Kiitos hoyabella. Voisikohan tälle bokashi-kompostoinnille tehdä ihan oman ketjun?
Jos on facebookissa, siellä on ryhmä bokashi-kompostointi. Siellä on monenlaista tietoa. (En tiedä saako tässä mainostaa tätä, mutta jos ei yp saa poistaa)
Se täysi kaksi viikkoa seisonut bokashisankollinen täytyy sekoittaa sitten vanhaan multaan, sillon alkaa tapahtua maatuminen. Ja mullaksi muuttuminen.
Kompostorimme pöhisee jo plus 30 asteessa … heti se herää kun kevät aurinko paistaa.
Nyt aateltiin raparpereille antaa tujaus tuoreempaa ja perenna penkkiin ylivuotista jälkikompostia.
minnas: Kannattaa liittyä facebookin Kompostointi Bokashi Suomi-ryhmään.. Sieltä näitä vinkkejä ja tarinoita löytyy vaikka millä mitalla.
Mä tahdon kokeilla tota EM-A suihkuttelua tänä keväänä/kesänä koko pihaan kun luin kuinka ruusuruosteen oli saanut tällä aineella vähenemään ja samalla on vähentyneet tuholaisten ja muiden tautien määrä tontilla (perustunee varmastikkin oikeanlaiseen aktiiviseen bakteerikantaan, jota tämä aine sisältää).
Kokeilu alkaa siis tänään kun käyn hakemassa viidakkotohtorin paketin postipakettiautomaatista, sekoitan aineksen 1/100 ja lähen "myrkyttämään" koko pihan..
Sain ohjeen ensin suihkuttaa pihan 1xvko, 4vkon ajan, ja sitten seurailla tilannetta ja jatkaa 1xkuukaudessa.
Piti ihan tulla valmistajan sivu linkittämään noista EM bakteereista (johon pitää itsekkin tutustua ihan ajan kanssa) http://www.multikraft.com/en/learn-about-microorganisms.html
Kävin Kokkolassa kääntymässä. Hankkijalla oli melkein puoleen hintaan tarjouksessa 300 litran kompostori. Kaksi ostin, että on paikka mihin tyhjennän Bokashi-hinkin sisällykset. Pohjaton on, laitan juurimattoa alle, niin ei rikkakasvit kasva altapäin kompostoitavaan tavaran sekaan.
Taidanpa pyörähtää Vaasan Hankkijalla, jospa sattuisi olemaan sielläkin tarjouksessa
On tarjouksessa ellei ole loppunut, tässä kevätkuvasto
Hahaa! Luin kompostoinnin ongelmat -ketjun läpi ja käynnistin tyhjennetyn biolanin lämpökompostorin. Piti pestä, että mies suostui korjaamaan (edellisen asukkaan rikkomat) saranat.
Säästin ison sangollisen edellisen kesän tuotosta. (Meillä ei siis viime talvena ollut kompostori käytössä.) Sekoitin siihen vähän kuiviketurvetta, haroin muutaman kourallisen sitä sun tätä vihreää sekaan, viime syksyn lehtiä ja vähän ruuan jämiä. Sitten lurautin pari kertaa miehen töistä tuomaa autoihin tarkoitettua 30% urealiuosta päälle. Sekoittelin ja lisäsin muutamana päivänä ruokatähteet ym. sinne ja kuiviketta ja vähän ureaa perään. Tosi pieniä tujauksia ureaa, koska on tosi vahvaa kamaa.
Ja tänään sieltä nousi lupaavasti höyryä, ja tuoksahti kompostoitumiselta!!
Olen tyytyväinen, koska aloitin vasta viime keskiviikkona!
Mä olen kahlannut vissiin kaikki kompostointikeskustelut jossain välissä ja saanutkin niistä hyviä vinkkejä, kiitos! Mulla on pieni Aerobin 200l, joka tyhjennetään muoviseen lehtikompostoriin ja avokompostina parisen metriä leveä puukehikko, joka on keskeltä jaettu.
Oon kyllä ihan hurahtanut parin vuoden aikana kompostointiin, talvella se lysti tosin on tauolla, koska luukku ei vaan aukea. Eikä ole tilaa Bokashiin. Kaikki kompostointiin kelpaava syötetään kompostoriin ja mies saa noottia, jos eryhtyy laiskuuttaan laittamaan laatutavaraa yhdyskuntajätteeseen :D. On nuo avokompostit kyllä ollut tuossa kymmenisen vuotta, kun oikein pohtimaan alkaa… Ja saattaa tuo Aerobinikin olla ollut tuossa muutaman vuoden, kuka noita jaksaa muistaa. Mies sen kerran mulle osti, että siinä on :D.
