(Luonnonkasvit)
Lehtikasvustoa...
(Luonnonkasvit)
Lehtikasvustoa...
...ja ensimmäisiä kukkia.
Kotipuolessa Raumalla kissankäpälää saa etsimällä etsiä. Ja Iissä sitä kasvaa tien pientareilla ihan hirveästi! Mies katsoi mua kumma ilme naamalla kun lenkin aikana hurjistuin ja puokkosin ojanpohjilla, että "Kato! Kissankäpälää! Ja täälläkin! Näin on vaik kui pali! Kato nyt!!!"
Kyllä sitä täällä meilläkin päin joissain kohdissa kasvaa ojanpientareet valkoisenaan. Niistä olen sitä itsekin tuonne kalliolla siirtänyt ja nyt sitä on aika hyvä kasvusto pihassakin. :)
Minun kotipaikalla sitä kasvaa isot matot uimarannalla, ja sieltä olen tuonut kivikkopenkkiin. On hyvä tekemään tiheät tupaskasvustot, pitäisikin siirrellä niitä tuonne kuivalle rantapenkereelle. Se on hurjan söpö kasvi! Kun vaan olisi enemmän sitä vaaleanpunakukkaista, minulla on enemmistö sattunut sita melkein valkeaa, jokunen punertava seassa.
Millainen maa-aines olisi kissankäpälälle paras?
Mahdollisimman köyhää maata, humusta ei tarvitse olla ollenkaan. Oja, josta minäkin noita siirsin meidän kalliolle, oli ihan pelkää hiekkaa.
Meillä ne kasvavat nyt tuolla kalliolla tosi paahteisessa ja kuivassa paikassa isojen mäntyjen juurella.
Juu, kuivaa, köyhää ja paahteista. Just tuossa eilen naapurin kanssa katseltiin mun kivikkoani, ja hän sanoi yrittäneensä monta kertaa siirtää kissankäpälää kukkapenkkiin... multaan. Eikä ole onnistunut. Minulla lähti heti ensi yrittämällä, ja on levinnyt niin että olen jakanut sitä muille. Hiekansekaisessa ohuessa multakerroksessa kasvaa aivan auringossa.
Ah. Kiitos hyvistä vastauksistanne, Raakki ja Poppius Meinasin sijoittaa kissankäpälää okakuusen eteen, mutta siinä taitaakin olla liikaa multaa, joten panen Variksenmarjalta tänään saapuneet hopeakissankäpälät takapihan altaan kivikon viereen aivan pelkälle hiekalle ja kun (?) se alkaa viihtyä ja levitä, on minulla sille periaatteessa siellä puoli pihaa vallattavaksi
Omia luonnonvaraista alkuperää olevia
Suloinen kasvi, sellainen, jota jo lapsena ihmettelin. Ihan kissan tassuiltahan ne kukat näyttävät.
Niin, ja kasvaa minulla suloisen ja ihanan kissan hautakummulla.
Kissnkäpälää tarttui metsäretkeltä mukaan ja nyt istutin sen köyhään ja kuivaan paikkaan penkin päähän toivoen hartaasti hänen juurtuvan. varsissa oli vielä siemenet ( luulisin) paikallaan, kylväytyykö miten ?
Leviää maavarsilla, jonka ruusukkeet juurtuvat. Kaksikotinen kasvi, joten tarvitsee emi- ja hedeyksilöt.
Himskatti, miten ne sitten erottaa, hu-huu kasviseni oletkos tyttö vai poika ?
Kissankäpälä tytöt ja pojat ovat erivärisiä -kun nyt muistais kumminpäin- vaaleita ja vaaleanpunaisia
hedemykeröissä valkoinen, emimykeröissä vaaleanpunainen kertoo Otavan kasvitieto 2005
Kissankäpälä
Sain juuri kissankäpälän alkuja lyhtykukkien mukana naapuruston rouvalta. Hyvä, että luin täältä kasvupaikasta…minulla on noille erinomainen kuiva ja paahteinen paikka. En ole ennen edes livenä nähnyt tuota kissankäpälää, en luonnossa enkä puutarhassa. Tuskin maltan odottaa niiden kukintaa.
Särkän perennataimiston sivuille kissankäpälä Antennaria dioica näyttää olevan vaaleanpunainen, kun taas valkoista kutsutaan kollinkäpäläksi Antennaria plantaginifolia. Siis onko ne värin mukaan eri lajike kun lattarikin on eri? Toisaalta tuo kollinkäpälä on tosiaan silloin “poika” ja emimykeröinen? kuten tuossa edellä valtsu kertoo.
Mulla on vain valkoista, ja mieluusti huolisin kyllä vaaleanpunaista. Täytyy miettiä, tekiskö tilauksen Särkälle.
Kissankäpäläkin on alkanut kukkia.