AitoKissanminttu (nepeta cataria)
Tälläinen uutuus, alunperin Kreikasta.
Kuuluu kissanminttuihin. Ei vielä suomenkielistä nimeä, mutta on nimistötoimikunnan käsittelyssä.
Melko suuri, kasvaa ~1.5 metrin korkuiseksi. Helppohoitoinen. Ei vaadi tukemista. Kestää talvet hyvin, leviää liiankin helposti.
(Korkein noista on 165mm. Oikealla puolella auringonkukkaa ja koristelaukka. Alavasemmalla valkoinen sormustinkukka.)
Zaltysin kissanminttuihin kuuluvan kasvin nimi jäi pois kuvan siirron yhteydessä. Se on Nepeta parnassica .
Keltakissanminttu
Kukka lähempää
Kahdessa seuraavassa kuvassa on Tähkäkissanminttu, Nepeta nervosa.
" Blue Carpet "
kukka lähempää
Onko tietoa, mikä kissanmintuista olisi se kissojen lempikasvi? Vai onko niissä eroja? Haluaisin siis nimenomaan terassillemme sellaisen kissanminttu lajikkeen, joka olisi niiden mieleen :).
Kasvatetaanko siemenistä helposti, vai onko parempi tyytyä valmiisiin taimiin?
Kaikki kasvavat siemenistä tosi helposti ja kylväytty hyvin itsekeen. Meidän entinen kissa ei tykännyt mistään, eli varmaan vähän makuasioita.
Mirrinmintusta meillä tykätään ainakin.
Kummallista, että minun kisukkani ei ole ollenkaan kiinnostunut nimikkomintustaan, ei kummastakaan kahdesta lajikkeesta jotka pihalla kasvavat.
Meillä kissat kilpailevat, kuka saa nukkua mirrinmintun littanaksi. Ja kyllä ne sitä syövätkin. Aitokissanminttu oli viime kesänä vielä pieni taimi, eikä kissat sitä tainneet huomata. Mutta pari vuotta sitten tuttavan pihassa hieroin sormissani aitokissanmintun lehteä, ja nojasin sitten käsiäni lanteisiini. Kohta talon kissa tuli nuuskimaan ja hieromaan itseään lanteeseeni, kun kykin kukkien vieressä. Ja on vielä arka kissa.
Naapurin kissa viehkoontui ? mirrinminttu puskaani niin paljon että otti sen huussikseen, aina kävi uudet kasat vääntämässä kun entiset korjasin pois, revin syksyllä koko puskan pois etsikööt uuden huussin itselleen.
Apua, kävin katsomassa Nuun linkityksen ja siellä sanotaan, että kasvi on myrkyllinen! No eihän näitä sitten uskalla laittaa kasvamaan kissojen ulottuville! Olen nimittäin nyt ostanut kuivattua kissanminttua, jota olen välillä laittanut lattian pesuveteen ja tarkoitukseni oli kuivatakin sitä sitten itse tuohon tarkoitukseen (pihalla poissa kissojen ulottuvilta voisi siis kasvattaa).
Käsittääkseni kaikki kissat eivät tosiaan innostu kissanmintusta, olikohan jotenkin geeniperimän säätelemä juttu. Meilläkin kuudesta kissasta vain kaksi on innoissaan aineen hajusta ja nekin kaksi ovat sisaruksia. Korjatkaa jos olen väärässä, on vain joku hatara muistikuva asiasta.
caracal, kissanmintun linkki on ensimmäisellä sivulla, tuo toinen on mirrinminttu-linkki.
no jos mirrinminttu on myrkyllinen, meidän kissojen olis pitänyt kuolla jo moneen kertaan, sen verran usein niitä kesällä napsivat.
Siinä lukee, että kohtuullisesti käytettynä myrkytön. Naapurin kateista toinen makaili mirrinmintuissa ja toinen ei päin katsonut.
Ne on meillä myös kattien suosikkeja. Eivät ikinä pääse kunnolla kukkaan, kun napsivat latvat ja makaavat littanaksi. Mutta kissoja vartenhan ne onkin.