Koiruoho, Artemisia absinthium

(Perennat - Mali ( Koiruoho ), Artemisia absinthum )

(

Kaipailisin kipeästi ohjeita kuinka saada kaverilta saatu koiruoho kasvamaan. Ko. kasvi on ennestään täysin outo, mutten tahtoisi sen kuolevankaan, koska niin ei vaan voi tehdä. Otanko talveksi sisälle vai jätänkö ulos? paljonko tarvii juuritilaa ja entäs lannotus? ei näytä kovin hyvinvoivalta tällä hetkellä… :frowning: kiitoksin.

Hankin joskus aikoinaan koiruohon taimen ja ainakin minulla se on välillä siementänyt ja levinnyt rikkaruohoksi asti. Tällä hetkellä on pieni puska yrttien vieressä, toivottavasti pysyykin sellaisena. Paikka on aurinkoinen ja melko kuiva. Se on vaatimaton maan laadun ja hoidon suhteen ja talvehtii hyvin.

kiitosta tiedoista!

sen verran vielä lisäystä aiempaan, että asumme siis betoniviidakon kerrostaloasunnossa, joten koiruoho on siis istutettu purkkiin, eikä suinkaan kuulu niihin yleisimpiin parveke istutuksiin... niin

Sain viime kesän taimenvaihdossa pienen koiruohon alun. Koko kesän se vain nökötti pienenä penkissä, nyt talven jälkeen sitä puskee varmaan puolen neliön alueelta. Mikä tämä koiruoho oikein on miehiään, kukkiiko se ja kuinka korkeksi kasvaa? Jos joku viitsisi vastata, niin löydän sille asiallisemman paikan kasvaa.

Mulla on ollu koiruoho siemenestä kasvatettuna nyt sellaset 5 vuotta. Siitä tulee yli metrinen ja aika leveä. Tai siis ne oksat kaartuvat sillain, että sitten se levistyy…(taaskaan osaa selittää ) mutta pysyy kyllä jokseenkin hyvin pystyssä. Joskin olen sitonut narun seinään ja ne oksat on siellä "rinkulassa" kun muuten ne rankkasateen jälkeen makaavat ruohonleikkurin tiellä.

Oksista tulee tosi vahvat ja kovat. Ei meinaa saada millään niitä poikki syksyllä, kun haluais siivota kuolleet pois. Keväällä se taas nousee uusin versoin maasta.

Kuivuutta ei näytä sietävän, seinänvierestä lappeen alta on kaikki kuollu, mut ulkoreunassa (johon sade osuu) on uudet alut taas nousussa. Muuten on ollu täysin hoitamatta, ei kalkkia, ei kakkaa.

Koiruohohan on sitten allergisoiva, sehän on hienostuneempi versio pujosta (joka on muistaakseni Artemisia vulgaris, jos en taas puhu läpiä päähäni ), mutta tuoksu on vieno ja säilyy kyllä maljakossakin.

Kovin hyvin ei ole meillä levinnyt mihinkään, vaikka jotkut sillo joskus varoittelikin, et sit on jokapaikka täynnä koiruohonalkuja. Kai se on kasvupaikasta kiinni.

Kiitän tagetes, taitaa minulla olla turhan hyvä kasvualusta, kun kasvaa paikassa jossa on puolet hevosenpeetä ja puolet multaa :D. Taidan viedä hänet, jos enää irti tuolta saan, tuonne vanhalle kasvimaalle, jonka olen muuttanut perennamaaksi, sieltä saa kodin kaikki leviävät sortit, kuten piparminttukin. Tosiaan viime kesänä oli yksi pieni alku, nyt sieltä tuppaa ainakin kaksikymmentä alkua, tai enemmän!

Meillä se on kasvanut kuivalla kedolla. Joka kesä olen joutunut sitä kitkemään.

Herätelläänpäs tätäkin osiota naftaliinista. 

Mulla on muutaman vuoden ollut tuo koiruoho ja paikkaa on vaihtanut kuin mustalainen. Viime kesänä heivasin sen tuonne väliaikais penkkiin ja onhan tuolle korkeutta tullut vaikka muille jakaa. 

Heipä hei, ensimmäinen viesti :slight_smile:

Mitäpä kokemuksia väellä on koiruohosta? Kiinnostaisi kovasti tämä kasvi, mutta kun Keski-Suomessa asustan, niin löytäminen ei liene helppoa. Tiedän perusasiat, siis levinneisyydestä ja kasvuympäristöstä, mutta lisäapua tarvitaan.

Minkälaisissa paikoissa olette nähneet tätä? Onko kasvumestat ihan samantapaiset kuin pujolla, vai onko jotain eroa mikä täytyisi huomioida? Onkohan mitään tsäänssiä löytää täältä päin Suomea?

