Saako hehkuttaa!!! B220 nosti lämmöt yli 50 asteeseen! Jee! Nimittäin ekaa kertaa mun kompostiuralla…
Olin jo aivan tuskastunut, kun tuntui ettei mitään tapahdu, ja talvella se oli aivan jäässä. Mutta sitten löysin tämän keskustelupalstan, ja löysin loistavia vinkkejä. Tarkistin tiiviyttä ja luultavati paras vinkki oli, että tyhjentää alhaalta sen yhden astiallisen ja kippaa sen takaisin. Ja johan pörähti! Höyry vaan nousee ja kohta sitä "mustaa multaa" saa kukkapenkkiin!
Joten kiitokset vinkeistä, mahtavaa että täällä kerrotaan niin paljon omista kokemuksista! Olen oppinut itse paljon kompostoinnista oman kokeilun ja erehdyksen kautta, mutta paljon opin lisää näistä keskusteluista.
Lumpeenkukka, onneksi olkoon! Kyllä meillä Tuusulassa osataan nämä onnistumisen elämykset
Hienoa Lumpeenkukka, mutta älä kuitenkaan laita suoraan kompostorista kukkamaahan. Jälkikompostoi hetken ettei kukkasi kuukahda :). Hyvä Tuusula!
Juu, Tuusula rules!!! Jälkikompostoinnista olen kyllä lukenut, mutta sitä paikkaa ei itsellä vielä ole. Mutta nythän kun tuo pörisee vieläkin lämmöt 50:ssä, niin kohta sitä tarvittais. On se kyllä ihanaa avata se luukku, kun tietää että nyt siellä tapahtuu jotain.
Minä olen siirtänyt lämpökompostorin tuotosta isoon puutarhakompostiin, jomme olen nakellut edellisvuotisia lehtiä ja tuorettä leikkuujätettä. Siellä koko komeus muhii ensi talven yli ja sitten komposti pääsee katteeksi istutusalueille. Eli ensi kerran lisäsin ketetta vuoden päästä keväällä kompostoinnin aloittamisesta. Ja kyllä on kasvuvoimaa! Kuunliljan lehdet olivat kuin lapiot ja luumupuu kasvatti komeat vuosikavut ja kukki ensi kertaa kompostin voimalla. Hyvää tavaraa se on mutta ei mikään pika-apu. Pitää kypsytellä, kypsytellä!
Nyt kun ilmat on viilenneet, on kompostorikin alkanut viilentyä vaikka mikään ei ole muuttunut. Koko kesän se puhisi 60 -70 välillä mutta nyt on aamuisin 30-35 astetta joka päivällä nousee justiin alle 50 asteen. Loppuuko kompostointi vai miten saan sitä kautta jatkettua? Se on se Biolanin pika, pitäisikö jotain niistä säätimistä jo käännellä?
Ilmanottoa voi säätää pienemmälle kun kelit viilenevät. Säännöllinen täyttö on tärkeää, samoin se ettei turhaan pöyhi sitä. Todennäköisesti kompostointi loppuu joka tapauksessa jossain vaiheessa talvea, mutta se myös käynnistyy itsestään kevään korvalla. Ennen jäätymistä kannattaa ottaa komposti niin tyhjäksi kuin pystyy, jotta sinne talven aikana kertyvä jäte mahtuu.
Jäätymisestä puheenollen, mulla on se periaate, että turhaan en ala kompostia pakkasilla lämmittelemään. Toimii niin kauan kuin toimii ja lopettaa sitten. Ongelma onkin ollut, että Bioskan säiliö ei riitä kevääseen asti. Viime talvena tein A.i.k.a:n vinkin ansiosta 200 l kannellisesta kasteluvesisäiliöstä varakompostorin, siitä jossain aiemmin mainitsinkin. Pohjaan reikiä, keskelle reiällinen salaojaputki pystyyn ja sitten ihan normaalia täyttöä väliaineineen. Tavarat jäätyivät sinne, mutta kevään tullen alkoi puhina. Siinä vaiheessa peitin ruoholla talven jätökset enkä lisännyt mitään kesän aikana. Keitos on muhinut kesän yli ja eilen sitten tyhjensin puoli saavillista ihanasti palanutta kompostia, ei tietysti vielä ihan multaa, mutta paljonpaljon parempaa kuin unissakaan toivoin. Ensi talvena sama systeemi, suosittelen! Ja kustannus, olikos 40E, ihan kohtuullinen oikeaan kakkoskompostoriin tai talviseen sulattelutohinaan nähden.
