Kompassikukka , Silphium

Kertokaapas tästä parimetrisestä, keltakukkaisesta, aurinkoa suosivasta jättiläisestä lisää! Sain aamulla puhelun kaveriltani joka joutuu jakamaan omansa juurakkoa ja tarjosi minulle alkua.

Kuukeloimalla en saa oikein kunnon tietoa eikä puutarha.netin kasvikortistossakaan tätä kaveria löydy.

Kuvia minä lähinnä...että osaisin istuttaa sen oikeaan paikkaan.

kuvaa minulla ei ole mutta kukka on.tekee aikalailla kallionauhuksn kukan näköisen kukan.kasvaa jopa kolmimetriseksi,pysyy suht hyvin pystyssä.lehdet muistuttavat ukonkellon lehtiä,mutta ovat suurempia.oletan että juuristo on iso,koska kestää kuivuutta ja aika paljon myös pakkastaleviämisestä en oikein osaa sanoakun millä leikataan nurmi ympäriltä.aurinkoisella,jopa paahteisella paikalla viihtyy.

Leveäkompassikukka, ollos höveli:

Kiitos kiitos kuvista!

Istutin saamani ison kompassikukkajuurakon huvimajan seinälle ikkunojenvälikohtaan.

Se saa siinä patsastella ja olla rajana ojanpielen villikasvustolle.

Varsi on muuten sitten jännän muotoinen.. ikäänkuin kantikas..

Mistähän se nimi on tullut? Kompassikukka…osoittaako kukat aina etelään tai jotain?

Muistaakseni sen kukinto kääntyy aina auringon mukana…

Hjälp, olisko apuja? Mites tämän siemenet kylvetään? Sisälle vai ulos? Koska ja miten? (Ja missä asennossa se kuu nyt on) allapäin

Mie oon kylväny ensin kylmäkäsittelyyn jääkaappiin joskus maaliskuulla… kylmäkäsittelyssä jotain 6-8 vkoa, sen jälkeen sisällä esikasvattanut. Kasvaa jos on kasvaakseen, itävyys ei ole ollut mikään mielettömän hyvä.

Kiitos kukkais pyöritystä

Yritetään ainakin, raportoin sitten kuinka kävi silmän isku

Toivottavasti kasvava kasvi

Viime kesänä Tommolantilalta ostettu leveäkompassikukka on kaunislehtinen perenna. Tykkään!

Mullakin kasvattelee ensimmäistä kertaa nuppuja viime vuonna siemenestä kasvatettu kompassi.

Kukka sais vaan olla jonkun muun värinen…

kasvaa sitten suureksi!

Mie olen kans kovin tykästynyt kompassikukkaan sydän

Tässäkin leveälehtinen kompassikukka, siemenestä kymmenen vuotta sitten kasvatettu. Sitä ei kuulema voi mitenkään siirtää, ohjeissa kun oli, että pitää valita heti lopullinen paikka. Sadevesi jää jännästi lehden ja varren yhtymäkohtaan. Lehdet ovat sepivät. Korkeuttakin on yli 2 metriä sateisina kesinä.

Ai miten niin ei voi siirtää? Meidän kompassikukka on jakotaimi ja mie olen omaani jakanut jo ainakin kahteen tai kolmeen kertaan. (tai siis enhän mie ole varsinaisesti siirtänyt omaa emokasviani, mutta ne jakopalat kyllä on siirtyneet).

Jos se on paalujuurinen?

No aikoinaan tulkitsin sen niin, että se kasvaa aroilla ja säilyy kuivat ajat syvän juurensa ansiosta maassa, kunnes sadekausi herättää sen vihreät osat taas kasvuun. Mene ja tiedä. Saattaa muuten olla paalujuuri, mutta millaisen palan Satuk-a olet lohkaissut?

Kyllä miekin heti uudesta taimesta siivun puukotin, erikseen kasvamaan.

Aina yhden lehtiparin kokoisen taimen kerrallaan keväisin olen juuresta napannut ja hyvin ovat lähteneet kasvamaan.