Kompostin sekoitin

Meillä on Biolanin kompostori ja siinä mukana tuli se sekoitussauva, mutta kun emäntä haluaa väkisin käyttää Bioska-pusseja, niin ei oikein tahdo toimia tuo Biolanin oma sekoitin ja siitä taas seuraa että pohja tai oikeastaan mikään muukaan ei sekoitu, jolloin alkaa mätänemään :(

Taannoin yhdellä tyypillä oli semmoinen vihreä muovinen ruuvattava kompostisekoitin ja näytti todella hyvältä värkiltä. Olisiko jollain tietoa mikä laite se mahdollisesti oli ja mistä semmoisia saisi? Paikallinen rautakauppa ja kompostorikauppias ei moista tuntenut, vaikka se oli kuulemma vuosia sitten sieltä ostettu. Kauppiaskin toki on vaihtunut tällä välin..

Tarkemmin laite oli yläpäästä kuin lapion varsi ja alapäästä semmoinen ehkä reilu 10 cm leveä ruuvi (kaira) jolla oli pituutta ehkä reilu 20 cm. Koko hoito oli ehkä metrin mittainen. Ihan puhtaasti hatusta vedetyt mitat, mutta ehkä asia hieman kuitenkin valottui. Värkki oli vihreätä kovaa muovia ja oli kovasti kätevä, kateellisena muistelen kokemaani.

Alkuperäinen kirjoittaja: Bioilija

Siis Biolanin lämpökompostorista kyse? Siinä mukana tuleva “kauha” on enemmänkin tyhjennykseen tarkoitettu, ei sillä oikein sekoittaa voi. Mietin vaan sitä, miksi kompostorin sisältöä pitää sekoittaa? Jos seos alkaa mätänemään/haisemaan niin väittäisin että syynä on liian märkä massa eli kuiviketta lisää. Vuodesta 2002 on oma Biolan tuolla puksuttanut enkä ole koskaan sen sisältöä sekoittanut.

Jep Biolania meinaan. Kauha on tarkoitettu tyhjentämiseen ja se keppi jossa on väkäset taas siihen möyhentämiseen.

Läpimärkähän toi on kun ei ole saanut kuiviketta kun sitä on hoitaneet muut kuin minä. Kuivikkeen lisääminen ja pöyhintä onkin nyt keinoina. Harmi vaan että sillä Biolanin omalla talikolla voi heittää vesilintua jos komposti sisältää Bioska pusseja. Tiedän että tuollainen kairan mallinen olisi hyvä peli, mutta en ole kovasta yrittämisestäi löytänyt sellaista lähialueen rautakaupoista enkä netistä. Siksi kyselenkin tuon kairamallisen pöyhimen perään.

Sitä minä olen miettiny, että jos on liian märkä ja lisää kuiviketta, niin eikö sitä kuiviketta pitäisi saada sinne massankin sekaan ja sehän ei onnistu sekoittamatta. Eihän se varmaan riitä, että kuivikkeen pinnalle lisää?

Talikolla saa ainakin pinnasta kolmeenkymmeneen senttiin pöyhittyä ja samalla voi heittää kuiviketta väliin. Mutta miksi käyttää turhia Bioska-pusseja? Laita kompostisankoon käytetty(ILMAINEN) hedelmäpussi, jonka pohjalle puolikas sanomalehti rytättynä imemään kosteutta. Kippaat pussin sisällön kompostiin ja heität hedelmäpussin roskiin.

Ja kuiviketta olisi hyvä ripotella joka täytön jälkeen sopivasti päälle.

itse en käytä koskaan bioska pusseja. Laitan paksun kerroksen kuiviketta sangon pohjalle ja hesarin tms reunoille. Hesarikaan ei oo pakollinen jos laittaa reunoille kuivemmat ja keskelle märemmät jätteet. Ei se aiankaan ekologisemmaks mee jos pitää erikseen tuottaa kierrätystä varten pussit tehtaassa, pakkausmateriaalit, kuljettaa ne kauppaan autolla myytaväksi.

Lisäksi ne bioskat menee tuolla kompostissa kiusallisina riekaleina aika kauan.

Jos massa on liian märkää niin tyhjentäisin alaluukun kautta sitä vaikka kottikärryihin ja sekoittaisin siihen kuiviketta. Voisi vaikka koko pömpelin tyhjentää tuolla systeemillä ja täyttää uudelleen niin että vanhin massa pohjalle. Ja jatkossa sitä kuiviketta joka kerta jätteiden päälle. Mulla on tapana pilpustaa kananmunakennoa sisällä olevan jäteastian pohjalle, jos jotain kosteaa astiaan laitan niin kiepautan talouspaperia palan ympärille. Ja voihan sen sisällä olevan astian pestä aina kun se likaantuu, ei ole koskaan edes tullut mieleen laittaa sinne mitään jätepussia.

