Trigona, kysy samalla tuosta kikkaroinnista, jotenkin aattelen, että eläinlääkäri haluaisi ulostenäytteen ja tarkastaa, että kaikki on ok?
Meillä yksi kissa kuolaa kun sillä on oikein hyvä olla sylissä. Ekan kerran säikähdin niin, että kysyin eläinlääkäriltä, mitä tehdä, heh heh.
Miksei siis ihminenkin…
Kertokaapas hyvät kissojen palvelijat, mitä tehdä kun meidän Lupetto, joka on ollut maailman siistein kollipoika yli neljä vuotta, on nyt alkanut pissiä seinille. Yhtenä iltana hyppäsi seinän viereen rahille ja käänsi pyllyn seinää kohti ja häntä vaan tärisi kun pissiä suihkusi vaakasuoraan tapetille. Eilen teki saman tempun kylppärissä, seisoi pesukoneen päällä ja suihkutti suoraan seinään.
Onhan tässä tietty tapahtunut vaikka mitä, mieheni kuoleman jälkeen kaikki ovat olleet vähän sekaisin. Nyt makkarissa on vain minä yksin ja ovi auki ja kaikki toiset tunkevat sänkyyn nukkumaan kun ennen se oli Lupeton valtakuntaa. Kun miehelle tehtiin dialyysia, Lupe kävi tarkistamassa että kone hyrisee kunnolla ja tuli sitten mamin viekkuun, nyt ei tule enää ollenkaan sänkyyn. Taitaa poikaressu pelätä että hänen asemansa mamman lempparipoikana on uhattuna. En minä muutakaan keksi.
Onko Lupetto leikattu? Jos ei, niin se voisi tuohon auttaa, ihan tuo merkkailulta vaikuttaa.
Yksi vaihtoehto tuli mieleen, että jos Lupetolle on virtsakivistä vaivaa?
Tuo hännän väristäminen kyllä meinaa kissalla normaalisti merkkailua, leikatut väristävät ilman pissiä iloissaan / tervetulotoivottaessaan emäntäväkeään…
Virtsakivistä: toivon, ettei ole niistä kyse! Sen huomaa, jos kissa “pynnistää” kuin olisi ummetusta, seisoo etukenossa lonkkiensa varassa, ja tietysti jos naukuu kivuissaan.
Meillä ikävä kyllä on (yksi 70- ja yksi 80-luvuilla) kuollut kaksi kissaa virtsavaivoihin, joten oireet ovat pelottavan tutut.
Kissa voi ruveta merkkaamaan ja muutenkin oirehtimaan mielestäni elämänmuutosten myötä.
Kun viimeisin pikku kisu saapui, kolli sai mystistä ihottumaa, joka lopulta parani itsekseen - eläinlääkäritkin arvelivat, että liittyy vain stressaavaan tilanteeseen. Samainen kolli nykyäänkin vielä merkkailee laatikolla ollessaan laidan yli / seinään.
Tuo virtsakivi tuli mieleen siksi, koska eläinlääkäri neuvoi meitä seuraamaan ettei ala kollipoika tekemään epänormaaleihin paikkohin pissoja.
Totta tuo, että kissat reagoi muutoksiin helposti pissaamalla.
Meidän kissat on oikeasti siistejä ja pari kertaa, kun vieraita koiria ollut meillä, niin on pissitty mihin sattuu.
Meidän Manu(leikattu) oli myös ensimmäiset 4vuotta täysin sisäsiisti,mutta sitten kun Harmi oli ollut meillä pari kuukautta,niin Manu alkoi merkkailemaan sisälle,pyykkikoppaan,koirien lelukoppaan ja sohvan taakse.Muutaman kerran yllätin sen häntä väpättäen ilkikurisen näköisenä ja sitten puski vaan jalkaani oikein ylpeän oloisena...Taisi olla kova paikka kun Harmi tuli ja ilmeisesti koki sen uhkana ja vaistosi sen että se tulee viemään silltä raapimapuun ylätasanteen herruuden...Aloin enemmän lellimään Manua,enkä huomioinut Harmia niin paljon kun normaalisti(paitsi sitten kun Manu ei nähnyt...),tein kaikkea kivaa vain Manun kanssa,niinkuin se oli ennenkin tehnyt.Pissailu loppui heti kun rutiinit palasi,ja Manu oli onnellinen poika.
