Kirjovuohenputki, Aegopodium podagraria "Variegata"

Leviää, mutta paljon hillitymmin, kuin se toinen.

R&T, ei tuo kirjovuohenputki oikein ruukussa talvehdi. Upotan sen ilman ruukkua, paakkuna kompostikasaan talvehtimaan. Isossa rautapadassa osa vuohenputkea kyllä talvehti.

Ruukussa maahan upotettuna talvehtii erittäin hyvin.

Miten leviää? Juurista vai siementäen? Itse laitoin juurimatosta sellaisen nelkyt senttiä korkean kaukalon ja istutin taimet siihen. Riittääköhän?

Tavallinen vuohenputki lisääntyy sekä juuresta että siemenistä, jos sen antaa kukkia.Liekö kirjavalehtinen laisensa?

Juuresta tuo mun näyttäis leviävän, kukkavarretkin kyllä katkoin varmuuden vuoks pois ennen siementen kypsymistä.

Veljen uudessa vanhassa tuvassa oli tuota kirjovuohenputkea erittäin paljon. En tiennyt mitä se oli mutta silloin jo epäilin että olisi vuohenputkea sillä samanlaiselta haisi. Oli vain aika typerän näköistä kun “kukkapenkissä” kasvoi kolme timantti tuijaa, joista yhdestä näkyi vain latva kun oli jonkun asterin peitossa. Sitten loput penkistä oli tätä vuohenputkea.

Mitä, toihan kuulostaa hyvältä, kirjovuohenputkea ja tuijia naurua

Asterit pois häiritsemästä kylläkin pitäisi ottaa silmän isku

Kuulostaa ehkä, mutta ei näytä… niin ja kasvoihan siellä vuohenkelloakin. Jos tämä kirjovuohen putki olisi kasvanut esim reinoilla tai tuijien alla, mutta ei. Itse kyllä ajattelin sitä hakea tuonne jokirannan aidan eteen. Erottuisi sieltä ihan hyvin.

Mutta mun tuurilla saan sieltä vaan tätä toista vuohta.

Vehreä ja runsas - ei leviä kuin sopivasti

Leviää suht nopsaan. Mä laitoin kaks vuotta sitten pari, ehkä kolme pientä alkua maahan. Niissä oli hätinä juurta mukana. Nyt kasvaa rehottaa noin 0,4m x 2m alueella, joka rajautuu kapeammasta reunasta nurmikkoon. Ja ihan kiitettävästi on levinnyt nurmikon sekaankin. Ja kukkavarret olen katkonut heti, joten juuren avulla on näin levinnyt. Mutta ei haittaa, maanpeitteeksi sen tuohon iskinkin ja senhän se tekee :slight_smile:

Onko jotain keinoja rajoittaa kirjovuohenputken leviämistä? Minulla sitä kasvaa aika lähellä kukkapenkkiä…

Talikolla maan kaivaminen ja juurien kitkeminen, ellei maa kerkiä sitä ennen jäätyä.

Hempeilee, ryökäle, vettyneen unikon kanssa.
kirjovuohenputki

Tuossa kuvassa kirjovuohenputki on kyllä edukseen :slight_smile: Se tuntuu olevan yksi niistä kasveista, jotka harvoin kuvissa näyttävät nätiltä, tai ainakin minun silmääni se on kuvissa yleensä liiankin kirjava ja sekava. Luonnossa kumminkin aivan ihana. Sain sitä viime syksyn taimivaihdossa ja laitoin omenapuun alle (saisi levitä oikein reippaastikin siellä), ja varsinkin iltasella se on tosi kaunis valopilkku siellä puun alla. Oikein loistaa siellä :slight_smile:

Tykkäyskasvini…

kuva

Onko kirjolehtivuohenputken ravintoarvo sama kuin vuohenputken?