korkkiumaa. Tätä korkkiumaa löytyy myös muista lehdistä. Mistähän tämä mahtaa johtua? Onkohan ollut liian kuiva multa vai kenties jokin tuholainen?
Minun viime talvena ostamasta viirukirjotähdestä on enää tämän verran jäljellä.Kasvupaikka on puolivaloisa, talvella oli ikkunalla, kesällä syrjemmässä ja veden kanssakaan en ole lätrännyt. Pikkuhiljaa alkoi muuttua juuresta löllöksi ja jouduin heittämään pois. Luin, että tämän pitäisi kasvaa melko nopeasti, mutta omalleni ei ole tapahtunut mitään. Missähän on vika?
Mikä sinulla kasvaa tuon viirukirjotähden kanssa samassa purkissa?
Son varmaan Aasinmaksaruoho
No nyt ymmärrän miks se on viihtynyt mulla monta vuotta nimeä en vain ole tiennyt Kiitos.
Sohvakukka,se on tosiaan häntämaksaruoho.pistin kaikki samaan purkkiin kun ovat niin pieniä :)
Minusta rottamammalla olisi helmikirjotähti ja se ei ainakaan ole nopeakasvuinen. Päinvastoin, omista sisäkasveistani on ihan hitaimmasta päästä.
Lisäksi tuommoinen umpinainen lasi purnukka ei ole varmaankaan tuolle kasville kaikkein paras valinta. Multa pysyy tuossa liian kauan tasamärkänä. Siksi kasvin juuret ovatkin mädänneet.