Kompostointi kunniaan

Komposti taitaa olla jo läpisulanut koska se on tehnyt kellervän lätäkön eteensä. Täytyy viikonloppuna kaivaa sen verran että saan sen kunnolla käännettyä sen sisällön. Ihan kuin se olisi sulattanut itse itsensä kun alkuun pääsi. Totta puhuakseni minä heitin sinne parina päivänä ison kattilallisen “keitosta” jossa oli hellalla kuumennettu jämäsoppa, banaaninkuoret, leivänjämät ja kaikki turha mitä jääkaapista ja kuivatarvikekaapista sattui löytymään. Sinne hujahti ja hyvää taisi tehdä.

Eilen ja tänään olen laittanut kompostoriin kaksi kanisteria täynnä kuumaa vettä. Kansi ei mennyt enää kiinni, ni huovan viritin siihen päälle peitoksi. Tänään sain lykättyä tyhjennysluukusta toisen kanisterin alas ja toinen on päällä. Toivottavasti alkaa toimimaan devil.

Kompostorikin oli taas mukavasti hurahtanut käyntiin ihan omia aikojaan. Pakkaskauden aikana se oli jämähtänyt jäähän niin kuin käykin lähes joka talvi.

kuva

Meillä lähti jo reilu viikko sitten käyntiin, +50 astetta. Ei tarvinnut montaa kertaa käyttää viime syksynä hommattua varakompostoria (Biolanin puutarhakompostori jyrsijäsuojalla). Mutta vielähän tuo ehtii mennä uudestaan jäähän, toisaalta on jo vajunut eli uutta sopii hyvin.

No meillä on se puutarhakompostori, jyrsijäeristetty, talouskompostina, ja jo sekin ehti hyvin vajenemaan viime viikolla. Nyt on taas ollut päivisin pakkasta, eikä nyt edes paista, joten ei tapahdu taas kompostissakaan mitään suuremmin näkyvää.

Kesän aikana tyhjentelin lämpökompostoria eristämättömään puutarhakompostoriin jälkikypsymään. Viimeisen kerran tyhjäsin lokakuussa. Voiko tätä jälkikypsynyttä massaa jo tänä keväänä käyttää johonkin? Tomaateille ja kurkuille lähinnä mietin…

Olen laittanut vuosittain vastaavaa massaa kasvihuoneen kasvualustoihin (tomaatille ja kurkulle) sekä perennapenkkien pintaan. Toimii hyvin.

Kiitos Kaisaliisa! Kyllä tää pentti on sitten mahtava paikka :D. Heti asiat selkenee, kun älyää tänne hölistä.

Meijän kompostori köllii roskiskatoksen alla ja on niin suojattu ettei siihen paista aurinko…eli jäässä on vielä. Meillä ei tuu jätettä tarpeeksi jotta saisi käymisen pidettyä yllä pidempään.

Bokashi-lannoitevedellä kastelin viherhuoneen kasvit, odottelen runsasta kukkimista.

Täällä on tavan lämpökomposti hörähtänyt vimosen kerran käyntiin ja vauhdilla…:slight_smile: Nyt äkkiä niistä multaa ja sitten se saa toimittaa bokashi multatehtaan virkaa sen aikaan kun toimii… :smiley: Kiitos vaan tämän sivuston, innostuin bokashi-kompostoinnista vimosenpäälle (ja mittari tuli täyteen joka talvista lämpökompostin jäätymis- ja täyttymisongelmaa) ja nyt on toinen ämpäri bokashia täyttymässä… :smiley:

Se on hereillä!! Se on sula ja vajunut puoleen!! laugh Oi onnen päivää! Pöyhin sen ja syötin tohkeissani.

kuva

Sundin puutarhassa tänä iltana kello 19.00 Bokashi kurssi. 10€. Täällä mainostetaan sprayta jota ruiskutetaan talousjätteiden päälle, olisi helpompikäyttöistä kuin murut joita käytän.

Suihkuteltavaa kompostointiainetta on myynnissä myös Viidakkotohtorilla eli EM-A:ta...http://www.viidakkotohtori.fi/bokashi/Bokashi%20EM%20A%20Active.html?search=em-a

Mä tilasin sitä just eilen, mutten meinannut sitä laitella kompostiin vaan laimentaa ja suihkutella ympäri pihamaata (ihan kaikki pensaista ja puista lähtien). Mielenkiinnolla odotan tuloksia, väheneekö kotilot, härmä siperianhernepensasaidasta, omenapuusta vähäisetkin muumiotaudit jne..  laugh

Kiitos vinkistä Misuliini :) Kävin saman tien tilaamassa tuota ja tilasin samalla bokashi-muruja kokeiltavaksi. En mitään aloituspakettia tilannut, kaipa niitä voi tavallisessa ämpärissäkin käyttää?

