Kloorivedellä kastelu

Nokian vesijohtoveden kanssa kun on tässä reilut pari viikkoa ollut vähän ongelmia, niin en ole uskaltanut huonekasveja kastella kuin kantovedellä ja sitäkin olen raaskinut käyttää aika niukasti. Mitenköhän on, voiko tuolla hanasta tulevalla voimakkaasti klooratulla vedellä kastella kasveja, vai mahtavatko kärsiä siitä?

Kastelin kaikki hyvin juuri ennen kun sain veden saastumisesta tiedon. Vesi saattoi siinä vaiheessa sisältää siis ainakin suolistobakteereja ym. ja virallisen tiedon mukaan värivirhettä aiheuttavaa rautaa ja liukasterasvaa. Tämän jälkeen iso ja komea sutipuu on alkanut kuivattaa ja pudottaa lehtiään. apea Mahtaakohan johtua niukasta kastelusta, valonpuutteesta (siirsin sen ongelman havaittuani paraatipaikalle ison ikkunan eteen) vai tuosta paskavedestä? Mitähän voisin tehdä ensiavuksi? Pari murattia olen saanut hengiltä myös, mutta ne saatoin kyllä ihan perinteisesti vain kuivattaa, kun olin kolme päivää reissussa. apea

Alkuperäinen kirjoittaja: Outzi

Mahtaisitkohan saada apua semmoisesta vesihanaan liitettävästä suodattimesta? Eikös ne poista klooria(kin)? Niitä saa rautakaupoista ja hintahaarukka lienee paristakympistä ylöspäin.

En minä uskaltaisi kloorivedellä kastella, vaikken asiasta sen enempää mitään tiedäkään.

O-ho, mikähän tuo avainsanajuttu on? Eipä kyllä taida Nokian vesijohtovesi liittyä tuohon millään tavallaoho  Näeksmä näkyjä? Esikatselussa ei ole, mutta itse viestiketjussa oli semmoinen vihreä laatikko jossa oli linkki tuotemappiin....puhetta

Vihdissä on klooria lisätty veteen jo pitkään. Ihan normaalisti kastelen kasvit, mikään ei ole kuollut vielä.

Muratit voivat huonoimmin, mutta niiden kanssa aina ollut kasvatusvaikeuksia.

Herkimmille keitän veden, mutta samaa hanavettä kuitenkin.

Sakra, paljonko teillä on klooria tällä hetkellä? Nokian kaupunki on nihkeä tiedottamaan mitään numeerisia määriä, mutta reilusti se ainakin haisee heti kun hanana avaa, ja kymmenkertaisista pitoisuuksista normaaliin nähden on ollut puhetta.

Määriä en tiedä, mahdollisimman pieni ylläpitoannos, haisee kyllä selkeästi sekin. Vaan silloin alkuun oli ronskit annokset ja samaa vettä sai kasvit silloinkin.

Pullovettä meillä ei ole käytetty, kun silloin ihan tiedotuksen ja tiedonpuutteen alussa. Saimme myös paloasemalta hakea vettä.

Siis itsekin juomme hanavettä, tosin se käy vedenkeittimessä ensin.

Kloorin pitäisi haihtua n. vuorokaudessa kun veden jättää avonaiseen astiaan. Ainakin aikoinaan haihdutimme akvaarioon tarkoitetusta vedestä kloorin näin, silloin joskus kun Hesassa klooraus oli jokapäiväistä.

Varsinkin lämpimässä kloori haihtuu nopeasti.

Kiitos vastauksista. Ehkäpä jatkossa, nyt kun tämä vesitilanne alkaa vähän rauhoittua, kastelen kukkia seisotetulla/kiehutetulla vesijohtovedellä.

Eikö kukaan osaa sanoa mitään tuosta sutipuusta? Mahtaako voida muuten vaan huonosti vai onkohan ollut muita herkempi jollekin vedessä olleelle ainesosalle. Tällä hetkellä on ison ikkunan edessä, mutta kuitenkin n. metrin päässä patterista ja ikkunasta, ettei saa vetoa.

Tämä tulee nyt jälkijunassa, mutta en ennen huomannut.... Siis, sutipuu viihtyy, kun kasvualusta ja ilma ovat tasaisen kosteat. Ilmankosteus voi talvella aiheuttaa ongelmia ja sen seurauksena lehdet varista. Suihkuttelu auttaa, mutta kasvualustan kuivuus ei haittaa niin paljoa.....Tämä oli suora lainaus ruukkukasvikirjasta. Kloorista suun muusta ei ollut mainintoja. Kannattaa keittää se suihkutusvesikin.

Kiitos fleur, olenhan mä tota aikasemmin suihkutellut, mutta nyt vesiongelman myötä on jäänyt ja taisipa olla muutaman viikon suihkuttelematta jo ennen sitä… Tarviipa koittaa sitä seuraavaksi!

Jostain luin, että haluaisi aika niukkaa kastelua. Tai siis niin, että kerran kunnolla ja sitten multa saa kuivahtaa. Kun varastoi rungossaan kuitenkin aika paljon vettä. Voinhan koittaa sitä multaa jatkossa kosteampanakin pitää.

Jotain siinä hanavedessä on ainakin täällä, ettei sovi kasveille. Olen monia siemenkasveja istutellut ulos. Alkuun lähtöä ei näy, vaikka kastelisi viikkotolkulla hanavedellä, oli sitten lämmintä tai kylmää. Viiden minuutin sadekuuro saa mm nurmikonsiemenet kasvamaan, mutta viikkojen kastelu ei. Ja testannut rännivedellä, kastellut läntin sillä ja toisen läntin vierestä hanavedellä. Sadevedellä kasvoi.
  Ja mielestäni sisäkukatkin piristyvät sadevedestä. Johtuisiko kalkista, voisiko se tukkia mm juuristoa? Toisaalta lykitäänhän sitä kalkkia maahan ihan tarkoituksellakin, mutta kertyykö sit ruukkun lopulta liikaa?. Kalkki kertyy hyvin näkyvästi  mm hanoihin ja sen perusteella miettinyt, ettei kannata hanavettä ainakaan  kasvien lehdille suihkia…