Samoin on täällä sijoitusongelma. Tilaa on, muttei sopivaa. Nyt huomasin, että oli kirsikasta revennyt oksa aika pahasti irti rungosta, kun joku on siihen jollain ajopelillä törmännyt. Toivon mukaan säilyy hengissä, kun teki jo mukavasti satoa.
Hommasin pihaan pari Shredrajaa. Tuon pitäisi olla kestävä lajike jopa pohjoisessa. Onko tästä lajikkeesta teillä vielä kokemuksia kellään? Olisi oikein mukavaa lueskella, jos kokemuksia on.
Hei, onko kenelläkään Latvian matalaa V vyöhykkeellä? Miten on onnistunut? Onko jäniksestä vaaraa kirsikalle?
Tänä vuonna kirsikoita tulee hurjasti. Onneksi linnut ovat ottaneet oman osansa, muuten niitten kanssa ei mahtuisi mihinkään. Mehumaija puhajaa parasta aikaa.
Täällä kirsikkahillo valmistumassa. Mies sinnikkäästi poisti kivet. 1.8 kg hilloainesta tuli, lorautan amarettolikööriä, kunhan vähän jäähtyy.
Mä just vetäisin aamupalaksi jugurttia itte tehdyn kirsikkahillon kanssa.
Puraisin kirsikankiveen ja mietin mielessäni, että jos olis hammas lohjennu olisinko saanut edes korvausta jos oisin reklamoinut.
Kunnes yövuoro pökkeröissäni tajusin, että mitä korvausta, itsehän sen hillon olen tehnyt ja kivi jäänyt. :hehe:
On muuten maukasta kirsikkahillo ja ilman likööriäkin uppoo hyvin.
Moi. Eli kyse on riippakirsikasta, ystäväni on saanut tamistolta ohjeeksi leikata kaikki versot pois rungon vierestä? Oletteko kuulleet tällaisesta? Eli puuhun ei jäisi leikkiin Hämeen kuin varsi. .
Leikkiin Hämeen eli leikkuun jälkeen
Moi. Eli kyse on riippakirsikasta, ystäväni on saanut tamistolta ohjeeksi leikata kaikki versot pois rungon vierestä? Oletteko kuulleet tällaisesta? Eli puuhun ei jäisi leikkuun jälkeen kuin varsi. .
Ostin Tokmannista kirsikankukka oksia, joissa oli vihreät silmut ja siinä luki Cherry Blossom. Saa nähdä tuleeko juuria, kun laitoin ne oksat veteen. Jos haluan, niin voisinko laittaa siihen veteen juurrutushormoonia?
Ruukataanko kirsikkaa kasvattaa kuten omenia eli varttamalla perusrunkoon? Eli voiko pepinon jalo-osainen kirsikka talvehtia omilla juurillaan suomessa?
Jospa minä teen siitä bonsain.
Hyviä vinkkejä vanhan kirsikkapuskan hävittämiseen?? Meidän tontilla on hyvin vanha kirsikka joka on ollut paikallaan ainaskin sen parisenkymmentä vuotta. Nyt se on lähinnä pensas (?) tai ainakin hyvin ruma rytökasa. Muutaman kirsikan kesässä se on tehtaillut ja nekin ovat hyvin pahoja joten olisikohan koristepuska. Pari kertaa olen sitä kurmoottanut ja molemmilla kerroilla on parin metrin säteellä noussut uutta kirsikkapuuta. Juurineenhan se pitäisi repiä mutta ukko ei ole oikein innostunut. Jos sen vaan iskee kokonaan matalaksi rupeaa niitä uusi vesoja puskemaan. Millä sen puun/puskan saisi ensi tapettua ennen kuin leikkaan alas? Auttaako “kaulaaminen”? Vai innostuuko se siitäkin versomaan?
Eka kertaa kukkii varmaan kymmen vuotta sitten siskolta saatu toinen kirsikka. Viime talven tuo toinen sai olla jäniksiltä rauhassa. Minulla kun ristiturvat ovat tykänneet kirsikasta muut olen suojannut. Kirsikkaanhan jänöjen ei pitäisi koskea.
Viime syksynä tilasin syysalesta 3 pensaskirsikkaa. Nyt jo ensimmäinen kukassa, toinenkin voi hyvin ja kolmas nippanappa hengissä. Eli, hintaansa nähden hyvin onnistu.
Timjami, mun äiti myrkytti kirsikan juurivesoja sillä millä landella töpötetään katkotut pajut (roundupilla?) ja samalla tappoi vahingossa pari isoakin puuta. Todettiin että todennäköisesti kaikki samasta juurakosta lähteneet kupsahti. Eli keväällä pätkäs juurivesat poikki ja töpötti niihin myrkyt.
kiitos Sarg ja Höpötys vinkeistä!
Minulla on nyt Sylvia kirsikkapuu jonka tilasin netin kautta. Kyllä on rumat lehdet ja toivoa sopii, jotta Sylvia jäisi eloon.
Viimesyksyn istutuksista saanut jo suklaakirsikkaa maistella Nippanappa elossa keväällä olutkin on piristynyt kovasti.
Kuinkahan kauan menee, jotta Sylvia herää?