Bokashi-kompostointia tulee Viidakkotohtori esittelemään Jättikasvisten SM-kisojen yhteydessä 24.9.2016 Mäntsälässä.

Misuliini, yritin etsiä tietoa tuon emman käytöstä myös kotiloiden, härmän ynnämuun torjunnassa mutten löytänyt. Aika vähän siitä suomenkielistä tietoa löytyi muutenkaan. Voisitko vielä vähän valaista asiaa että mihin kaikkeen sitä siis voi käyttää?

Kompostoinnissa nyt kuitenkin aion sitä kokeilla.

Bokashi-systeemiä jos käyttää tavallisessa ämpärissä, pitää muistaa laittaa pohjalle ritilä joka estää jätteiden likoamisen pohjalle kerääntyneessä nesteessä. Ero lämpökompostoriin on se että lämpökompostoriin pyritään saamaan ilmaa prosessin aikaansaamiseksi eli sitä sekoitetaan ja siinä myös jätteet ovat märkiä, kaadetaanko sinne vettä????. Bokashissa taas jätteet painetaan mahdollisimman tiukaksi, ilmaa poistetaan jätteiden seasta jolloin neste samalla poistuu ala-altaaseen joka taas tyhjennetän vähintään kahden-kolmen päivän välein ettei synny hajuja, hajubakteerit leviää jätteisiin. Ja kansi pitää olla tiukasti kiinni, ilmatiivis. Näin Bokashi pysyy hajuttomana, muuten se haisee. Eli näiden kahden kompostoinnin toiminta on ihan päinvastainen toiseen nähden.

Ja vaikka kuinka puhuvat että Bokashi-kompostoinnilla saa parissa viikossa multaa, niin ei kyllä saada. Pari vuotta olen nyt Bokashia käyttänyt. Noissa videoissa näkyy todellisuus. Kaksi viikkoa suurinpiirtein menee että hinkki täyttyy. Toiset kaksi viikkoa talousjätteitä pidän Bokashi-hinkissä, saa siinä prosessoitua, siis sen ajan kun täytän toista hinkkiä. Eikä kyllä sen kahden viikon aikana ole jätteille silmin nähtävästi tapahtunut mitään. Sitten mies tyhjentää sen joka on seissut tiiviinä( vaikka eteisen lattialla :))) missä sitä itse kukin nyt sitten pitääkin, )  sen lämpökompostoriin. Ja taas alkaa sama kierros. Tyhjää täytetään ja toinen odottaa lämpökompostoriin tyhjentämistä kaksi viikkoa eteisessä. Jos ei ole lämpökompostoria, voi kahden viikon jälkeen tyhjentää Bokashi-hinkin sisällön vaikka muurauslaastipömpeliin, sekoittaa multaa sekaan. Näin prosessi nopeutuu. Viime kesänä tyhjensin sisällön kylvölavoihin ja sekoitin multaa mukaan. Pian on kesä ja näen mitä siinä on tapahtunut samoin kun lämpökomposteri tyhjennetään, niin saamme nähdä, onko parempaa multaa kuin ennen. Nythän on koko ajan laitettu Bokashi-hinkkiin sitä keittiökompostikuiviketta, joka koostuu valikoiduista mikro-organismeista ja kasvikuiduista ja joka nopeuttaa jätteiden pilkkoutumista kokonaan ilman kemikaaleja. Että näin toimin.

Juu, ajattelin tehdä kahdesta ämpäristä hapattimen, eli ylimpään reiät pohjalle. Mietin vaan että onko tavisämpäreiden kannet riittävän ilmatiiviitä?

Kirjoittelin edelliseen viestiin vähän siitä miten itse toimin. Minulla on Bokashi-hinkkejä kaksi kappaletta. Hajuiltakaan en ole välttynyt.  Tyhjennän nesteet yhteen kymmenen litran muovikanisteriin, ja käytän nesteen kesällä lannoitteena. Sekoitussuhde on ohjeen mukaan 1/100. Olen kastellut Hoyiani tällä lannoitteella. Olen silloin tehnyt tuhtimpaa sekoitusta, mutta kyllä silloin haisee viherhuoneessa ainakin pari päivää niin että on pakko pitää ovet sisätiloihin kiinni. Ja tuulettaa paljon. Kesällä on parempi kun on aina ikkunat auki.