Kissankello, Campanula rotundifolia

Nyt kun innolla kitkette kukkapenkkejä ja pihaa, niin jättäkää nämä kitkemättä, ne kukkivat nätisti kesällä. ;)

Kissankello pihapolulla.

Minulla on nurmikoillakin kissankellon laajoja kasvustoja! On sielua raastavaa täryyttää niiden yli ja siksi useimmiten ne kierränkin. Kivasti ne ovat älynneet siirtyä myös lähelle kivijalkaa itäseinustalle.

Minusta tuntuu, että kissankello on meillä ainoa kunnolla kasvava kasvi koko tontilla… Ensin en meinannut saada siemeniä millään itämään - tosin huomasin sitten että olin kitkenyt pikkutaimet kanankaalina, kunnes eräänä kesänä olin niin tukevasti raskaana etten taipunut kitkemään. Ihastuneena huomasin sitten että jee, nyt meillä on vihdoin lempikukkaani kissankelloa, mutta nykyisin joudun kitkemään sitä jo rikkaruohona. Onneksi on vielä monta paikkaa joihin sitä voi levittää… :)) Kasvaa vain puutarhamaassa niin rehevänä ettei pysy kunnolla pystyssä.

Miten muuten voi kissankellot olla jo isolla nupulla, kun sen jotenkin mieltää oikeaksi suvisen hellepäivän tunnuskukaksi?? Onko kevät aikaisessa?

Joo, rikkaruohomaiseksi se meinaa muodostua minullakin kivkkopenkissä... pikkutaimia on siellä täällä. Ja omassa paikassaan siinä kasvaa todella niin rehevästi, että ei lopulta pysy enää pystyssä. Vaikka pitäisi olla köyhä maa, vaan eipä taida olla. Pitäisi varmaan kaivaa ylös ja istuttaa ne pelkkään hiekkaan, niin kasvaisi pienempänä kieli ulkoa Mutta ihana, ihana! Meillä kotipaikalla ei kasvanut lähimaillakaan kissankelloja, oli vaan harakankelloja ja peurankelloja, joten sitä oli pakko saada omaan pihaan.

Ainakin kahdesti olen kaivanut pois keskellä pihatietä kasvavan kissankellopuskan, mutta taas se tunkee esiin. On siis sitkeääkin sitkeämpi kasvi. Kivikkopenkissä siitä voikin tulla riesa, kun sitä on vaikea saada kokonaan pois kitkemällä. Sievähän se on kuin mikä, mutta väärässä paikassa vaikea tapaus.

Valkoisen kissankellon kukinta on jo lopuillaan, vaikka sininen ei ole vielä aloittanutkaan.

Minä tässä olen tuuminut, että talon itäsivun kivijalan juuressa ainoa pelastettava hieno kasvusto on kissankellolla. Täytän päivänliljoista tyhjentämäni kohdan kituvasta penkistä hiekansekaisella kompostimullalla ja nostan ne kissankellot talikolla siihen.

Minua niin aina harmittaa se kivijalan kohta, kun siinä repsottaa pitkää heinää kissankellojen takana ja sivulla. Lisäksi siinä näkyy nykyään kovasti nousevan ukontulikukkaa (ja peurankelloa!)

Kissankellojen pelastuksen jälkeen voisin möyriä tuonkin kivijalan kivikoksi ja pyrkiä samalla eroon muurahaisista.

Mulla on kanssa Suomesta saatua sinistä ja valkoista kissankelloa, joita vaalin kuin silmäterääni.

Kissankelloja aika mätäs tuolla huvimajan vierellä, jossa on "kuivaa niittyä" semmoiset kaksi neliömetriä

Tänä kesänä ei ole tullut kissankelloja sihtailtua kameran kanssa, joten laitanpas tänne kuvan viime kesältä.

Eilen kulkiessani huomasin että miedän tienpankka kasvaa valkoista kissankelloa! Syrän meni mykkyrälle onnesta. Otin yden penkkiin, toivottavasti menestyy! Tykkään niin kovin kaikista kelloista…

Pitääpä alkaa kulkea kunnolla silmät auki ja tuijotella ojanpenkkoja sillä silmällä. Tiedä vaikka sokeakin kana löytäisi sellaisen kultajyvän. Siis minä.

Kissankello palkintoon monivuotinen kasvi, joten jopa onnisti. Ihanania ovat!

-Harakankello taas on kaksi- tai monivutinen, minun blondiharakankelloni ilmestyi tyhjästä kerran kukkimaan muttei toista kertaa ole näkynyt.t

Kissankelloa minulla kukkapenkissä, monivuotista

Lähes valkoinen viihtyy kulleron juurella. Sininen alkaa olla samanlainen "riesa" kuin metsämansikka.

Voi että noita valkoisia kellokukkia… Valkoisen kissankellon siemeniä juuri kylvin, toivottavasti saan pian kukkia. Valkoinen harakankello sen sijaan taitaa olla tavoittamaton haave. Kerran sellaisen näin ja siitä siemenet otin talteen, mutta ei tullut niistä valkoisia kukkia eikä oikein siemeniäkään että olisi voinut katsoa vielä kolmannen sukupolven värin.

Tässä meidän pihan ensimmäiset valkoiset kissankellon kukat aukesivat tänään. Tämän paikan huomasinkin vasta eilen. Toisaalla vielä odotan, että valkoiset kissankellot alkavat kukkimaan.

Onko kissankelloa helppo siirtää?
Ajatuksena oli siirtää nämä kukkapenkkiin, sillä tällä hetkellä kaikki valkoiset kissankellot kasvavat kohdissa, joista ajetaan leikkurilla.

Lähtee helposti siirrettynä jatkamaan kasvuaan, merkkaa nyt valkoiset tikulla/nauhalla ja siirrä kun ovat kukkineet. Ja kukkivanakin onnistuu, mutta nyt povaillaan kovia helteitä, riskiä en ottaisi etenkään valkoisen kissankellon kohdalla.