Kissankello, Campanula rotundifolia

Minulla ei kasva kissankelloa kukkapenkissä, muualla kylläkin ja siitä on kyllä mahdotonta päästä eroon. Vuosia olen muutamaa yrittänyt hävittää, mutta joka vuosi ne vaan kasvat uudestaan. Oikeassa paikassa on kyllä ihan omiaan.

Tosi kaunis on kissankello sopivassa paikassa, mutta ainakin sininen heittäytyy helposti riesaksi. Laitoin sen kauan sitten kokemattomuuttani kukkapenkkiin. Millään en sitä enää pois saa. Eihän siitä isompien kasvien seassa mitään haittaa olisi, mutta se tunkee ja änkee aina matalan valkoisen sammalleimun ja vielä matalamman valkoisen ajuruohon seasta. Valkoisesta ajuruohosta tykkään kovasti ja ei auta muu kuin koko ajan nyppiä kissankelloa ettei se leviäisi entisestäänkin. Valkoisen sammalleimun ehkä korvaan joskus jollain vähän peittävämmällä kasvilla, joka pitäisi paremmin puolensa. Terveisin, kissankellosta eroon haluava.

Meillä saa kissankellot kasvaa, missä tykkäävät. Ei ole kukkapenkeissä, mutta valkoisen aion sinne kyllä siirtää.

Kiitos valtsu neuvoista, hieman ajattelinkin merkkaamista.

Nyt en viitsi kelloa siirtää, sillä ilmoitin jo miehelle, ettei siitä kohtaa nyt leikata leikkurilla.

Kyllähän ne meilläkin muuten saisivat kasvaa, mutta kissankellopuskat keskellä pihatietä eivät näytä oikein mukavilta.

Minä iloitsen siitä että tää kissankellopehko kasvaa joka vuosi isommaksi.

kissankelloja saa olla

Kaunis kissankellopuska Merkuriuksella. Kunhan saan aikaiseksi niin siirrän kissankelloja niityn reunaan (toivottavasti eivät siemennä kovin kauas). Jospa siellä saisi ihailla tuollaista puskaa. Matalassa valkoisessa ajuruohopenkissäni ne eivät muodosta puskaa, vaan tunkevat sieltä täältä yrittäen valloittaa koko penkin, jolloin se tietysti lopuksi olisi yhtä suurta puskaa. Yritän, että yksikään ei enää pääsisi siementämään kukkapenkeissäni.

Katselin äsken ohutmultaista kallionpäällystä, jossa kasvaa nyt sitä kirkkaanpunaista pikku neilikkaa ja 'coach grass’iä, ja mietin mitä laittaisin sen joukkoon, kun en tykkää monokulttuureista. Tästä ketjusta pulahtikin idea: valkoista kissankelloa. Paikka on pakko siivota syksymmällä sen heinän takia eli oliskohan kenelläkään valk. kissankellon taimia sitten myöhemmin. Vaihdokkaista voitais sopia jo ennen sitä.

Minä olen vuosikaudet yrittänyt saada kissankelloa kasvamaan - sekä ostosiemenestä että siirretystä juurakosta. Olisi niin kiva luonnonkukka mökillä. Luonnostaan siellä on kasvanut yksi pieni pehko tien vieressä.

Yritänpä sitten siirtää heinäpihasta kymmenen metrin päästä sinistä kissankelloa kalliolle. Valkoinen olisi kyllä ollut kivempi tuohon.

Valkoinen kissankello. Saas nähdä kuinka alkaa viihtymään.

Ensimmäisen talven meni hyvin näköjään ja kasvualusta oli tosi märkä.

Kuinka mulla tulee mieleen Marjo Matikainen "Havuja p#"¤&le!" Niitä näyttää tällä tontilla riittävän, voisin olla uusi hiihtolupaus? 

Täältä noustaan taas kevääseen ja kesään. En näköjään oo laittanut kukkivaa kuvaa tästä valkosesta vai käviköhän niin et olivat niin epätarkkoja.

kuva

Hankala kuvattava valkoinen kukka, kun ei meinaa saada tarkennusta kohilleen.

'kuva

kuva

Onkohan tämä kissankello? Kasvaa tosi kuivassa paikassa tässä kiveyksen reunalla.
Onko kukaan muuten kokeillut siirtää näitä? Ovat niin nättejä, että tuli mieleen, että voisi yrittää.

Tuo harakankello. Varmaan onnistuu siirto ja uskon että siemenistä lisääntyy helposti kissankellon tapaan. 

Kiitos! Mistä erottaa kissan- ja harakankellon?

Kissankello nuokkuu vähän alaspäin. On myös sinisempi ja vähän kuppimainen, ei noin avoin.
Hento ja siro varsiltaan ja usein matalampi.

Tätä on varmaan turha yrittää siirrellä, kun on 2-vuotinen…