meillä jo kahdessa eri pihassa ollut noita omajuurisia kirsikoita ja luumuja… ja paljon juurivesaa! Olen aina päästänyt kasvuun vain yhden verson n. 4m välein… loput vesat kylmästi POISTANUT!! Hyvin kasvaneet kukkineet ja tehneet hedelmää, heti sen jälkeen kun olen käsitellyt nuo vanhat kasvustot tuholaisia vastaa myrkyttäen ja kevätruiskutuksin…
Oletko mihin aikaan poistanut juurivesat? Mun kirsikan juurivesat kasvaa vielä ainakin ihan 30 cm säteellä itse päärungosta. Eli nuon kaukaa ei meillä voi ainakaan kirsikkoja kasvattaa juurivesoista.
Minä ainakin tekisin juuri kuten bluedreams, jättäen sopivin välein versoja kasvattamaan isompaa runkoa. Jos ylimääräiset uudet versot poistaa, jää jätetylle versolle enemmän kasvuvoimaa siitä perusjuurakosta. Tietenkin polulle ja vääriin paikkoihin levinneet versot poistetaan. Juurivesojen ilmestyminen liittyy ilmeisesti vanhemman puun huononevaan kuntoon, eli yrittää pelastaa itsensä juurivesoja tekemällä, vaikka päärunko kuolisikin…
Mä olen kyllä kaikista puista poistanut ei haluttavat juurivesat saman tien kun niitä ilmestyy, eli siis milloin vaan kitkiessäni tai muuten pihaa hoitaessani. Kirsikkaahan neuvotaan leikkaamaan elokuun alussa, mutta eihän kai juurivesojen poistaminen varsinaista puun leikkaamista ole. Samoin leikkaan jatkuvasti pois ns. poikaoksat (aivan puun tyvestä nousevat oksat) ja nipsaan runkoon liian alas ilmestyvät oksat pois puilta joita haluan kasvattaa yksirunkoisina. Kun nipsaa oksan pois aivan pienenä, siis vaan sormin taittaa, niin haava paranee nopeammin.
kyllä se kirsikkani nyt taitaa kuolla, syystä tai toisesta.
meilläkin paljon vanhoja kirsikoita ja luumuja, joiden juurivesat poistetaan viikottain eli ruohonleikkurilla alas ihan pieninä. Osan annan kasvaa ja annan eteenpäin, viisi kirsikkaa lähten tänä vuonna uusiin koteihin
Eikö oo hienosti suojattu
Ei sielä montaa kirsikkaa oo mutten oo ikinä tosta saanu satoa kun aina jotku pösssöt käyny syömässä net
Mitenkähän on, voisinko katkaista kirsikkapuustani latvan. Puu on todella korkea ja tuntuu vaan venyvän pituutta. Jos katkaisen, kiihtyykö juurivesojen kasvu entisestään. Nyt niitä on ihan riesaksi asti.
Mikähän huvimajakirsikkaa vaivaa? istutin viime keväänä. nyt on vaan ihan surkean pienet lehdet. Savimaalla.
Makeakirsikka Meelika kukkii parhaillaan.
Ootko saanut marjoja siitä? Millä vyöhykkeellä toi herkku kasvaa?
II - vyöhykkeellä kasvaa. Puu on vielä suht nuori, mutta kun aloitti viime vuonna marjojen teon, niitä tuli runsaasti. Tänä vuonna kukkia on myös paljon. Nyt kun vaan pölytys onnistuisi ja ei tulisi yöpakkasia
Ihanat kukat! Onko Meelika oikeasti makeamarjainen?
On makeat marjat, mutta ei niin makeat kuin ulkolaiset makeakirsikat.
Osaisiko joku neuvoa, onko konstia saada makeakirsikka kukkimaan? Siis mitä viljelijä voisi tehdä vai onko kaikki kiinni luonnonvoimista? Minulla on Dniprovka, joka viihtyy muuten erinomaisesti, mutta tänäkin vuonna näkyy olevan kolme kukkaa n. 3 metrin korkeudessa. Niistä ei paljon iloa synny, paitsi ehkä rastaille hiukan.
Puu on kasvanut paksuutta ja pituutta, mutta koko ajan kukkiminen on ollut heikkoa. Savimaan vuoksi olen istuttanut sen kumpuun. Komeahan se on, mutta olisi kiva saada satoa.
Vieressä on suklaakirsikka, joka kukkii valkoisenaan samoissa olosuhteissa ja antaa maistiaisia. Ne on istutettu samaan aikaan.
Meillä on jokin todella vanhaa kantaa oleva kirsikka, joka ei kukkinut eikä tehnyt satoa juuri ollenkaan. Viime vuonna jonkin verran. Jostain luin että kirsikka tykkää tuhkasta, sitä on laitettu nyt parina vuonna reilusti kirsikan juurelle, nyt on paljon kukkia :).
Saiskohan tästä suklaakirsikasta jo maistiaisia enemmän kuin yhden?
Inkeroisten kuulasmarja kirsikan emopuu on löytynyt.
Meillä kukkii kirsikka ainokainen kuin viimeistä päivää ja kivasti on pölyttäjiäkin näkynyt. Mutta mutta ne juurivesat. Niitä tunkee minun edesmenneeseen ruusupenkkiin ,nurmelle ja aivan joka paikkaan. Mikä avuksi?
Puu on sievän kokoinen muutaman vuoden ikäinen ja viimevuonna tuotti ehkä 3l satoa joka linnut veti ennekuin kerkesin hätiin. Nyt ripustan sinne kaikki mahdolliset cd levyt ja muut killuttimet. verkkoja en halua käyttää kun pelkään että lintuja saa niistä sitten irroitella ja loukkaantuvat riuhtoessaan itseään irti sitten.
Ei mikää kovin herkkumarja. Sellainen tomaatin mupainen pieni ja kirpeähkö oli viimekesän tuotos mutta jospa nyt aurinko soisi makeuttaa satoa ja tulisi makampia marjoja vaiko hedelmiä.
Taitaa Rosso Skanskaja olla mennyttä kalua :(. Viime vuonna jo sai jonkin ruostetaudin, joka tappoi sen melkein kokonaan. Varttamiskohdan yläpuolelta lähtenyt piiska on nyt kuolleen näköinen. Ne pari lehden alkua, mitä siinä oli, ovat kuolleet.
Voi tuota min lukihäiriötä ihan mitä sattuu näemmä kirjoittelee:)
Pystyykömuuten kirikkaan ymppäämään muita kirsikkapuulajikkeita eli tavallaan tekis perhekirsikkapuun kuten esim omenia ja päärynöitä saa vartettua/ympättyä se oikea termi/ sana on hukassa?