Kirsikka, Prunus cerasus ja P. avius

Meillä on kriikunoissa ja luumuissa kirsikan versotautia, mutta tämä pilvikirsikassa nyt toista vuotta oleva vaiva on erinäköistä.

Kirsikan versotauti on just sellasta, että oksat kuolee.

En ole lannoittanut kirsikoita tai kriikunoita, kalkkia olen juuristoalueelle lisännyt. Ovat vissiin luonnostaan lyhyikäisiä, kasvavat aikansa, versotaitu ja haulitauti iskee, halkeilevat ja vuotavat vaan eloaan jatkavat juurivesojen voimin. Tähän olen koettanut sopeutua vaikka pienellä pihalla noiden vaeltaminen ei ole hyvä.

Mikä makeakirsikkaa vaivaa? Kumivuotoa:

Ja lehdissä pilkkuja:

Ei ole viittä vuotta vanhempi, eikä pahemmin marjoista maistiaisia ole saatu. Maa on savimaata, mutta istutettu paranneltuun maahan n.1,5 m x 1,5 m ja kumpuun. Tontin aurinkoisin ja lämpimin paikka. Oireet ovat ilmaantuneet vasta tänä vuonna. Heivaanko koko puun kompostiin ja ostan vaikka Pepin tilalle vai vieläkö kannattaa katsella? On kyllä tähän asti ollut kaunis puu. Nyt lehtiäkin vähemmän ja aukeamattomia silmuja tosi paljon. Syyslannoitetta olen antanut joka vuosi heinäkuun lopulla. Muuten ei istutusta lukuunottamatta mitään. Istuttaessa kalkkia ja luujauhoa yms.

Tuota samaa vuotoa on minulla makeakirsikassa myös. Nuori puu, ei ole nenne mitään tuollaista ollut. Nyt vuotaa muutamasta eri kohdasta.
Ai se on jotain kumivuotoa, täytyykin kuukkeloida vähän asiasta.

Tässä vanhasta pentistä asiaa aiheesta:

Fanal (2028 kpl) tiistai, 30. tammikuuta 2007 - klo 11. 40 (yli 6 vuotta sitten) Kirsikoiden herkkyys tuntuu olevan hyvin erilainen. Hapankirsikoilla en ole havainnut häiritsevää kumivuotoa ohuiden oksien leikkausten jälkeen. Ongelmat ovat johtuneet tiettyjen lajikkeiden osalta siitä, että leikkaus on lopettanut kyseisten oksien kasvun kokonaan. Leikatessa pitää olla siis hyvin tarkkana, että kukkasilmujen lisäksi myös kasvusilmuja jää oksaan jäljelle.

Sen sijaan makeakirsikoiden rungoissa on ollut kumivuotoa heti, jos puilla on ongelmia. Vuodon syntymiseen riittää silloin pienikin runkovaurio. Sunburst esimerkiksi on vuotanut pari vuotta samaa pientä haavaa rungossa, mutta oksien leikkauksesta se ei ole moksiskaan.

No nythän sitten heti muistin että tuon makeakirsikan rungon kanssahan oli isoakin ongelmaa viime talvena  kun jänis oli sitä päässyt jyrsimään aika pahastikin. Ei kummiskaan ihan ympäri rungon, joten jäi henkiin mutta siitä varmaan nyt johtuu tuo vuoto. Täytyy seurata mitä puulle tapahtuu, mitään hoitojuttuja en ole sille tehnyt, paitsi talvella suojasin sen vahingoittuneen rungon ettei se ollut säille alttiina.

Minulla ei ole jänikset syöneet, enkä ole leikannut. Tuo vuoto on vanhojen oksien haarakohdissa eikä niissä suoraan mitään vioitusta näy. Kuori ei ole halkeillut yms. Ajattelin, että jos kumminkin on kärsinyt kevätauringosta pakkasaikaan. Muuta en keksi näin asiaa paremmin tuntematta. Pitäisikö runko suojata keväällä? Aikaisemmin vuotoa ei ole ollut, mutta nythän talvi kestikin pitkälle kevääseen.

