Kirsikka, Prunus cerasus ja P. avius

Meillä oli levinnyt myös kriikunaan. Eilen leikkelin oksia, joissa ruskettuneita lehtiä, ja poltettiin ne, samoin pätkäisin tuon edellisen sivun kuvissa näkyvän raukan julmasti poikki metrin korkeudelta, ja karsin myös alempana olevat kuivat silmut. Jos ei toivu, pitää ostaa uusi taimi. Ketuttaa, sentäs haettiin se yli sadan kilsan päästä.

Siis varsinainen epidemia sillä taudilla :frowning:

Mulla suklaakirsikka kukki tänä keväänä ekan kerran. Ihan mukavasti on raakileita kypsymässä. Onko kellään marjonut, miltä maistuvat. Onneksi se on pensas ja sen voi suojata linnuilta. Puuhunkin tulee vuosittain vaikka kuinka paljon kirsikoita, mutta linnut ovat hoitaneet aina sadonkorjuun. Muutaman olemme itse saaneet maistiaisiksi

Nuoresta suklaakirsikastani sain viime vuonna pari kirsikkaa maistiaisiksi. Poimin ne ehkä hiukan liian aikaisin, maku ei ollut mitenkään kummoinen. Olisi ehkä ollut hyvä antaa kypsyä paikallaan pitempään. Tänä vuonna se onkin täynnä raakileita, ei tarvitse parista hassusta kirsikasta lintujen kanssa tapella :slight_smile:

Mulla on aivan riesaksi asti kirsikan juurivesaa, vaikka puusta ei ole oksanpätkääkään leikattu.

Onko kirsikat yleensä omajuurisia, eli tulisiko noista aluista emopuun kaltaisia. Ja sitten semmoinen on mietinnässä, että voiko kirsikan latvan leikata, meillä puu on useamman metrin ja ne latvakirsikat tulee kyllä olemaan lintjen saalista, vaikka alaoksia jotenkin saisikin suojattua.

Nyt se versotautinen Rosso Skanskaja lykkää alhaalta uutta kasvua, ja rupesin tutkimaan tarkemmin. Näyttää minusta siltä, että on nippanappa jalonnuskohdan yläpuolella, mistä ne versot kasvaa. Leikkasin siis poikki siitä yläpuolelta, ja katsotaan mitä tapahtuu :).

Perkasin siitä juurelta lemmikit ja pyrenneidenkurjenpolvet, ja huomasin, että ylärinteestä oli valunut mullat siihen juurelle niin, että nimilappukin oli mullan alla. Ettei vaan ollut osasyy huonovointisuuteen?

Toivottavasti tulee kysymys oikeaan paikkaan.

Mikähän meinaa tuhota minun kirsikkani? Pesin harjalla tuon liman eilen pois ja siinä se oli taas tänään. Oksa ei ole halki, eikä mitenkään irti. Osa lehdistä on jo kuivun, kohta menee jo oksia, sato on osittan jo menetetty, toivottavasti en menetä koko kirsikkaa :frowning:
ja kyseessä useamman vuoden ikäinen suklaakirsikka.

ihan tuo on selvää kumivuotoa! …jonkin asteinen halkeama siellä on josta vuotaa kirsikan elinnesteet! Kivihedelmäisten kasvien (Prunus suku) luonnollinen reaktio jos keväällä (helmi-maaliskuun jälkeen!)leikkaa voimakkaasti. Tuo aiheuttaa myös tyypillisesti oksien kuvumista! Puu pysynee hengissä ainakin juuri vesoilla (JOS kyseessä on ns. omilla juurilla kasvava taimi!).

tuota ei ole leikattu ollenkaan, kun on niin hyvän muotoiseksi kasvamassa.

saako tuota parannettua mitenkään? Haavanhoito ainetta minulla olisi varastossa?

en muista et oliko omilla juurillaan, viherringistä ostettu, kun noita ekoja alkoi saamaan.
Heikko kuva mutta näkee tuon muodon hyvin.

minä siihen nyt laitoin haavanhoitoainetta ja sitten vielä tuin, jos on jotenkin retkahtanut. Toivottavasti toipuu, ja kiitos avusta :slight_smile:

anemon, ettei olis kirsikan versotautia, jota tuntuu nyt niin paljon olevan liikkeellä? Siitä keskusteltiin tässäkin ketjussa tuossa hieman aikaisemmin.