On tuossa ollut opettelemista Aerobinin kanssa, mutta aika kivasti päästiin sinuiksi. Tuli luettua jonkun verran kompostoinnista ennen aloittamista.
Voiko pehmeitä, lahoja koivun kannon murusia käyttää kompostikuivikkeena? Eikös ne ole sama kuin risuhakekin, lahoaahan nekin. Kääpiä kasvoi kannon pinnalla, niitä en laita kun ovat kovin kovia.
Lehtikomposti on mielestäni nätti.
Täytyy taas kehua sitä saavikompostoria! Tyhjensin toistamiseen tänä kesänä jatko muhimaan niin taas suurin osa oli muuttunut tunnistamattomaksi, tummaksi kompostiksi Hintakaan ei päätä huimaa, ei paljoa päälle kymppiä kannen kanssa jos oikein muistan. Aivan loisto juttu mökille! Talvi varmaan haasteellista, pieni koko ja harvoin täytettä. Toivon että riittää talveksi ilman tyhjennystä. On toiselle astialle matkaa noin 90 metriä ja ikävä paksussa lumihangessa sen kanssa alamäkeä tarpoa. Jos sitä lunta edes tulee
Kirsikka-78, selitä vielä tuo saavikompostori, ajatus käy minulla nyt hitaalla.
Siis minkälainen se on?
Minulla on yksi 300 litran vanha vesitynnyri, muovinen, kannella.
Viime talvi teki vähän tuhoja, eli on mallia vähän vuotava.
Jos tällaiseen poraan pohjan täyteen reikiä ja ehkä sinne tänne sivuille, sehän toimisi
“Kompparina” puutarhajätteelle.
Kun haluaa tyhjentää, kansi pois ja nurin.
Onnistuisiko tämä? ajatukset vielä aamuasennossa.
Miksei? Mulla on ihan talousjätteille, eiköhän se puutarhajätteille toimi myös.
Tai jos tulee pihajätteille, eikö voisi myös sahata pohjan ja kaivaa saavin kokoisen montun siihen alle. Tulee heti kosketus pieneliöstöön alakautta. En tiedä, tällaista vain mietin väsyneenä.
Muovisaavia ei kannata täytenä kaataa. Murtuu helposti. Kannattaa ensin tyhjentää yläkautta.
Mulla olisi sitten suuremmanluokan kompostointiongelma. Isän huushollin tyhjentämiseen liittyy myös pakastimen tyhjennys. Hän on vallan unohtanut yhden pakastimen käytön, ja siellä taitaa olla aikamoista vuosikertatavaraa suuri arkullinen, toivon mukaan suurimmaksi osaksi marjoja ja leipää, eikä niinkään lihaa. Isän pihalla on biolanin iso puutarhakompostori, sisällä vain vähän tavaraa, mutta kun sitä yritin kaivella, en löytänyt pohjalta jyrsijäsuojaa, vaan 10-20 cm paksun sepelikerroksen, laitettu siis kompostorin sisäpuolelle, kenties sen alla on se verkkokin, mutta mulla ei ollut oikein sopivaa työvälinettä siinä, eikä isä tietysti muista mitä siellä on.
Kyllähän se rotta kai sepelistä läpi osaa tulla, mutta uskaltaisiko sinne nyt ainakin jotain laittaa hyvin peitettynä? Vai olisiko joku helppo konsti saada aikaan hätätilakompostori. Pihalla näyttää olevan tallessa sellainen vanhanaikainen metalliverkkoinen roskis, jossa on se luukku sivussa, mistä saa pussin pois. Silmäkoko on siinä sellainen, että varmaan hiiri mahtuu läpi, eikä kansikaan tietysti ole tiivis, eli jotain viritystä tarvitsisi. Siihen ei tietysti paljoa isosta arkusta mahdu, mutta eipä ne siihen biolaaniinkaan mahdu, kun pitää väliainettakin laittaa.
Sekajätteeseen en sellaista määrää ruokajätettä tahtoisi laittaa, isällä kun menee jätemaksukin painon mukaan.
Jaa, mutta olihan tuossa Kirsikalla jo valmista ideaa. Onhan siellä isällä huonoja saaveja, kannet kyllä puuttuu, mutta kaipa sellaisia järjestyy. Aika monta saavia kyllä sitten saa riviin laittaa :D On siellä ilmeisesti varastointikäytössä ylimääräinen nykyaikainen muovinen roskasäiliökin. Kenties isä antaisi luvan porata sen pohjaan muutaman reiän.