Meelika on ihan täynnä kirvoja . Tämä hiton kuivuus varmaan . Lorotin sille vettä varmaan 50 litraa, ja suihkuttelin oksia, mutta tuskin se paljon auttaa.

Minä ruiskutin kirsikkani nyt illalla mäntynestesaippuavedellä, toivottavasti edes vähän vähentäisi kirvojen määrää. Oksanpäiden lehdet ovat alapuolelta ihan mustanaan kirvoja, harmi.

Meelikan sato alkaa olla kypsä.

noi ruskeat läikät on varmaan haulitautia, ihan yleistä Prunuksilla.

viime talvi on ollut vaikea monelle alkuperältään suomalaisellekin kasville, niinpä ei ihme jos imeläkirsikat ovat kärsineet talvivaurioita , jopa suotuisimmillakin kasvuvyöhykkeillä!

Oliko niin, että kirsikan vesat pitäisi siirtää mieluummin syksyllä, jotta ne juurtuisivat?

Luin jostain, että jos on tarve, niin kirsikkapuuta leikataan sadonkorjuun jälkeen. Minä leikkelin pensaskirsikkaani eilen, ku ei ole marjan marjaa, ni ei ole sadonkorjuutakaan. Poistin joitakin ylipitkiä oksia ja ilahduin kun oli uusia oksia kasvanut rungoista muutamaan kohtaan.

Minä aion kaataa Arttulankirsikan, sen satoisamman kahdesta hapankirsikastani. Syynä on se että linnut sotkevat niillä joka paikan. Jo kahtena kesänä olen joutunut pesemään rapun ja oven monta kertaa. Ja siinä hommassa on aina salmonellavaara.

Minun kokemukseni mukaan hapankirsikat eivät sovi pieneen pihaan. Ensinnäkin niistä kasvaa liian isoja puita. Ovat jo nyt niin korkeita, ettei toivoakaan saada verkkoja niiden suojaksi, mikä pitäisi linnut loitolla. Toiseksi niitä vesoja on nurmikko täynnä, saa aina olla katkomassa.

Ja ne hapankirsikat ovat aivan liian väkeviä sellaisenaan syötäviksi. Saa niistä ihan hyvää kiisseliä ja murupaistosta, mutta hillot ovat jääneet pakkasen täytteeksi. Kun yksi puu antaa ämpärillisen satoa, se on liikaa. Makeakirsikat olisi ihan eri juttu.

Joten tuumailin, että kun kaadan Arttulan, jää Fanalinkin sato ilman pölyttäjää sopivan pieneksi eikä linnut sotke niillä kirsikoilla niin paljon. Se saa jäädä koristepuuksi ja tuomaan pihaan hiukan varjoa.

Ymmärrän kyllä pointtisi mutta silti :slight_smile: Oi voi Merkurius, keneltä minä nyt saan hapankirsikoita rommiini? Oikeasti, olen kiinnostunut vaihtamaan ämpärillisen hapankirsikoita johonkin sopivaan heti kun kirsikat ovat reilusti kypsiä. Kenellä on ylimääräisiä, ota yksärillä yhteyttä.

merkurius, kovasti haluaisin yhden juurivesan, jos jaksat kaivaa…

Tekevätkö kaikki kirsikat juurivesoj? Kaadettiin yksi kirsikka noiden juuriversojen vuoksi, kun ei niitä millään pysty pitämään kurissa.

Onko kellään ylimääräisiä kirsikoita tänä syksynä? Tarvitsisin noin ämpärillisen, kaksikin menee ja voi olla oikeinkin happamia.Laita yksäriä jos sulla on ylituotantoa niin sovitaan vaihtarista.

Piipahdin paikallisessa Multasormessa ja suklaakirsikka muutti kirkonkylälle alle 7 euron korvausta vastaan. Ei paha, siellä alkoi tänään -70% huojennus.

Hakusessa olisi oikeasti makea kirsikka, mitä suosittelette? Tulee 1B kasvuvyöhykkeelle, savimaahan (jota toki voi parannella).

Meelika on maukas!