Kompostoinnin ongelmia

Miten paljon Kaisaliisa laitat kanankakkaa kerralla (sulaan kompostiin)?

Ropsautan noin 1-2 dl.

Tosin olen aika kokeileva kompostinhoitaja, laitan miten milloinkin… En lisää kanankakkaa säännöllisesti, vaan silloin kun tuntuu että komposti kaipaa puhtia.

Olisi säkillinen kanankakka-merilevää. Lie käy sekin? Muistaakseni siinä kompostiherätteessä on luujauhoa, merilevää ja jotain kolmatta ainesosaa.

se kolmas ainesosa on kivituhka. kananpee + merilevä on oikein hyvä vaihtoehto.

Saako kivituhkaa puutarhamyymälöistä?
Kompostoinnista tulee yksi tärkeä osa harrastuksestani. Kivituhkasta en ole kuullutkaan. Kaikki muukin on talven aikana käytävä teoriassa läpi, ennenkuin voi alkaa edes kokeilemaan.

No nythän minuakin alkoi kiinnostamaan, miksi siinä on kivituhkaa. Ihan vaan kenties rakenteen takia, että pysyy purkissa jauhoisena kenties?

tuoteselosteessa todella sanotaan kivituhka, joka minusta on "väärin", kun olen tottunut levittämään kivituhkaa polkujen pintaan. oikeammin siinä ilmeisesti on kivijauhetta. en tiedä kun en kompostiherätettä ole käyttänyt. minulla komposti herää - yllätyskö? -tuorreella heinäsilpulla:-)
edit - boldaus unohtui taas

En ajatellut minäkään mitään herätettä ostaa, kun hyvin on startannut ilmankin. Aiemmin. Mutta laitoinpas Biolanille tiedustelun, jos he selvittäisivät, miksi siinä on juuri kivituhkaa.

Jippii,oon niin tyytyväinen.
Komposti ei sitten onneksi ole jäässä.
sain ilma-aukon sulaksi kuumalla froteehantuukilla,vähensin 20
ja pökkäsin  massaa alaspäin.
panin kanankakkaa ja kuiviketta ja
sanomalehtiä päälle isoon kasan,

Lämpö on nyt jo noussut +25,jess!

Sinix…täyteen vaan niin kauan kun sopii ja sitten keväällä tyhjennys ja takaisin, jolloin alkaa uudestaan käymään. Joo…paljon menee hyvää tavaraa hukkaan. Meinaan kannelliseen saaviin kerätä niin paljon kun sopii, sitten menee loput Ekoroskille!

Kun vajaa kymmenen vuotta takaperin ostin pöntön, tuli sen mukana pieni pussukka kompostiherätettä. Lykkäsin sen jätteen mukana pönttöön kun en muutakaan keksinyt. Sen jälkeen en ole herätteitä ostellut enkä käytellyt ja hyvin toimii loota ilmankin.

Jee! Sain pudotettua massan :slight_smile: Nyt on parikymmentä senttiä tyhjää tilaa. Kiitos lämminvesikanisterivinkistä!
Tämä kyllä kävisi "tänään olen onnellinen"-ketjuunkin!
Lueskelin eilen toista puutarhasivustoa, siellä eräs p-netissäkin ollut henkilö on jo vuosia pitänyt pikakompostorin sulana kovilla pakkasilla roikkalampun avulla (siis sellainen vanha lämpöä kehittävä, ei uusi led-valo). Hänellä on kannen alla on puupala jonka päällä lamppu on. Varmaan kokeilemisen arvoinen tuokin, siis jos on tilaa sille lampulle kannen alla.

Heh, minulla oli viime talvena juuri pahimpaan aikaan saman oloinen viritys, nipsuttimella kiinnitettävä pieni lamppu hillopurkissa ja toimi oikein hyvin! Nyt limpparipullolämmityksellä mennään, vaikka lämpötila on kyllä jo pudonnut 15 asteeseen.

Biolanilta ystävällisesti vastasivat, että herätteessä on kivituhkaa siksi, että siitä tulee kompostiin kivennäis- ja hivenaineita. Elikkäs sama kuin vissiin sillä kivijauheella, nimike on vaan eri mihin on tottunut, minäkin laittaisin kivituhkaa ennemmin vaikka kiveyksen alle kun kompostiin.

Kivituhkaa syntyy kiviä murskattaessa. Ei siis minkään polton yhteydessä, niinku nimestä tulis ekana mieleen. Se vaan on hienojakoista tuhkamaista kivijauhoa.

Koskahan aletaan markkinoida sähkölämmitteisiä kompostoreita. Töpseli vain seinään ja lämpöä riittää vuoden ympäri :wink:

Juu, raekoostahan se paljolti myös riippuu. Ensi mielikuva tuntui vaan karkealta, kun on enimmäkseen käsitellyt raekooltaan 0-3 tai 0-8 kivituhkaa. Mutta voihan se myös olla pelkkää raekooltaan 0:aa siinä herätteessä.

Sähkölämmitteisen kompostorin pitäis joku tosiaan keksiä tai sitten joku lämmitin pohjalle, joka kaukosäätimellä pannaan sitten päälle kun on tarvis, esim. kovilla pakkasilla.

Äkkiäkös sinne jotkut vastukset törkkää :slight_smile: Joku sähköpuoleen perehtynyt pellepeloton voisi kokeilla. Paras olisi vielä, kun kävisi aurinkoenergialla aina kun auringosta talvella virtaa tulisi.

Toimiskohan noi jotkut sellaiset kenkien lämmittimet/kuivaimet (sähkökäyttöiset)??