Kompassikukka , Silphium

Pikkuhiljaa levenee ja korkeutta tulee lisää. Yksi tukevammista perennoista joihin olen törmännyt.

Oih… Kompassikukkapa on näyttävä ja ei varmaan kaadu sateissa ja tuulissa…

Kompassikukan siemeniä putsatessani tuli epäilys että olenkohan aina kerännyt siemenkodasta vääriä osia? Onko kellään kuvaa minkälainen on tämän siemen?

http://www.prairiemoon.com/seeds/wildflowers-forbs/silphium-perfoliatum-cup-plant/

Tällainen löytyi googlaamalla,siemenet on vähän sydämenmuotoisia.

Sie olet hyvä, mie en löytänyt kuvaa:)
Ilmankos ei ole siemenkasvatukset onistuneet kun olen ihan vääriä kylvänyt, kiitos paljon!

Laitetaampas tänne kuva noista siementaimista.

Voi hyvän tähen, onko mulla kompassikukka!

kuva

kuva

kuva

Olisi kaksi kompassikukan tainta, löytyivät vauvalasta, kun tyhjensin sen, pitäisi istuttaa jonnekin. Leviääkö paljon? Tuleeko riesa?

Hyvä paalujuurinen terve peruskasvi, ei tule riesaa.

Kompassikukat (Silphium )
on asterikasvien suku, johon kuuluu 13 lajia. Ne ovat sukua auringonkukille. Niitä esiintyy alkuperäisenä Pohjois-Amerikassa: Yhdysvalloissa ja Kanadan Ontariossa. Leveäkompassikukkaa on viljelty koristeperennana ja myös biomassakasvina Keski-Euroopassa. Se on levinnyt luontoon useissa Euroopan maissa. (Wikipedia)

Leveäkompassikukka, Silphium perfoliatum

Leveäkompassikukka on liuskakompassikukkaa hieman matalampi, mutta lehdet isommat, 20-30 cm pituiset. Ovaalinmuotoiset ja hammaslaitaiset lehdet kasvavat varren ympärille muodostaen “kupin”. Etenkin paahteisilla paikoilla lehdet asettuvat etelä-pohjoissuuntaan. Erikoiseen kukintoon kasvaa aluksi yksi keltainen, auringonkukkamainen kukka. Sen yläpuolelle kehittyy kaksi kukkaa, sitten neljä, kunnes ylimmäksi kehittyy 16 kukan kehä. Kukat keltaiset 6-9 cm leveät, jopa 2,5 m korkeudessa.

Paras kasvupaikka on savimaa, jossa kasvualusta on paksu. Puolivarjossa saattaa tarvita tukemista. Loppukesän ja syksyn näyttävä kukkija yksittäiskasviksi perennapenkkiin.
Lisätään jakamalla.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto

1 tykkäys