Minäkin sanoisin kumivuodoksi. Vaikken siitä mitää tiedäkkää:) Mutta tuon kuvan perusteella näyttää, että siinä on selvä pieni "haava"kohta. Mitä se lankamainen juttu on tuossa anemonin kirsikan rungon ympärillä? Tuo joka näyttää siimalta ja narun lenkki näkyy myös haavakohdalla?

auttaako siihen versotautiin mikään?

Nuo siimat taitavat olla ihan koiran karvoja, joita oli siinä harjassa. Harja on ollut pihalla ja joutunut leikkivälineeksi :slight_smile:

Kirsikat, kuten myös luumut ja kriikunat, ovat lyhytikäisiä iloja. Paras varautua henkisesti siihen ajatukseen, että ne nyt vaan vanhenevat ja kuolevat pois nopealla aikataululla, mulla tapahtunut sitä 10-15 v välein. Juurivesoista tulee uusia puita, jotka kukkii vanhan juurakon turvin jo parin vuoden päästä.

Tuossa vuotokuvasta vois päätellä senkin, ettei isoja haaroja kannata antaa kasvaa nuoreenkaan taimeen, jos ei halua noita halkeamia. Tuo pensas tulee halkeamaan tuosta haavakohdasta, jos sille tulee painoa, tai jos siitä oksistosta vedetään eri suuntiin…

Versotautiin ei taida mikään auttaa. Muuta kuin se, että joskus sitten juurivesat taas alkavat olla terveitä.

No nyt en enää sitten sure komeita menetettyjä luumupuitani. Uusia versoja on kyllä ja yksi tekee jo luumujakin tänä vuonna. Kirsikkani ei kuolke koskaa kun se on ikivanhaa jalonnetta. Ainut huono asia on se, että tänä vuonna ei tule hedelmiä kun oli niin kovat tuule ja kylmää ettei pölytys onnistyunut. Korvaukseksi saan muutamia Pepi-päärynöitä.

Kotimaiset taimistot kuulemani mukaan varttavat erikoisuudet Sinikalle, silloin edes Sinikka jatkaa kasvuaan latvan mahdollisesti kuoltua. Mitäkähän lajiketta kirsikan perusrunkona käytetään - siitä mulla ei ole tietoa. Olen hankkinut vain omajuurisia, ainakin Latvian Matala näyttäis tekevän kiitettävästi juurivesoja jaettavaksi…

Selailin ketjua, mutta en löytänyt vastausta seuraavanlaiseen asiaan:

Vastahankitulla mökillä kirsikka on villiintynyt juuriversoin, samoin yhdestä juuresta voi kasvaa useampi runko. Suurempikasvuiset kukkineet hyvin, mutta sato näyttää jäävän pieneksi.

Leikata pitäisi, mutta miten toimia. Karsiako radikaalisti jättämällä vain yksi runko per juuristo? Jos katkaistusta rungosta on lähtenyt useampia versoja, kannattaakohan säilyttää sellaisenaan?

Samaan haluaisin minäkin vastausta. Sillä nuo mun kirsikka puut eivät ole vielä niin vanhoja, että pitäisi odottaa uusiutumista.

Juurivesoja on niin paljon, että näyttävät pallomaisilta puut. Mutta nuota ohkaisiakaan oksia ei vissiin tässä vaiheessa uskalla leikata, vaan täytyy odottaa ensi talveen??