Kompostointi kunniaan

Vein jälleen kuumavesikanisterin kompostoriin lämmikkeeksi. On alkanut sulaa vaikka mittari edelleen näyttää nollaa. Eihän mikään pysy 30 asteen pakkasissa jäätymättä, talvikompostikuivikekin on käytössä.

Meidän komposti jäätyi kokonaan.Eka kerta kun koko pönttö jäässä.

Monta päivää olen sulattanut ja eilen viimeiset jäät sulivat.

Nyt lämpöä+25,eiköhän se nyt pikkuhiljaa alkaa toimimaan.

Sain hyvän vinkin pitää sulana,kiviä takkaan ja ne kuumat kivet kompostiin.Testaan jos saan kiviä irti,eilen en saanut olis sitten valmiina kun takan pesään laitetaan tuli.

Minulla komposti on useimmiten jämähtänyt jäähän joskus joulun jälkeen. Käynnistyy sitten ihan itsekseen kevään tullen. Koskaan en ole mitenkään sulatellut.

Sama täällä, jäässä on talven, keväällä sitten sulaa kun lämpenee ja silloin tyhjennän pohjalta jonkin verran, kun täyttyy talven mittaan.

Meillä ei oo lämpö kompostoria. Tinajäässä on tuo komposti pömpeli. Ei haittaa yhtään, kyllä se herää kun kesäkin herää. Meillä ei mee mitään ruokaa kompostiin vain kuoria ja kahvinsakkoja. Eipä oo hajuhaittaakaan.

Kaveri heitti mehustusmäskiä bioskaan ja päälle haketta ja kannen kiinni…

Minä oon kokeillut kiehuvalla vedellä ja tökkinyt sen alemmas koko massan ja…antanut olla. Meillä tulee niin vähän jätettä ettei potku riitä ja joulu-tammikuussa se jäätyy…

Minä en raaski laittaa mehustus mäskiä hukkaan vaan keittelen sen hillosokerin kanssa hilloksi. On muuten herkkua viilin ja kokonaisten marjojen kanssa. Siitä tulee paksua hilloa.

Rea minulla olisi marjoja ja raparperia pakkases kun en saa tehdyksi edes mehuksi …oon funtsinut et vippaanko niit linnuille ? Rapsua ne ei syö mut marjat vois mennä. Bioskaan laitan nuo vanhat suppikset…löysin edellisvuodelta niitäkin.

Minä oon syönyt kaikki raparpri hillot ja vain kahdeksi illaksi on karpaloita. Puolukkaa, mansikkaa ja noita mehustusmäskistä keitettyä hilloa on vielä. Mehuja myös alkaa olla huolestuttavan vähän.

Meillä myös komposti jäässä nyt, viime vuonna porskutti iloisesti höyryten koko talven läpi. Syy on tosin hyvin selvä, mies tyhjensi kanalasta (melkein puhdasta) kuivaa pehkua 20-30 litran verran ja kippasi kaiken kompostiin paksuksi kerrokseksi eikä sekoittanut taikka kastellut yhtään. Tämä kerros sitten eristi täydellisesti alemman kerroksen ylemmästä ja kun huomasin oli jo ehtinyt jäähtyä jonka jälkeen tuli -25 asteen pakkaset.

Nyt yritän kuumilla vesipulloilla saada kompostorin käyntiin, kananjaskaa riittää pistämään vauhtiin kunhan tuosta sulaa...

Nyt lämmöt 35 astetta. Kuumavesikanisteri muutaman kerran vaihdettuna ja nollakelit pehmitteli jäätyneen puurtajan, toissapäivänä käänsin elottoman massan. Kuplamuovin päälle kertynyt paljon nestettä. Hain hevonsenlantasäkillisenkin, mutta se päätyi nyt lehtikompostoriin herättelemään senkin, kuumavesikanisteri  sinne ja luulisipa nyt katekompostia tekeytyvän kevääksi.

Kompostin sekoitteluun kannustan muitakin!

Viikko lämmitetty ja boosteria lisätty! Ainakin yläosa sulana.

Ei haettu sähkökompostoria vaan autettiin pihan pikakompostoria heräämään henkiin. Kävin katsomassa, tasaisesti on viikon noussut ja nyt oli 55 astetta!