Moi,
Nopea kysymys: mikä kuivike toimii parhaiten? Biolan 220 on selvästikin liian märkä, päällimmäinen kerros oli aivan valkoisen homeen peitossa eilen kun avasin kannen…
Home ei sinänsä ole vaarallista kompoostissa, nekin toimivat hajottajina. Minä tykkään turpeesta kuivikkeena, imee hyvin kosteutta ja laitan sitä myös kompostiin menevien ämpärin pohjalle, sillä se syö hajuja.
Kuivikkeella on ainakin kolme tarkoitusta.
Ensinnäkin se sitoo ylimääräistä kosteutta. Tähän on turve tai paperisilppu omiaan.
Toiseksi se pitää massan ilmavana. Tähän sopii esim risusilppu hyvin, se kun kostuttuaankin pysyy jämäkkänäja lisää siten massaan ilmavuutta.
Kolmanneksi se tarjoaa hajottajille runsaan typen vastapainoksi hiiltä. Tähän tarkoitukseen sopii kaikki “ruskea”, siis turve, neulaset, syksyn haravoidut lehdet, olki, risusilppu, kuorike, kartonki.
Ei siten ole olemassa vain yhtä ja oikeaa kuiviketta, kaikki riippuu pönttöön päätyvästä muusta materiaalista, sen rouhekoosta, kosteudesta jne. Testaa, kokeile, löydä juuri teille sopiva.
Mulla on käytössä vaihtelevasti joko ihan kuiviketurvetta, tai turve-risusilppua, tai syksyn lehtiä, tai sahanpurua. Riippuu niin siitä mitä on käytettävissä.
Turvetta jos hankit niin esim Agrimarket myy kuiviketurpeen nimellä kalkitsematonta vaaleaa rahkaturvetta kovissa paaleissa jotka mahtuvat auton takapenkille ja yleensä peräkonttiinkin. Avattuna paalissa muistaakseni 200 litraa, hintaa noin kymppi.
No nyt nää mun hienot kompostikasat on muuttuneet omenakasoiksi. Joku on meikäläistä huomattavasti siivousintoisempi ja ollut taas reipas. Päre kärisee ja aivotoiminta entistä pahemmin jumissa. En edes muista, mitä omenoiden kanssa on aiempina vuosina tehty, mutta nyt niitä on huomattavasti laajemmalla alueella, kun oli puhetta.
Mitäs mä nyt teen, puran jättikasat ja koitan saada sinne väliin jotain? Annan mädäntyä niille sijoilleen? Lehtien kanssa tulee mahduttamisongelma, silppuan ne leikkurilla niinkun ennenkin ja koitan ujutella omenoiden sekaan? Läjään vaan päälle miten kuten mahtuu ja annan kasan levitä ympäriinsä? Heittelen raivoissani omenat ympäri pihaa mielenosoituksellisesti? Siellä alla kun olisi ollut ihan käypäistäkin tavaraa, joka olisi ensin kannattanut kärrätä pois.
Mulla ei oiekastaan ole muita ongelmia kuinse, että biolanissa massa ei edelleenkään (=ei milloinkaan) ole tippunut itsestään. Äsken jouduin hakemaan jakkaran, että päässin ylhäältä päin survomaan yläkertaa alemmas. Möyhin sitä samalla ilmavammaksi. Yksi tyhjennys pitäsi vielä saada ennen pakkasia, jonne toivottavasti on vielä aikaa ainakin pari kuukautta.
Meillä on massa hieman liian märkää, mutta madot tuntuu silti pystyvän mahdottomaan tehtävään ja on hyvää vauhtia saamassa omenan roippeet mullaksi. Pihan lehtiä en haravoi, vedän vaan ne ruohonleikkurilla silpuksi. Keväällä ei paljoakaan ole siitä jäljellä.
