Pienin askelin parempaan päin.
Hyvä, parempaan päin siis mennään edelleen Voisit ehkä soittaa lääkärille ja kysäistä tuosta antibiootista, että kannattaisiko vaihtaa tablettiin, jos kamalasti limaa aiheuttaa ja tuntuu ettei kaikki antibiootti mene alas. Meidän kissoilla ei ole koskaan nestemäistä ollutkaan, aina on tabletteja. Meillä on tuollainen "pilleripistooli" jolla Cassandralle annetaan kätevästi läääke jokatoinen ilta :) Sillä sen saa suoraan kurkkuun niin ettei kissa ehdi kakoa sitä ulos, vaan nielaisee sen vahingossa. Ja sitten aina jotain herkkua päälle että paha maku menee pois suusta :)
Hui, meinasin jo unohtaa: Olipa ihania kuvia, on se vaan niin nätti Mulla on kamala kissavauvakuume, ja koiravauvastakin haaveilen.
Söpö neitonen tuo Nella, taitaa olla kilpikonnasavu väriltään?
Harmi etten nähnyt tätä keskustelua aiemmin, kun olette noin stressanneet. Meillä on kokemusta neljästä pentueesta ja tosiaan pennut kyllä aina jossain vaiheessa saavat kunnon vatsataudin, usein pariinkin otteeseen. Se on erittäin stressaavaa, koska mikään ei tunnu auttavan ja huoli on hirveä, ja oireet voi kestää viikonkin. Aikuisella on paljon parempi vastustuskyky ja elimistössä bakteeritasapaino, jolloin nämä loppuu, mutta pentuvaiheeseen ne kuuluu. On tainnut olla sattumaa, että osui juuri samaan aikaan kuin pennun luovutus. Pennulla ripuli voi aiheuttaa tulehdusta suolistossa, mikä vaikeuttaa tilannetta. Kannattaa antaa eläimille tarkoitettuja maitohappovalmisteita, jotka auttavat hyvää flooraan muodostumaan suolistoon. Varmaan tuo nielun tulehtuminen voisi johtua oksentelusta.
Vatsataudin koittaessa tuo edellä mainittu ohje riisin keitinvedestä, riisistä ja esimerkiksi höyrytetystä hienonnetusta kanasta ovat oikeaa hoitoa, ja tietenkin vesi on tärkeää. Kissahan on laktoosi-intolerantti, joten hylavalmisteita kun maitotuotteita tarvitaan. Purkkiruokaa ei kannata antaa vatsatautiselle, vaan puhtaita ruoka-aineita (kanan lisäksi höyrytetty sei) mieluummin. Puhdas porsaan lihasuikale olisi myös hyvää. Mielummin antaisin hyvälaatuisia raksuja kuin kaupan kissanpurkkimuonaa. Raksuja voi myös liottaa pehmeäksi vedessä pienen erän kerrallaan. 10-20 raksua ei ole niin paljon, että voisi pitää ahmimisena. Olen huomanut että jotkut raksumerkit aiheuttavat joskus ykäilyä. Erittäin hyviä raksuja ovat Royal Caninin raksut sekä Hills - meillä käytetään pentu- ja perusraksuja edellämainitusta ja hammaskiviraksuja jälkimmäisestä.
Jos kissalla ei ole ylipaino-ongelmia, niin rasvaa ei kissan ruokavaliossa pidä vahtia. Pennun raksuissa saisi olla ihan 20 % rasvaa. Monissa markettiraksuissa on liian vähän, n. 10 %. Kissan ruokavalio on paljon rasvaisempi kuin koiran.
Lima antibiootin antamisen yhteydessä voisi olla allergiaa kyseistä läkettä kohtaan. Meillä kissat ovat usein saaneet Sunylox-antibioottia, muut ottavat tabletin herkkupalana, mutta yhden suu alkaa vaahtoamaan todella hirveästi (tulee oikeen semmoinen limainen joulupukin parta...) eikä meinaa ottaa pilleriä. Veikkaan että kysymys on allergisesta reaktiosta, paha maku ei tuota selitä koska toiset kissat sitä lääkettä rakastavat.
Tosiaankaan en ole eläinlääkäri vaan maallikko kissaharrastaja, mutta tämmöisiä kokemuksia meillä.
Niin semmoista vielä, että paikanvaihdoksiin eri kissat reagoivat eri tavalla. Meillä kissat tykävät matkustella eivätkä arastele missään, mutta tiedän kissoja, jotka eivät matkalla syö saatikka käy laatikolla. Nellan tapauksessa syy on varmaankin ollut enemmänkin ihan oikeassa vatsatautipöpössä.
Terveiset pikku-Nellalle täältäkin, toivottavasti olo ja elo alkaa jo olla parempi.
Mulle on nyt iskenyt kamala kisukuume, Topille pitäis saada kaveri. Kävin jo netissä kaikenmaailman kisusivuilla tutkimassa, mutta eipä sopivaa tullut vastaan. Ajattelin että kun itsekin olen taas töissä, niin Topi joutuu välillä olemaan useitakin tunteja yksin kotona, olishan se kivempi jos olis kaveri seurana...