Meidän biolanin komposti kuukahtaa joka talvi. Se on varjoisassa paikassa ja ei se kesälläkään kovissa lukemissa pöhise…joku 40 astetta vaan. On sinne nakeltu ostettavaa kompostiherätettä ja kaikkea, mutta kovin on laiskasti käynyt. Joka vuosi sieltä kuitenkin saadaan mustaa kompostia…mutta arveluttaa siinä kasvattaa syötäviä kasveja, kun tuntuu, että jos on jäänyt joitain haitallisia bakteereja siihen. Olen joinakin vuosina pakkasten tullessa yrittänyt lämmittää sitä lämmittämällä mikrossa ne jätteet, mitä meinaan mennä kippaamaan sinne (esim. kuorintajätteet), mutta onkohan siitä vaan haittaa, jos se samalla tappaa niitä bakteereita? Ja olen vienyt sinne myös kuumavesipullon kun joku täällä semmosesta puhui joskus :smile: Mutta ei lähtenyt käyntiin…pikkuhiljaa vaan sitten jäätyy kokonaan.

Meilläkin jäätyy talveksi. Keväällä käynnistyy,mutta harvoin pöhisee 60 asteessa. Silti lämmin huokuu täyttäessä, niin kaipa se toimii ihan hyvin.

Pikku Pioni ei mun mielestä kannata mikrolla puhdistaa ruoanjätteitä. Ne mikrobit sitä maatumista edesauttaa. Kun loppumassa on sopivan maatunutta, niin ei siinä haitallisia bakteereita pitäisi olla ruoasta lähtöisin. Jos loppumassa on löyhkäävää, niin laitan sen sekaan pitemmälle maatunutta massa, jos on, tai lehtikompostia. Siinä muhivat keskenään loppuun.

En mä niitä puhdistuksen vuoksi lämmitäkään - itseasiassa yritin selittää tai epäilin juuri tuota, että kompostoitumista edesauttavat bakteerit saattaa tuosta massasta kuolla lämmityksessä. Ja siis lämmitys vain sen kompostin jäätymisen estämiseksi tai viilenneen massan herättämiseksi.

Kopostiherätettä ja/tai ureaa voi sekoittaa pariin litraan (ei liikaa!) kuumaa vettä, voi myös idättää herneitä, joku joskus keitteli hernekeittoa ja kaatoi lämpimänä kompostoriin. Enkä usko että siitä on haittaa jos biojätteitä lämmittää - meneehän sinne muutenkin kypsennettyä ruokaa esim. perunankuoria. Voi olla hyväkin idea.
Kuumavesipullo (esim. täyttää tyhjän tuulilasinpesunestekanisterin hanasta tulevalla kuumalla vedellä) haudataan biöjätteiden joukkoon ja styroksista tms. kansi päälle jos se sinne vaan sopii, siis ellei pönttö ole täysi. Kun parin päivän välein vaihtelee kanisteriin kuumaa vettä, on ainakin mulla lähtenyt käyntiin.
Tosin viime syksynä kyllästyin tuohon vekslaamiseen ja hommasin toisen kompostorin.

Meillä muuten Biolanin pikaompostorissa (vanhemman mallinen) ei meinaa millään pysyä se etuseinän tuloilmaventtiilin säädin (musta pyöreä läpyskä) paikallaan, vaan putoaa ellei teippaa kiinni. Onko muilla samaa ongelmaa?

Uusilla malleilla parannetaan onegelmia. Erimerkkinen kompostori, ongelma sama. Lumihankeen pudonnut venttiilin säädin löytyi viime keväänä lumien sulettua ja kylmänaran kompostorin viluisuuden  syys selkisi silloin. Miten lie nyt, lumihankeen kompostorin taakse en viitsi edes ajatella kahlaavani.

Muoks. Syynä taitaa olla huurteen keräytyminen, syntyvä jäämössö ponnauttaa venttiilin pois. Nyt käytän kaksinkertaista kupalmuovia kompostorin sisällä, estää höyryn karkaamisen ja ehkä auttaa pulmaan.

Haitallisia taudinaiheuttajabakteereja saattaa olla käymäläjätekompostissa. Tavallisessa talousjätekompostissa niitä ei ole, sinnehän laitetaan "ruokaa".
Bakteereja sinänsä on maailma ja kasvimaa täynnä. Haitallisia ne ovat vain väärässä paikassa. Bakteerit eivät mene maasta kasvien sisään.