Mä voisin ottaa vastaan tuota Jalokiurunkannusta, jos esim. Kaakon taimenvaihtoo tulee joku kellä tuota on. Yks oli mut se kuoli 3-4v sit talvenkylmyyteen. Ei noussut enää keväällä.
Corydalis cheilanthifolia. Sain Ritvalta tämän keväällä.
Keltakiurunkannus Corydalis lutea kukkii melkein koko kesän.
Corydalis elata "Craigton Blue" kukkii alkukesällä. Tämäkin Ritvalta lähtöisin:)
Tämän kevään kylvöistä (Ritvalta siemenet:)
Corydalis "Bronze beauty"
Kenellä kasvaa tuota Corydalis elata (Craighton Blue), niin minkälaisella kasvupaikalla?
Miulla on aika kuivassa aurinkoisessa paikassa.
Mulla oli se kuumassa ja paahteisessa paikassa. Kituliaasti kasvoi siinä, mutta kukki kyllä. Siirsin sen varjoisampaan (tontin ainoaan sellaiseen) paikkaan viime loppukesästä ja nyt ainakin kasvusto näyttää lähteneen kasvuun ja leviämään hyvin.
Minulla on kuivassa ja aurinkoisessa paikassa ( hiekkamaata ) ja hyvin kukkii ja leviää.
Luonnonvarainen kiurunkannushan kasvaa rehevillä rantalehdoilla, ne eivät ole kuivia paikkoja. Jalokiurunkannuskin tykkää tuoreesta paikasta. Siksi arvelin että tuore paikka voisi olla Elatallekin paras. Aurinkoinen silti, tai puolivarjo. (pistokas tulossa, siksi kyselen ja kommentoin
)
Minulla se viihtyy parhaiten kosteahkossa maassa aamuauringon puolella.
Tarkoitin edellisessä viestissäni Craighton Blueta. Jalokiurunkannus tuntuu viihtyvän missä vaan.
Mullakin näyttää tuo sininen yllättäen nousevan rehevänä, sain viime syksynä pikku juurenpalan, jonka hautasin taimipenkkiin. Ihastuin kukan siniseen väriin kuvassa, onhan se sininen eikä lilanvärinen, onhan? David Imatralta sanoi omansa kuolleen talvella, onko se talvenarka? Ja leviääkö myös tuo sininen lajike?
No jos se on Craighton Blue, niin se on todella sininen. Mulla ainakin on hieman varjoisammassa paikassa levinnyt kivasti.
Luulisin, että on, ainakaan en tiiä muita sinisiä. Mä niiin tykkään kukista, jotka on oikeasti sinisiä eikä kretuliinisia (sinivaleunikko, lemmikki, kevätkaihonkukka, ruiskaunokki, …). Varjoa ja puolivarjoa mulla riittää, aurinkopaikoista on puutetta ja paahteisia ei oo yhtään.
Kiurunkannus Craighton Blue
Nyt alkaa täälläkin kukkia ja sininen on ![]()
Nimessä lienee liikaa h-kirjain
No niinpäs on, tarkkasilmä! Piti ihan guuglata, kun minusta englantilaisessa nimessä tuohon kuuluis se h.
Ei jalokiurunkannus, mutta Corydalis kuitenkin. Ensimmäisenä kukassa miun pihalla, ihana Corydalis Beth Evans. Enitalle terkkuja :).