Minä laitan kuivikkeet jo suoraan siihen sankoon. Meillä on aika iso biojäteastia joten täytän siitä kolmanneksen kuivikkeella jo heti tyhjennyksen ja pesun jäkeen. Astia pysyy siistinä ja kuivikettta ei tarvii erikseen lisätä.

Ja minun biolanissa tuli sekä kauha että sekoitin. Sekoitinta käytän lähinnä massan alas pudottamiseen alaluukun tyhjennyksen jälkeen. Sekoittaa ei tarvi kun lisää kuiviketta joka on tarpeeksi karkeaa kitsastelematta.

Hyvä hyvä, keskustelua ilmassa :slight_smile:

Tiedän kyllä että aktiivisella kuivikkeen käytöllä ongelmat vältetään, mutta kun nyt on jo vetelät housuissa ja sen riidan määrää en suostu kerralla käsittelemään mikä tuosta “nerokkaasta” Bioskasta tulee, jos kauniimpi perheen jäsen ei niitä saa käyttää, kun hän on jo ostanut ison rullan niitä. Viivytys taistelua toki käyn ja tuskin niitä enää tuleviasuudessa ostaa, sen verran olen jo asiasta häntä nälvinyt.

Olen toki itse osava kompostoija (pitää itse itseään kehua kun ei kukaan muu…), mutta silti haluaisin sen kierrettävän sekoittajan. Se ON nimittäin maailman kätevin/paras sekoitusvärkki tuohon ja moneen muuhun hommaan. Eli edelleenkin, jos joku on jossain marketissa tuollaisen nähnyt tai sen itselleen ostanut, niin saa vinkata. Kiitos.

ps. En ala sitä sontaa talikoimaan kompostista pois ja sekoittelemaan erikseen jos se kerran on miljaardi kertaa näppärämpää sekoittaa suoraan siinä pöntössä oikeilla työkaluilla…

Ihan miten vaan, mutta jos se kompostin sisus on “sontaa” kuten kirjoitit, niin saattaisi vaatia järeämpiä otteita kuin siellä pömpelissä lisäkuivikkeen sekoittelua!

Passaiskos jääkaira kompostin sekoitteluun…?

Tai Paulastiinan ajatus jalostettuna; jääkairan alaosa kiinnitetään lapion varteen? Oikein sellainen tee-se-itse työkalu :smiley:

luulen tietäväni, mistä kapineesta kaipuu on. meillä on kylällä ainakin yksi semmoinen huvitoimikunnan hallussa yleislainaksi. lienee ei muovia vaan lasikuitua, koska ei ole vuosien saatossa hajonnut. kairan läpimitta noin 10 ja korkeus n 110 senttiä. - ht:n herrat ovat ostaneet sen joskus nähdessään kuulemma rautakaupasta.

kyselykierros paikkakunnan puoteihin. kulkee nimellä kompostikaira.

Vanhalta puolelta kopsattua:

Lisääjä tampereellikka maanantai, 9. heinäkuuta 2001 - klo 10.31:

Kompostin sekoittamiseen on myytävänä ainakin Starkilla muovista, tummanvihreää “kairaa”, jossa on kahva kuin lapiossa, pituutta noin metri, ja koko vehje on vähän niin kuin paksusta muoviputkesta tehty, umpinainen kylläkin. Sitä käytetään juuri siten, että kairataan pohjaan saakka ja nostetaan nahkoineen. Meikäläisen vaihtelevalla kompostinhoitoaktiivisuudella (tuppaa kääntö välillä unohtumaan pariksi-kolmeksi viikoksi) saan tällä elvytettyä kompostin jopa painunutta pohjaa myöten. Työkalu itse on kevyt, mutta onhan se kompostimassan nosteleminen tietysti jonkun verran raskasta. Minusta tämä on tehokkaampi kuin talikko.

Sain kuvan tuttaviltani, eli tämmöinen värkki hakusessa:

http://puutarha.net/keskustelukanava/kuvagalleria.asp?id=200332#

Toivottavsti linkki toimii??

Pitääpä katsoa jos Starkilta tuota vielä löytyisi? Tuo kuvan värkki on ostettu paikallisesta K-raudasta.

Toisessa kyljessä kuulemma lukee:

ProEtt

DESIGN PROTECTED - GESCHMACKMUSTER - MÖNSTERSKYDD

ja toisessa:

IDE & DESIGN B-Å SKÖLD DESIGN AB SWEDEN

En tiedä onko laite alkujaan tarkoitettu kompostin sekoittamiseen, mutta siihen tarkoitukseen tuo on parasta universumin historiassa :slight_smile:

kompostikaira on ihan alunperinkin. sama vimpain on meillä käytössä. hyväksi kehuvat ne, jotka sitä ovat käyttöönsä lainailleet.