Ja sitten kun Harmi oli n.puoli vuotias niin muutimme,ja nyt sitten Harmi vuorostaan alkoi pissailun kenkiin,tyhjiin koreihin ja puulaatikkoon...Talvella Harmi leikattiin ja nyt ei ole kevään ja kesän aikana pissinyt kuin pari kertaa väärään paikkaan.On ilmeisesti jo kotiutunut tänne.
Kissat eivät tykkää muutoksista,ei sitten yhtään.Koita Giardina hyysätä ja helliä Lupettoa ihan ylipaljon ja laita ovet kiinni ettei kukaan muu pääse sinun ja Lupetton kanssa makkariin,istuskele sängyllä ja rapsuttele kisua rauhallisesti ja lopulta nostat sen sängylle köllimään.Saattaa olla että se auttaisi Lupetton ongelmassa,ehkä sekin kaipaa vain yhdessä oloa ja haluaa olla sinun ykköspoika
En tosiaan usko että Lupella on mitään sairautta tai sellaista, pissii laatikolla ihan normaalisti, syö ja juo niinkuin ennenkin. Hän kun on ollut aina sellainen ainoastaan ja vain minun kissani niin se taitaa vain olla nyt juuri sitä että kun ne rutiinit muuttuivat niin tuo “pikku” reppana nyt sitten tuntee jotenkin asemansa uhatuksi. Taidetaan tänä iltana majoittua vaan ihan kahdestaan tuonne makkariin eikä päästetä muita mukaan. Mies aina sanoi että sinä lellit tuon kissan ihan pilalle, mutta… kun Lupetto on niin ihana!!! Ihania ovat kaikki viisi mutta Lupetto on jotenkin vain minun sydäntäni lähinnä, sille ei voi mitään.
Fellow, Lupetto on konsultti, ollut jo monta vuotta niinkuin nuo muutkin. Yhtään leikkaamatonta ei tässä katraassa löydy. Ja aina kun yllätän sen täristämässä häntäänsä ja suihkuttamasta, sillä on sellainen jännä ilme naamallaan kun se minua katsoo, ihan kuin virnuilisi että siitäs sait!
Tuosta merkkailusta tuli mieleeni, että merkkaako kissat yleensä jotenkin muutenkin kuin pissaamalla? Odin nimittäin roiskii seiniin jotain ruskeaa litkua, joka haisee omituiselle. Se ei siis ole pissaa. Haisee vähän kakalle, mutta ei kuitenkaan ihan. Ajattelin, että voisiko se olla merkki vaikka siitä, että anaalirauhaset on liian täynnä? Mitään muita oireita ei kyllä ole ollut, mutta ollaan ukon kanssa ihmetelty kun kaappien ovissa on haisevia ruskeita pisaroita, kunnes kerran sain Odinin kiinni itse teosta ruikkimassa tapettiin.
En ole koskaan ennen kuullut moisesta.
Meidän edesmennut Tomppa pissaili(merkkaili) sisälle seiniin. Ei auttanut muu kuin pestä usein seiniä ja ovia. Leikattu oli Tomppakin ja ei ollut virtsakiviä. Luulenpa, että vanhempana kollikissat alkaa vaan jostakin käsittämättömästä syystä merkkailla reviiriään myös sisälle, syytä en minäkään tiedä. Edesmennyt Matula poikakissa taas ei tätä tehnyt edes vanhemmalla iällään, muualla kuin ulkona.
Giardina,
toki jos on mahdollista, kannattaa eka käyttää aina kissa tarkastuksessa (+ viedä virtsanäyte), ettei ole mitään fyysistä vaivaa.
Mutta jos meidän diagnoosi on oikea, niin aatteles, miten mukavan reseptin sait, paljon kissahellyyttä ja oivaa?
Kyllä me on Lupeton kanssa jo tämä ilta “seurusteltu” niinkuin ennenvanhaan. Hän vie minua minne haluaa ja myös näyttää sen, äskenkin käytiin makkarissa ja tein peiton alle sellaisen pesän missä herra tykkää nukkua. Vessaankin tunki mukaan ja kulkee vieressä joka paikkaan. Jospa tämä tästä taas alkaa sujumaan.
