Kissanminttu, Mirrinminttu, Nepeta

Naapurin seitsemästä kissasta ei kukaan niistä välitä?

Harvinaisen hyvin kestää kuivutta.

Meillä kissat räppivät (huitovat tassulla pois) mirrinminttua ja selvästi kakostelivat hajua. Ei ole naapureidenkaan kissat maannut noissa eli ilmeisesti eivät kelpaa. Ja kissoille hankin…

Ei makaa meidänkään kissa mirrinmintuissa tai osoita muutakaan kiinnostusta isoihin. Mutta olen nähnyt sen syömässä pieniä siementaimia.

Meitin kissanminttu on pärjännyt hyvin koko talven sisätiloissa. Tosin tuolla kissattomassa huoneessa, missä on viileää.  Päätin jättää sen sisätiloihin talveksi, jotta voin hyödyntää sitä pitkin talvea, jos on tarvetta.

Keittiön pöydällä heti kotiin kannettuna sille meinasi tapahtua jo pienen pieni tapaturma 

Kevään ensimmäinen kissanminttusato. Mitä mahtaakaan tapahtua jos lykkään nämä kasvikuivuriin kuuden kissan taloudessa 

Nyt mahtuu puska pieneenkin koloon kasvipöydällä, eikä tarvi niitä huispakkeita koko ajan varoa.
Tuolta tyveltä pukkaa ihan mahdottomasti uutta alkua. Nyt vaan pitäs löytää sille hyvä paikka pihalta, joka vilisee irtokissoja.

Teinpä erikoisen löydön tänään. Mirrinminttu on siementänyt mun puiseen kukka-astiaani, joka on pysynyt paikoillaan koko talven ja nyt vasta aloin sitä täyttämään uudelleen. Kummaa asiassa on se, että lähimmät mirrinmintut ovat olleet useamman metrin päässä ja tietysti alempana. Koira vai tuuliko niitä siemeniä on sinne kylvänyt? Koska melkein kaikki mirrinminttuni kuolivat talvella, siirtelin pikkuiset tietysti talteen.

Samaan astiaan oli kylväytynyt kyllä lukuisa joukko muitakin, joita en ollenkaan tunnistanut. Taidanpa syksyllä heittää tuohon astiaan muutamat siemenet tarkoituksellakin.

Eroaako sitruunakissanminttu kasvatukseltaan mitenkään kissanmintusta ja olisiko jotain vinkkejä?
Ilmeisesti puolivarjo kelpaa. Kumppanuuskasveista olen lukenut mainittavan pavut ja paprika. Minkäköhän takia sopivat hyvin yhteen ja entä muut kumppanuuskasvit?

Mulla kasvaa aitokissanminttua yhdessä kukkapenkissä. Meillä ei ole kissa, mutta naapureilla on useita. Siellä ne kävivät viime kesänä pyörimässä mintuissa ja söivät niitä. Ihanaa kun tykkäävät. Mutta talvella ne mintut aina kuolevat, mutta onneksi siementää hyvin. Pieniä alkuja on tulossa paljon. Siellä ne kissat käyvät nyt jo ja näykkivät niitä pikku alkuja.