Suklaakirsikka on imeläkirsikka. On oikeasti pensaskirsikka, mutta mä kasvatan sitä pikkupuuksi karsimalla varresta oksia.
Suklaakirsikka on se joka minua hämää, esim. muhevaisen taimiluettelossa se luetellaan hapankirsikoihin. Mutta tämä siis ei ole totta? Harmittaa kun näitä suomalaisia kirsikoita ei pääse missään maistelemaan jos ei satu tuntemaan jotakuta jolla löytyy puu/pensas. Kamalasti tilaa uudessa pihassa ei ole, joten en viitsisi montaa eri lajiketta hankkia kokeilumielessä. Se on itse asiassa vain plussaa jos kirsikka on pensasmainen/hillittykasvuinen, tarkoitus olisi muutenkin pitää se pienenä.
Miten kestävä suklaakirsikka olisi Espoossa? Kestääkö sen satoikään tuleminen kauan? Tarvitseeko pölyttäjän? Kuinka paljon valoa se tarvitsee?
Kai se Espoossa kestää, kun kestää täälläkin. Monta vuotta mennyt jo kun vain suojaa talveks verkolla jäniksiltä. Kirsikoita en oo päässy maistaa kun muutaman kun linnut ehtivät ensin.
Meillä ainakin tuli Keski-Suomessa asuessamme parissa vuodessa satoikään (tällainen pikkupuun muotoon kasvatettu, vartettu yksilö) kun kohopenkkiin istutettiin, ahkerasti kalkittiin ja sai aurinkoa runsaasti. Suojaisen ja aurinkoisen paikan se tarvitsee viihtyäkseen, mutta tosiaan talvenkestoa löytyy pohjoiseen asti. On itsepölytteinen mutta muiden hapankirsikoiden tapaan hyötyy kaverista. Meillä kaverin virkaa toimitti ihanainen Latvian matala
Niin ja siis tosiaan suklaakirsikka on hapankirsikkalajike (Prunus cerasus) eikä makeakirsikka (Prunus avium) makeudestaan huolimatta
Oho! Luulin ihan, että on imeläkirsikka, kun sen kirsikat on makeita. Pahoittelen väärän tiedon levittämistä, mutta onneksi täällä aina loppujen lopuks saa oikean tiedon. Kiitti ramses!
Sain syksyllä lahjaksi suklaakirsikan,Prunus cerasus,omajuurinen,menestymisvyöhyke I- IV (V),Pensaskirsikka.
Mielenkiinnolla ootetaan miten onnistuu,ainakin on elossa,silmut isoja.
Korkeus 150-200cm.
Tuossa vasemmalla näkyy tuo mun suklaakirsikka. En tiiä saako tosta nyt mitään selkoa? Puoltoista metrinen taitaa aikalailla olla korkeus.
Hapankirsikoiden yhteydessä puhutaan usein amarelli- eli kuulasmarja- ja morelli- tyyppisistä kirsikoista. Amarellit ovat tyypillisesti makeampia.
Itselläni on amarellit Huvimaja ja Sikkolan kirsikka, joista linnut ovat vieneet tähän saakka joka ikisen kirsikan. Morelleista minulta löytyy suklaakirsikka Chokoladnaja. Tästä olen saanut yhden kirsikan itselleni ja oli erittäin hyvän makuinen ja mielestäni makea :)
Minä taisin sitten tosiaan menettää pari vuotta sitten istutetun Huvimajan versotaudille Ei näy niin minkäänlaista elo enää koko puussa, joten ylös kai se on kaivettava, taidan istuttaa siihen ompun tilalle. Syksyllä tuumasin, että annan sille vielä mahdollisuuden, mutta eipä tuossa enää taida olla elpymistä odotettavissa, kaikki oksat on ihan kuivia. Onneksi sentään viime vuonna lahjaksi saamani suklaakirsikka näyttää oikein hyvältä. Mitenhän tuo versotauti, leviääkö pitkin pihoja? Sinikka-luumussa on latvassa kuivanut pätkä, se on varmaan paras napsaista nyt pois.
Tuota versotautia ja sen mahdollista leviämistä tuskaillessani mietin myös, että kun sitä on nyt mitä ilmeisemmin pihassa ollut, niin tohtiikohan tässä istutella aikomaani lamohietakirsikkaa ollenkaan, mahtaakohan sekin olla altis ko. taudille?
Vinkkiä kaipaisin... Olen aikeissa hankkia pienen kirsikan, joko Latvian matalan tai Chokoladnajan. Tärkein valintakriteeri on marjojen maku, eli kumpi lajike on makeampi? Tai löytyisikö vielä jokin muu matalakasvuinen ja makeamarjainen lajike?
Olipas ärsyttävää!!
Meinasin niinkuin muokata edellistä tekstiä, ja typerä ohjelma poisti aiemmankin tekstin!
Kommentteja edellisiin postauksiin:
- Suklaakirsikan nimi tulee väristä, maku on kyllä ihan hapan, ei siis ole imeläkirsikka.
- Latvian Matala ei ole todellakaan matala, meillä ainakin korkeutta noin 4 m, ehkä ylikin…
Kiitos varoituksesta, ehkä päädyn kuitenkin tuohon Chokoladnajaan. Nelimetrinen puska olisi liikaa, vaikka niin isoksi kasvamiseen kuluukin aikaa. Sen tiesin, että molemmat ovat hapankirsikoita, mutta kummankin makua mainostetaan melko makeaksi. Lienee makuasia
Meillä pihassa kasvava hapankirsikka on IÄN vanhaa alkua… ja omien kokemuksien pohjalta sanoisin, että nämä hyvin tummat morellityyppiset ovat kyllä makeampia kuin amarellit(kuulasmehuiset) …KUNHAN ANTAA KIRSIKOIDEN TODELLAKIN KYPSYÄ VALMIIKSI!
Apilainen, sekä Latvian matalaa että Chokoladnajaa saa molempia pikkupuuksi vartettuna! Sopii hyvin pieneeenkin pihaan minulla oli molempia, mutten valitettavasti muista yhtään kumpi oli makeampi, Latvian matala ehti tehdä hyvin satoa ja kun antoi marjojen tosiaan kypsyä oikein kunnolla niin tosi makoisia olivat
Aikoinaan joku väitti että Fanal ja Arttula olisivat molemmat ‘melko makeita’ vaikka ovat hapankirsikoita. Kattia kanssa! Minä pystyn syömään muutaman tuoreena, mutta mies ja tyttö eivät koske. Siksi, jos vielä laitan kirsikkaa, laitan makeakirsikkaa.
Millaisia taimia rautakauppojen taimimyymälät mahtavat myydä? Jos haluan pikkupuuksi vartetun taimen, joka varmasti pysyy n. 2 metrin korkuisena, olisi varmaankin parempi lähteä hakemaan tainta taimistolta ja valita lajike taimiston valikoimasta? Ensisijaisesti kuitenkin tuota Latvian matalaa tai Chokoladnajaa. Maun suhteen heitän nyt sitten vain arpaa, omahyväisesti oletan, että räkätit jättävät satoa ihmisillekin maisteltavaksi.
Rautakaupoissa on samoja isojen taimistojen taimia kuin puutarhamyymälöissäkin. Pitää vain katsoa mitä ostaa.
Meelikassa hurjasti nuppuja, mutta kun kaverinsa kuoli viime kesänä, tuskin tulee satoa. Suositelkaas nopeasti satoikään tulevaa hyvää pölyttäjämakeakirsikkaa.