Kirsikoista tulee hyvää mehua…olen kerran kokeillut kun sain sangollisen.
Hyvää mehua ja siittä kiisseliä. Tänä vuonna tuli kirkikoit ekan kerran sen verta, ettei syödä kaikkia jaksanu. Panin sitte mehuks: sentti vettä, kirsikat ja sokeria kattilaan, keitto ja siivilöinti. Laitoin pakkaseen saas nähdä miltä sen jälkeen maistuu.
Tein kirsikkalikööriä. Ohje netistä. Väri on kaunis ja maku hyvä. Toiv ensi vuonna tulee paaaljon kirsikoita. ;D
Ps. Osa syötiin suoraan pensaasta, nam.
Suklaakirsikka
Jostain olen lukenut: “Linnut eivät löydä Leningradin mustaa” - kyllä löytävät.
Tänä vuonna Meelika teki satoa n. 5 litraa. Sen oksat on niin ohuet ja rennot, etteivät harakat siinä oikein pysy, kovasti ovat kyllä yrittäneet. Puu on n. 6 metriä korkea, joten ylimmäisiltä oksilta en edes tikkailla yllä keräämään. Ne jääköön oraville ja linnuille..
Istutin viime vuoden keväällä Latvian matalan, joka tuotti oikein kivasti satoa tänä kesänä. Se myös kasvoi varsin reippaasti, mutta monet sen yläoksista ovat puoliksi katkenneet ja roikkua lerpattavat alaviistoon. Pitäisikö ne leikata kokonaan irti vai jättää siihen vai mitä ihmettä niille kuuluu tehdä?
^Osaako kukaan neuvoa?
Luulisin että puoliksi katkenneet oksat kannattaisi ainakin leikata poikki siitä katkenneesta kohdasta. Tuskin niitä kokonaan tarvitsee poistaa jos ne elossa ovat, mutta itse kyllä leikkaisin pois osin katkenneena roikkuvan osan koska todennäköisestihän se siitä kuitenkin jossain vaiheessa repeytyy pois ja se repeämä on varmaan pahempi juttu puulle kuin siisti leikkausjälki.
En ole ollenkaan asiantuntija tuossa asiassa, mutta minun maalaisjärkeni sanoisi että noin.
Leikkausajankohta kirsikalla on elokuussa (lunttasin netistä tuon äsken: kirsikka on vuotava puu ja vuotavat puut kannattaa leikata elokuussa) sadonkorjuun jälkeen.
Kiitos Nuu! Käynkin saman tien leikkaamassa siitä kohdasta, mistä ovat katkenneet.
Taruko, muista että toi oli vaan omaa pohdintaani - ei siis mitään varsinaista tietoa.
Täällä ainakin on vielä hedelmät puissa joten ei vielä leikkausaika. Ehkä siellä teilläpäin ei ole ollut kasvu myöhässä ? Mitä olen kuullut niin lähes joka paikassa ollaan pari viikkoa myöhässä.
Leikkasin juuri kirsikkapuista tän vuoden kasvustoa ja samalla otin Sinikka luumustakin keskioksan kokonaan pois, kilpalatvan siis poikkasin. Suklaakirsikassa oli valmiiksi kuivaneita kippunoita…jokin ötökkä pitää bileitä koska koristeomenassakin samaa ja ruusussakin.
Nuu, tuossa on jo kaikki kirsikat syöty. Itse saimme syödä noin puolet, linnut tyhjensivät loput kahdessa yössä. Olivat siis kypsyneet jo jokin aika sitten, mutta tuo ‘Latvian matala’ onkin käsittääkseni hyvin aikainen lajike. Jossain luki, että sato voi kypsyä jo heinäkuun alussa, mutta ihan siihen ei kyllä meilläkään ennätetty
miraemmi, omassa kirsikassani kirvat mässäävät hävyttömästi imien reiän jokaiseen raakileeseen.
Ei tee enää mieli niitä omaan suuhun laittaa, kun on nähnyt mustien persikkakirvojen kipittävän röyhtäillen niiden päällä
Kylmän vesisuihkun meinaan niihin iltasella sohottaa, tosin nämä ovat varmaan aika karaistunutta lajia, kun koko ajan sataa ja tuulee.
Saattavat tippua, mutta tärviöllähän ihanaiset ovat jo.
Ans kattoo, jääkö räksien herkuksi koko sato.
Olen yrittänyt opiskella kirsikkapuiden leikkaamista, tämmöset ollu vain muutaman vuoden mulla. Jotain tarttis tehdä, mutta aristelen vieläkin. Tosiaan kahta ohjetta on netissä. Sato on vielä puissa, odotanko tovin vielä leikkaamisen kanssa, vai kuinka - auttakee!
kirsikkaa leikataan elokuussa, tänä vuonna tuleentuminen on hidasta, joten itse leikkaisin vasta elokuun lopussa.
(kuten muutkin Prunukset )
Leikkaaminen kuitenkin siten että oksakaulus ehtii ns kyleentyä = kuoren pinta muodostaa solukerroksen ennen talvea, siis ei enää syyskuun puolivälin jälkeen kantsi.
Siinäpä se sato tulee samassa kun leikkaa.
Mitä leikkaat, onko kilpalatva, väärät oksakulmat, liian tiheä kasvu ?
Kilpukka kiitos sinulle tiedosta!
Ens alkuun tuosta maanrajasta noita uusia versoja, puu on pian tiheä pusikko. En ole päässyt sinne asti, että oisko muuta. Silmään ottaa vain tuo tiheä tura alhaalla, kun on puu eikä pensas. Pensaille en tohdi tehdä mitään, pitäiskö. Oon tullu vähän avuttomaksi ja pelokkaaksi näiden kanssa, kun ei moisista oo kokemusta.
Meillä räksät veti loput kirsikat mitä ei örrit syöneet-pilanneet joten empä verkottanutkaan kirsikoita. Oltiin nääs 4 vrk reissus ja sil aikaa pulut tempoi ne naamaansa. Kukintahan on hieno onneksi pulut ei kukkia sentään syö.
Kelpuuttaako Leningradin musta hapankirsikan (Fanal / Huvimajan kuulasmarja) pölyttäjäksi? Mietin josko uskaltautuisin hankkimaan sellaisen, kun hapankirsikat ovat menestyneet kuivalla hiekkapihallani niin hyvin.
Vastaanpa itselleni: ei. Harmi, että pihasta alkavat aurinkoiset paikat loppua ja kahden uuden kirsikan kanssa voisi tulla aika ahdasta.