Hih, MarjaBee, Topi "tarvitsee kaverin" tottakai ;o) kun hankit toisen niin astut aivan uudelle tasolle eli tervetuloa sitten "kyllä sekaan vielä yksi mahtuu" -kerhoon ;oD
Toipumista Nellalle! Tosi hauskan värinen pikkuneiti :)
Minäkin aamulla hermoilin, että nyt meidän Valmu on sairas, kun oksensi monta kertaa peräjälkeen ja aika rajun näköisesti. Onneksi syy paljastui, jopa ilman lääkäriäkin: Siivotessani länttejä lattialta huomasin viimeisessä läiskässä karvapaakun- ja kun katsoin sitä tarkemmin, se koostui karvojen lisäksi minun tekoripsistäni. Kai sitä tulee kelle vaan paha olo, jos syö tekoripset.
Tekoripset!
Vai oli tekoripset menneet parempiin suihin Hih hih. Ilmankos oksetti.
Cassandra aina varastelee mun meikkisiveltimiä ja leikkii niillä. Noi hyvät pidän visusti laatikossa ettei se saa niitä, mutta pari huonoa olen pyhittänyt Cassandran leluiksi.
Laitanpa minäkin lusikkani soppaan, kuvassa kissaherra Esko. Kotoa
löytyy myös Eskon sisko Kiki ja kaveruksille kelpaa kaikki
vessapaperista pahvilaatikkoon. Erityisesti pentuaika oli rasittavaa,
kun kaikki paperiin ja pahviin viittaava täytyi olla kissojen
ulottumattomissa. Jouluna Esko tippui pöydältä kun sähelsi laatikossa Mutta tässä siis keinumassa...
Eskohan on oikein komean näköinen herra, harmaa takki päällä ja kovin puhtaan sukat jalassa. On tainnut olla emännän meikkilaukussa kun on ohuet kajalit silmissä. Kaunis kissa kuin mikä!
Komea on tosiaan esko ja ihanasti oikein keinussa .Nella söi taas pikkasen,yes!Vesi ei meinanut maistua,joten annoin tuttelin maitoa,sitä joi vähän.Mun pitää varmaan huomenna kysäistä eläinläkäriltä tosta kuolaamisesta,jos sitä vielä illalla esiintyy lääkettä antaessa.AIka hissukseen on vielä ,mut kai osa menee senkin piikkiin,et kotiutuminen on vielä kesken ja sairastelu päälle.Työkaverini kävi tänään hakemassa nellan siskon itselleen.Laitankin tähän kuvan heistä kahdesta eli nellasta ja siskosta.Meillä on nyt sit siskokset
Tässä koko sisaruslauma,tuo punainen (minulle ruskea) on uros ja hänen kotiaan en vielä tiedä.Piti mennä näiden kahden ouluun,mut he ottivatkin sitten toiset pennut joiden luovutus tapahtuu myöhemmin.On he söpöjä kaikki.Nuorempia pentuja on vielä vapaina,luobutus muistaakseni kesäkuun alkupuolella.
Ihanainen Esko!!! Meidän Topillakin on kumma tyyli repiä ja pureskella kaikenlaisia pahvilaatikon reunoja...
Mitähän Nellalle nyt kuuluu???
Juu pp:nvaimo, vain Topin takia pitäisi se toinen kisuli hankkia, ei minun, ei ollenkaan...
Hee, sain Nellan kuulumisia nopeammin kuin arvasinkaan...
Meidänkin mielestä Esko on komea kissa, kooltaan vastaa oikeastaan pientä koiraa. Ja kaikki kun maistuu niin toissajouluna luulimme, että hengenlähtö on lähellä. Onneksi kyseessä oli vain ahtauma suolessa, joka saatiin hoidettua asiantuntevan eläinlääkärin avustuksella. Uskon siis, että Nellakin tokenee vielä. Esko oli ainakin sairastelun aikana todella passiivinen ja laihtui useita kiloja, ei ollut mukava joulu se. Eläinlääkäri totesikin muutama kuukausi episodin jälkeen vaa''an näyttäessä 7 kiloa, että pojan olikin syytä saada lihaa luitten päälle.
Nellalle tsemppiä paranemiseen! On ne kissat vaan niiiiin ihania
Esko on tosiaan komea, ja ihana riippukeinukin hällä
Hah, Kesäranta, mä katsoin tuon ensimmäisen kuvan ennenkuin luin tekstiä, ja sitten luin tuon viimeisen lauseen, eli "nyt meillä on sitten siskokset", ja innostuin jo kun luulin että sä olitkin hakenut toisenkin pennun Nellan kaveriksi. Onpa ne kauniita molemmat, eikä tuo poikakaan mikään ruma ole
Voi jestas sentään, mulla on ihan hillitön kissavauvakuume, ja kesällä menen maalle jossa on paljon pentuja. Siitä ei kyllä hyvä seuraa...
Nella kävi taas iltasella syömässä ja juomassa.Kolmas kerta tänään.Vielä pitää lääke antaa.Kyl nellakin on vielä ollu tosi passiivinen,mut taas hetki sitte sai tuulikaapissa pienen pyrähdyskohtauksen kenkien ja roskien joukossa.Isännän purjehduskengät on näköjään parhaat.Huominen on sit nellalla eka yksinolopäivä.Kai se hyvin menee.
Hienoa että Nellalle alkaa ruoka ja juoma maittamaan!
Minä olen nyt ihan kuumeessa tuon kissa-asian kans. Tuntikausia olen netistä etsinyt "annetaan kissanpentuja", vaan ei ole vielä oikea kohdalle kolahtanut. Jos joku täällä tietää tarjolla olevista pennuista, niin saa nykäistä hihasta. Topi TAHTOO kaverin!!!
Tässä vielä Topi pienenä...
...ja tässä vähän isompana...
Ihana, että Nella alkaa voida jo paremmin!