Kuiva-ainettahan omenassa on tosi vähän - sen huomaa viimeistään omenasipsejä tehdessä, joten jos neste vaan johonkin pääsee tai lisää kuiviketta niin eiköhän ne isommatkin omppumäärät katoa:)
Heksu, jätä vain ompot kasaan ja jos haravoit lehdet niin siihen päälle vaan. Keväällä sitten käännät kasan.
Trekooli, ei meilläkään massa tipu itsestään tyhjennyksen jälkeen. Mä siirrän lapioon pintamassaa ja jätän lapion pöntön takaosaan, eli tavallaan siirrän hetkeksi sivuun lapion varaan osan pintamassasta. Sitten vanhalla heinäseipäänpuolikkaalla tai leveäpiikkisellä talikolla työntelen siitä kohdasta alemmat massakerrokset alas. Lopuksi päästän lapiosta putoamaan pintamassan, edelleen pinnalle. Ja toiselle puolikkaalle sama. Ei tarvi voimia niin paljon ja pärjää ilman jakkaraa.
Kiitos ritterina, kuulostaa oikein paljon paremmalta kuin alkaa lapioimaan tavaraa jonnekin ja takaisin kuiviketta lisäillen
Tuota Ritterinan mainiota konstia olen minäkin käyttänyt (kiitos vain vinkistä!), kun ei se massa tosiaan mihinkään laske itsestään (Biolan meilläkin). Toimii hyvin, mutta kyllä se löyhkä on aika kamala, kun joutuu sitä tuoretta tavaraa nostelemaan ja "pöyhimään"… Ei sitä, ettenkö itse sitä pientä hetkeä kestäisi, mutta odotan, milloin naapurit alkavat huomautella… Sanotaan, ettei toimiva komposti haise, mutta voiko tuo tuore tavara koskaan olla hajutonta?
Muuten kompostori ei juurikaan haise, kuiviketta käytän mielestäni reilunlaisesti. Tänään tyhjensinkin aimo annoksen valmista tavaraa, ja se oli suorastaan kuivaa, sellaista harmaata, palaneen oloista koppuraa. Kompostori kävi kesähelteiden aikana todella kuumana (yli 70 astetta), nyt syksyllä lämpötila pyörii 40 asteen paremmalla puolella. Onko ollut jo liian kuumat oltavat, esim. sille hyödylliselle pikkuporukalle? Vai saako valmis komposti näyttää tältä:
Seassa oli paljon valkoista sienikasvustoa (näkyy mm. keskellä kuvaa). "Massa" tuoksuikin lähinnä sieniltä.
Vasta tyhjensin kompostoria ja enempi se oli multamaista kuin tuo sinun. Eikä tuo kompostori mielestäni kyllä haise, höyry nousee kyllä kun kannen avaa mut ei löyhkää…Käytätkö mitä kuivikkeena?
Minä laitoin juuri äsken Globe-kompostin pohjalta tavaraa talvivalkkaripenkin päälle. Ei haissut aines pahalle, vaikka ei se vielä ihan multaakaan ollut, jotain 3-4 kk vanhaa tavaraa se kuitenkin vasta oli.
Lämpökompostorin kuivikkeen pitää olla sen verran karkeaa, että ilmaa jää sekaan. Turvetta saa myös olla sen verran, että se imee kosteutta. Me käytetään ihan kaupallista Kekkilän Kompostikuiviketta, jota kahden hengen taloudessa kuluu noin säkillinen kuukaudessa. Mutta onhan joku hyvä hakkeen ja turpeen seos mahdollista itekin tehdä.
Ilmeisesti hajuhaittoja ehkäisee myös se, että pinta-ainesta sekoitetaan aina vähän kun jätettä lisätään. Näin ei pääse niin herkästi syntymään sitä hajoamattoman jätteen tiivistä kerrosta, joka myöhemmin alkaisi mädäntyä ja haista. Paha hajuhan kertoo kuitenkin liiasta kosteudesta ja mätänemisestä.
Nobile