Ihan täsmäpaikatkin kiinnostaa, että jos joku tietää jonkun tietyn kasvupaikan, olkoon etelässäkin. Kaikki info kelpaa.

Onko kukaan muuten integroinut tätä kasvia puutarhaansa?

Paljon kysymyksiä… iso kiitos vastauksista jo etukäteen :slight_smile:

Minä meinasin laittaa tuonne pihan perimmäiseen nurkkaan, kunhan rattomimies käy ensin aurauksensa karhihtemassa. Sievät siementaimet odottaa ikkunalla, joutaisivat oikeastaan ulos. Tahdotko siemeniä? Virosta niitä keväällä tilasin, joutuisasti itivät.

Noob, siirsin viestisi ja siihen tulleen Sargin vastauksen tänne Koiruohon omaan ketjuun jossa olikin jo jonkin verran kaipaamiasia kokemuksia valmiina

Kiitti mode!

Elikkäs mä olen kiinnostunut kasveista yrtteinä, mausteina ja hajusteina ja sen semmoisina, ja tällaisia tarkoituksia varten haluaisin myös koiruohoa kokeilla. Eli en ainakaan vielä haluaisi istuttaa sitä, vaan päästä hiplailemaan ja käsittelemään kasvia, ihan täysikasvuista tuoreeltaan.

Eli tämän vuoksi lähinnä tuosta kasvupaikasta ja kasvuolosuhteista olen kiinnostunut, että pääsisi itse poimimaan, tai jos joku toinen pääsisi. Sorry etten sanonut tätä selvästi, kyllähän tuo istuttaminenkin kiinnostaa mutta tosiaan kun tarkemmin ajattelen niin tässä vaiheessa se ei liene ajankohtaista.

Nostanpas tätä.

Tarttisin muutaman varren keittiökokeiluihin. Jos joltain löytyy reilummin puutarhasta tai tietää kasvumestat (ihan missä vaan), niin laittakaahan vaikka yksäriä. Voidaan sitten sopia miten asia järjestyy!

Iso kiitos

Hei koiruohon tuntijat! Onko tuo koiruoho tähän aikaan heinäkuusta (ainakin näin kylmällä kesällä) vasta semmonen, josta ei juurikaan lähde nouta kukintohaaroja (lehtihangoissa vasta alut…vähän niin kuin tomaatin varkaan alut) ja onko tuo aika hopeinen väritykseltään? Oltiin vähän veneilemässä Helsingin Kaunissaaressa ja siellä piti olla koiruohoa päätalon liepeillä ja tuon tyyppisen kasvin löydettiin. Hieman ehkä pujomainen? Aromaattinen tuoksu lehdissä jos repäisee semmosen.

Mali ( Koiruoho ), Artemisia absinthum

Kotoisin Etelä- ja Keski-Euroopasta ja Itä-Aasiasta. Koiruoho eli mali on puolipensas. Korkeus n.100cm. Hyvin liuskaiset lehdet hopeanväriset ja nukkaiset. Pallomaisissa mykeröissä kirkkaankeltaiset kukat, kukkii heinäkuusta alkaen. Voimakas, ryytimäinen aromi, maku karvas. Vanhimpia lääkekasveja, mainitaan jo egyptiläisissä papyruksissa. Keskiajalla käytetty yleisrohtona. Esiintyy paikoin Etelä- ja Keski-Suomessa villiintyneenä. Tunnettiin aiemmin nimellä koiruoho.
Lähde: Hyötykasviyhdistys

Wikipedia kertoo:
Koiruoho eli mali (Artemisia absinthium) on marunoihin kuuluva kookas, monivuotinen ruohovartinen kasvi, joka kukkii loppukesällä ja syksyllä keltaisin kukin. Se kasvaa erilaisissa maaperissä, mutta viihtyy parhaiten kuivassa maassa. Koiruohoa on käytetty mausteena esimerkiksi riistaruoissa. Se on myös tärkeä raaka-aine yrtti- ja alkoholijuomien valmistuksessa; esimerkiksi absintti ja vermutti ovat saaneet nimensä kasvin mukaan.

Koiruoho on lääkekasvi. Se sisältää eteeristä öljyä. Koiruohoa käytetään sisäisesti muun muassa loismatojen häätöön.
Saksassa sitä käytetään mausteena ruoassa. Se soveltuu liha- ja riistaruokien valmistukseen, mutta sitä käytetään vähäisiä määriä. Yliannostusta on varottava, sillä runsaasti käytettynä kasvi on myrkyllinen.