Kirjoukonhattu, Aconitum x stoerkianum "Bicolor"

(Perennat)

Kirjoukonhattu keväällä.

Laitan tän viestini nyt tänne kun en otsikkoa keksi (tai siis nimeä ongelmalle tiedä) .Mulla on si nistä ukonhattua ja huomasin juuri että taas kerran varret ovat täynnä sellaisia mustia pieniä ötököitä tai mitä lie. siis ikäänkuin pieniä pyöreitä nonparelleja tai pieniä, heh, pippureita. Kyllä muuten naurattaa tää sepustus mutta kun en osaa selittää asiaanaurua. Muurahaiset näyttää niistä mustista jutuista pitävän mutta kasvi ei. Kasvu jää kehnoksi ja kasvi ruskettuu... siis kuka kertoisi mistä on kyse?

Taisi olla mustia kirvoja ne jo parina viime vuonnakin vierailleet. Murahaiset käyvät niitä lypsämässä?

Ne on kai niitä ihania kilpikirvoja joita ainakin mulle tuli aina... Kaivoin viimekesänä roskiin koko ukonhatun ärtynyt 

Nyt näkyy kyllä olevan yksi siementaimi kasvamassa kukkapenkissä, eli en vissiin päässy siitä kasvistakaan  eroon.  Itse en koskaan ole saanut niitä kirvoja kokonaan pois kun olen käyttänyt vain mäntysuopaa torjunta-aineena. Kyllähän se kasvi niiden kanssa elää, mutta ällöltä ne näyttää.

no mikäs olisi paras mutta myös turvallisin keino hävittää ne kirvat? Koirat ja kissat , no lampaatkin myös, pyörivät penkissä niin ei kai kauheita myrkkyjä uskaltane käyttää?!

Eihän se kasvin vika ole:(

Minulla on sama ongelma. Aina penkkejä kastellessani pesen vesiletkulla aika kylmällä vedellä ukonhatuista kirvakohdat. Ukonhatut eivät tunnu kärsivän ja suurin osa kirvoista lähtee. Ainahan niitä jokunen jää, mutta näin ukonhatut säilyvät kauniina. Melko työläskin homma, jos kasvustoa on paljon, koska pesu pitää tehdä pari kertaa viikossa pahimpaan kirva-aikaan. Itse pidän niin paljon ukonhatuista, että haluan homman tehdä. Tuleepa nautittua kesäilloista pidempään. =D

Hei!

Mistähän löytäisin kirjoukonhattua? Viime kesänä ja syksynä kiersin kaikki mahdolliset lähialueen taimimyymälät, mutta en löytänyt tätä sini-valkoista ukonhattua (yksivärisiä kyllä oli).

Siemeniä löysin nettikaupoista. Kauankohan kasvatus kukkivaksi kasviksi mahtaa kestää ja onnistuuko vasta-alkajalta?

Kirjoukonhattua oli ainakin viime vuonna kauppilalla myytävänä.

Voinko kaivaa nyt keväällä suureksi kasvaneen vanhan ukonhatun ylös ja jakaa sen? Miten jakaminen olisi parasta tehdä ja tykkääköhän kesän kukinta huonoa toimenpiteestä?

Mun mielestäni kirjoukonhattua on helppo jakaa, olen itse jakanut keväisin. Tosin en ole kaivanut sitä kokonaan ylös, ottanut siitä reunoilta vaan lapiolla paloja ja aina se pääyksilö on kukkinut. Jakopalat ei tietenkään kuki.

Tämä minun jaettava kasvaa vain reunoilla, keskellä on ollut kalju kohta jo pari vuotta. Koskaan ei sille ole tehty mitään ja nyt ilmeisesti jo tarttis.

Keräsin viime kesänä ystävän puutarhasta kirjoukonhatun kypsiä kukintoja. Laiton siemenet talveksi hankikylvöön ja ne itivät hyvin. Tänään sain valmiiksi ison kannon ympärille kaivetun uuden perennapenkin jossa niille on oma osionsa

Ihmisen tarina jatkuu kasvien kautta :kiss:

Ihana kukkapenkki! Siinä on vanhaa kantoa hyödynnetty kauniisti.

Kirjoukonhattu, Aconitum x stoerkianum ‘Bicolor’

Helppohoitoinen, kestävä pystykasvuinen perinneperenna. Versot tummanruskeat. Kiiltävä, tummanvihreä lehdistö (hieman “muovisen” oloinen), lehdet liuskaiset. Latvaterttukukinnossa erikoisen muotoiset, kypärää muistuttavat sinivalkoiset kukat. Runsaskukkainen. Siemenkodassa kolme pientä “palkoa” pystyssä. Kestää tuulta. Leviää voimakkaasti.

Leikkaa kasvusto syksyllä matalaksi. Koko kasvi myrkyllinen, pienikin syöty määrä kuolettava. Lisäys jakamalla tai siemenestä.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto

1 tykkäys

Rakastan kirjoukonhattua. Tätä on Nuulle korvamerkittynä yksi puska!

2 tykkäystä

Onko ? Ihanaaaaaa !!

1 tykkäys