Kissus, Cissus

Hei, mites kuningaskissusksen pistokas juurtuisi parhaiten? Laitoin sen vesilasiin, pidänkö sen siinä kunnes juuria tulee?

vedessä minä juurrutin ja hyvin siinä juurtuivat. Jos nuupahtaa, laita muovipussi löyhästi päälle ja huokaise sinne sillointällöin…

Mistähän johtuu että kuningaskissukseni tiputtaa alimpia lehtiä?

Pimeys, veikkaan. Vai liikaa/liian vähän vettä olosuhteisiin nähden?

Joko nyt pimeys? Tuohan kerkeää pudottaa kaikki lehdet ennen kevättä. Luin kasvikirjasta että myös kasvualustan kylmyys voi vaikuttaa lehtien putoilemiseen? Tuo on ikkunan edessä (tupla lasit ikkunassa) joten ei kovin kylmä paikka ole, ja kasvi on korkealla lattiasta. Myös valoa tulee niin paljon kun mahdollista.

Kokeilen tuon veden kanssa, että annan ensikerralla vähemmän vettä.

Ikkuna kyllä hohkaa kylmää, saatko kauemmas? Onko se amppelissa?

Saan kauemmas, ei ole amppelissa koska on vielä niin pieni. Voisikohan sitä leikata tähän aikaan vuodesta? Vai kannattaisko jättää kevääksi?

Leikkaamiseen en uskalla sanoa juuta en jaata. Itselläni on tapana leikellä kasveja aina, kun sen tarpeelliseksi näen :slight_smile:

Mikä rietas tuota mun kissusta vaivaa, lehdet kuivettuu ihan rapsakoiksi, olen kastellut enemmän ja sit vähemmän, olen vaihtanut lämpimämmästä viileämpään ja mikään ei auta, onkohan sillä jokin tauti?

Ota pistokkaat veteen juurtumaan varoiksi. Minulla on tosi huonolla kastelulla ja hengissä pysyy.

Siirrän tähän alle “Villiviini”-ketjussa käydyn keskustelun kääpiökissuksesta.

Parthenocissus striata hybridi, tällaisen pienen, sievän huonekasvin löysin. Kuuluukohan tänne tämä viesti?

Onko muilla kokemusta tästä otuksesta?sydän

Onko kellään muulla tota “huone villiviiniä”? :open_mouth:

Huonekasveihin taitaa kuulua, yritän tässä tutkia asiaa joten olkoon nyt tässä väärässä ketjussa sen aikaa.

Otan mielelläni asiaan liittyen tietoa vastaan jotta saadaan tämä oikeaan paikkaan, suomenkielisellä nimelläkin jos kukaan tietää. Tässä alla se mitä nyt olen jo löytänyt.

Cissus striata

syns. Ampelopsis sempervirens, Parthenocissus striata, Vitis striata
Miniature Grape Ivy, Ivy of Uruguay
S. Brazil to Chile
Slender, vigorous climber with reddish shoots climbing by tiny tendrils up to 10m high in ideal conditions. 3-5 fingered leathery, glossy, green leaves 4-7cm long. Small green flowers in summer, followed by balck berries.
Ideal for hanging baskets inside or in a sheltered position outside. Regular pruning helps maintain bushiness.

http://www.heyne.com.au/gardencentre/plantlists/plant_search_results_cat.php?search=parthenocissus

Tarulintu, käypäs katsomassa tuosta pentin kasvikortistosta “kääpiökissus”. Näyttääkö samalta? Tähän minulla jäljet näyttäisi johtavan, mutta tarvitsen kyllä apuja tämän kanssa jotta saadaan se oikein johonkin sijoitettua !

Parthenocissus striata hybrid, Sugar vine, se luki lapussa. Tuo minun kukkain on vaaleampi ja paksulehtisemmän näköinen. Mutta en mene vannomaan mitään! :confused:

Parthenocissus tarkoittaa tosiaan villiviinejä, mutta toi P. striata on kuitenkin Ampelopsikseihin kuuluva. Ampelopsis = Hopeaviini suomeksi. Eli hopeaviini on villiviinien ja viiniköynnösten sukulainen.

“Striata” on monikko latinan sanasta striatum, joka tarkoittaa raidallista.

Eli tämän hopeaköynnöksen hybridi muodon pitäisi olla lehdiltään raidallinen versio.

Harvoin saatavilla (=ostettavissa) oleva kasvi, joskus vaikea kasvattaa huoneilmastossa, vaatelias mutta kaunis ja helppo (?) uusia. Nää tiedot löysin.

Onko paikka siis viiniköynnös-osassa? Minulle olisi helppoa vain siirtää viesti sinne ketjuun, mutta haluaisin olla varma. Onhan huonekasveissakin “erikoisuudet, harvinaisuudet”, mutta mielelläni ottaisin lisätietoa sijoittelun suhteen jos sitä on saatavilla.

Kyllähän tuo näyttäisi sukunimen perusteella olevan ihan oikeassa ketjussa.

Epäilyttää vaan tuo nimi, koska VKN ei tunne tuollaista ja siinä luetellut köynnökset ovat minun käsittääkseni ulkokasveja.

Klorofyllissä Botanica saattaisi tuohon jotain osata sanoa.

Parthenocissus -suvussa ei ole striata -nimistä lajia, sen sijaan Cissus striata (syn. Vitis striata) on, joka siis on kääpiökissus. Tuo kuva on niin kaukaa otettu että lehdyköistä ei oikein saa selvää, mutta toinen saman tyyppinen ja tuollainen pienikokoinen on teksasinvilliviini, Parthenocissus heptaphylla, jota kyllä kasvatetaan huonekasvina, eli eivät kaikki Parthenocissus -suvun lajit ole ulkokasveja (Raakki: VKN:ssä kasvin nimen nimen perässä oleva lyhenne "Hu" tarkoittaa huonekasvia).

Tältä etäisyydeltä katsottuna tuo kyllä kuitenkin näyttää enemmän kääpiökissukselta. Jos kyseessä on hybridi kuten nimisäleessä kerrotaan, ei se välttämättä ole ihan saman näköinen kuin kasvikortistossa oleva.

Muoks: tagetes: lajinimi striatum on annettu kyseiselle lajille sen raidallisten varsien vuoksi.