Meidän Cassandra, alias Vessakissa, tunkee aina mukaan vessaan ja suihkuun. Jos ei ehdi ennenkuin ovi menee kiinni, niin se koputtaa töppösellä oveen ja naukuu
Minä ostin tänään Cassandralle uuden hiiren. Hetken se sen kanssa touhotti ja toi sitä heitettäväksi, mutta ei sillä se hiiri ehtinyt olla kuin tunnin, ennenkuin neiti päätti taas ystävällisesti kylvettää hiiren vesikupissaan, jolloin hiireltä lähti turkki irti ja vaan muovit jäi jäljelle. Cassandran leluhiiret myös nukkuu sängyssä meidän vieressä, ja ruokailee yhdessä Cassandran kanssa.
Hiukka huonolaatuinen kännykkäkuva siskontytön kisusta, joka hänen mukaan tässä kuvassa "patsastelee". Oli niin huvittava kuva, että oli pakko laittaa näytile.... että on kisu osannut paikan ja asennon valita.
Giardina, niin kyllä muistelinkin että leikattuja ovat kaikki kissasi. Kannattaisikohan laittaa Feliway pistorasiaan puksuttamaan? Sehän saattaisi auttaa, tai sitten ei =)
On mulla tuo Feliway jo ollutkin mutta ei ainakaan vielä ole auttanut. Melkein sen viereen pissata ruiskautti muutama päivä sitten.
MoonRiver aivan ihana kuva .
Feliwaysta pistorasiassa mun piti luopua, sillä astmani ei kuulemme tuoteselosteen mukaan pidä tästä!
Giardinalla onkin aivan ihastuttava seurallinen kissa. Mitä muuten hänen nimensä tarkoittaa Lupeto?
Hieno nimi.
Cassandra harrastaa samoja sitten kuin Awa, vesi on hänen elementtinsä myös. Omenapuiden kastelu mieheni kanssa on Awan lempipuuhaa. Silloin hän tulee sisälle kaikki karvat kastuneena ja suupielet näin .
Meille antoi eräs nainen ohjeet, että kissaa saa opetettua pysymästä pois pöydältä kun antaa suihkevettä. Minä siihen, että sehän olisi Awalle kuin kehoitus leikkimään, ja tulemaan pöydälle, sillä Awa rakastaa vettä. Näytin tämän, ja hän siihen ettei ole kuuna päivänä, ei koskaan ole nähnyt vedestä pitävää kissaa. Piti Awaa perin kummajaisena.
Jos Awalle pitäisi antaa ammatti olisi se uinninvalvoja .
Harvassa on kyllä kissat jotka vedestä tykkää. Odin menee joskus istumaan hanan alle lavuaariin, niin että vesi valuu ensin päähän ja siitä sitten muualle turkkiin. Cassandra taas tulee mun kanssa jopa suihkuun. Ei suoraan veden alle, mutta istuu lavuaarin reunalla niin että etutassut on suihkutelineen päällä, ja rupattelee siinä mulle kun pesen hiuksia.
Kerran näin kuvan kissasta joka ui järvessä, keppi suussa.
MoonRiverin kuva oli loistava
Meidän Hellä on kans vessakissa.Se nukkuu aina päivisin vessan matolla,pyykkikoneen päällä tai lavuaarissa.Se myös tulee aina mukaan hammas ja naamapesulle iltaisin,ja sen jälkeen se menee märkään lavuaariin makaamaan ja tuijottaa hanaa,joka sitten laitetaan hiljaa valumaan,ja sielä se sitten kylpee 5minuuttia ja sitten kuivaamisen jälkeen tulee mamman päälle sänkyyn nukkumaan ja kuolaamaan.Harmi taas harrastaa veden kanssa läträämistä vaan keittiössä kun lavuaarissa on joku kattila tai vuoka likoomassa.Ensin sitä vettä hakataan tassulla,sitten maistetaan,sitten upotetaan häntä ja sitten tassut ja sitten lähdetään vettä räpsien pois tiskipuuhista.
Mun tuttava ukkelilla on kissa joka lähtee sen mukaan veneilemään ja sitten kun se soutaa kotirantaan päin niis kissa pomppaa veneestä ja ui rantaan se laittoi mulle yks päivä videon missä se katti polskutti järvessä ja sitten mamma kuivaa rannalla.