Kirsikka, Prunus cerasus ja P. avius

Niin ne vaan kasvaa...

2010

2014

Kirsikassa yksi kukka, ei ole ennen ollut yhtäkään. :slight_smile:

Kylläpä sienestäjän kirsikka on nopeakasvuinen.

Meillä on ollut tänä keväänä sellainen ihme, että Arttulan kirsikan juurivesa kukkii, juuri kun viime kesänä uhkasin heivata sen ja luumusurkimukset kompostiin. En tiedä onko taimi omajuurinen vai ympätty.

Ongelmana on ollut kirsikan lakastumistauti, eli se on vienyt minulta 3tainta ja ilmeisesti luumuntaimenkin. Olen saastuneet oksat polttanut, mutta kun se näköjään tulee kaupan taimen mukana!

Anopinkin tuoma kirsikanalku kukki pariin otteeseen, mutta kun ostin sille kaverin, eli Arttulan, kumpikin taimi sairastui ja jouduin rajusti leikkaamaan niitä ja nyt se anopin taimi on pensas, Arttulan vesa sentään suora. Toivoisi, että tuolle itiötaudille keksittäisiin torjunta-aine. Minulla on ollut yritystä vuodesta 2007 saakka…

Suklaakirsikka kukkii taas komeasti,joten pitäisi kirsikoitakin tulla. Mutta millä konstilla saisi linnut pysymään poissa sen kimpusta. Viime kesänäkin olisi satoa saatu, mutta kaikki meni lintujen ravinnoksi. Joku verkko vai jonkinlainen pelätin? Onko kokemuksia?

Mulla suklaakirsikka on jo kukkinut, oli aivan täynnä kukkia. Nyt on pienet raakileet jo. Linnuista ei oo koskaan ollut harmia sen suhteen joten en osaa antaa neuvoja.

Pihapiirissämme on myös paljon oravia joten kirsikkavarkaat voivat olla niitäkin. Kai siihen pensaan viereen pitäisi jonkinlainen hökötys kyhätä.Harmi vain, että asumme rivitaloyhtiössä, ja se kirsikka kasvaa etupihalla. Ei voi siis mitään rumiluksia laittaa naapureiden harmiksi.

Appiukko laittaa vihreän lintuverkon kirsikoittensa suojaksi ja minä aattelin ostaa kanssa. Räkätit vetää naamariinsa niin saskatoon puun kuin kirsikoidenkin marjat. Hunajamarjat on vielä arvoitus …viimeksi meni nekin kun en tiennyt.

Millähän konstilla saisi suklaakirsikan juurivesan siististi elävänä irti? Tulevat siis ihan siitä varren kupeesta. Tai saisi tekemään juurivesan jonnekin vähän kauemmaksi alkuperäisestä puusta? Haluaisin varmistaa tuon säilymisen siirtämällä muuallekin, kun toisen jo menetin lakastumalle.

Söin tänään ensimmäisen makeakirsikan. Olipas se makea ja ihana.

Sain 2 makeakirsikkaa lahjaksi isältäni, joskus monta vuotta sitten. Lajikkeet on Leningradin musta ja Iputj. Isä kuoli jo vuonna 2008, mutta kirsikat voivat hienosti.

Viisi vuotta sitten ostin talon ja sillon huomasin pari nuorta kirsikkapuuta roistikaksi kasvaneen orapihlaja-aidan seassa. Raivasin sahalla orapihlaja-aidan alas (ja olen pyrkinyt pitämään sen alhaalla) ja kirsikka on levinnyt reilusti useaksi pikkupuuksi tuuheine oksistoineen. 

Nyt kysymykseni onkin, että miten saisin sen myös tuottamaan marjoja? Tähän asti on ollut vain muutama hassu marja tarjolla. Pitäisikö tätä lannoittaa jotenkin, jotta se jaksaisi paremmin?

Suklaakirsikkaan tulee tänä vuonna ihan kivasti satoa.

kuva

kuva

Meelikan sato on jo kypsää.

Suklaakirsikka on minusta hyvä hankinta. Tänä vuonna sain pensaasta muutaman litran ensimmäisen kerran. Makeita ja hyviä kirsikoita. Yhtään ei jäänyt säilöön. :wink: Harmittaa, että viime syksyisen uuden alun myyrät söivät, mutta tänä syksynä uudestaan. Näitä pensaita haluan pari kolme. Nam!

Dnipro-jotakin ( nimi hiukan hukassa ) voi huonommin. Edellinen talvi aiheutti kumivuotoa. Viime talvena runko suojattiin, mutta myyrät söivät ympärillä olevia tulppaanien sipuleita niin, että kirsikan juuristo kärsi ja nyt lehdet ovat pieniä ja lerputtavat. Kukkia ei tullut eikä marjoja. Noinkohan kuolee. Runko on kauniin värinen ja pidän sen kasvutavasta ihan koristepuunakin. Ensi talvi näyttää kuinka käy.

Gggrrrrhh …suositeltavaa on hankkia toinen hapankirsikka LAJIKE, joka varmistaa kunnon ristipölytyksen. Kaikki (ns. itsepölyttävätkin!) kirsikat & hedelmä-/marjalajit hyötyvät aina tästä. Marjoja/hedelmiä tulee enemmän, mehukkampina ja laadultaan parempina.

Myskimalva - minun kirsikoitani vaivasi jokin ? Kun kirvat oli riesana ja suklaakirsikat kuivi ennen kypsymistään… kahteen hapanlajiin tuli komeasta kukinnasta huolimatta vain pari hassua marjaa jotka räkätit veti poskeensa puoliks raakoina.

Mitä meni pieleen ? Kevät sumutus jäi pois…olen antanut koivuntuhkaa ja keväällä kalkkia… ruiskuttanut kylmällä vedellä kirvoja pois.

Meillä ei yleensä ole tarvinnut miettiä, mitä tekisi kirsikoille, mutta jos jollain olisi ideoita? Kirsikat ovat julmetun happamia ja tavattoman korkealla puussa. Appiukko suunnitteli kaataa koko puun, niitä puita kun on siellä pusikoissa aika viidakako muutenkin, joten samalla saisi ne kirsikat poimittua. Mutta mitä niistä sitten tekisi?

Yleensä on tosiaan joko kukkiminen epäonnistunut tai linnut syöneet kaikki, hyvä jos on pari maistiaista saanut.

Tein omista happamista kirsikoistani hilloa hillosokerilla. Tuli aika hyvää.

Olen saanut myyrät pitämään hampaansa irti kaikista hedelmäpuista sen jälkeen kun istutin narsissiseja niiden ympärille, aiemmin saakelit kalusivat juuri kasvuun lähteeneet kirsikka- ja omenapuut.

Haa, nyt tiedän minne istutan kuivat pääsiäisnarskun sipulit. Kirsikoiden juuriversotaimia on pois kaivettavissa.