Tökkäsin paistilämpömittarin kompostiin, kun pömpelin oma mittari on rikki. 62 astetta, paahtopaisti, file, kertoi mittari.
Pääset levittelemään reiluja paistisiivuja kunhan jäähtyy.
Hoya, muistat väärin, miulla ei ole Bokashia, Karvarilla kai on.
No, eikä oo ollu, sie muistat väärin. ![]()
Ja kun ei meillä oo olemassakaan muuta kun ns. puutarhakomposti. navetalla on tehokas biojätelaitos (kanat)
Hihii! Kiva hoksata jatkuvasti uusia juttuja, mitä voi syöttää kompostille
. Kuihtuneet leikkokukatkaan eivät ärsyttäneet yhtään, vaikkeivät kestäneet montaa päivää.
Mä oon ihan höyrähtäny kompostointiin, täytyy tunnustaa! Reilu kuukaus sitten alotin ekaa kertaa elämässäni lämpökompostorin käytön ja nyt mä oon ihan sekona siihen pönttöön. Hyvä etten halaa aina ohikulkiessani, mutta taputella pitää vähän väliä ja jutella pehmosia. Sain sille kaveriksi pienen puutarhajätekompostorin just passelisti ennen ekaa tyhjäyskertaa ja nyt on kaks lemmikkipömpeliä takapihalla. Innoissani tyhjäsin kerralla liikaa ja sain lämmöt laskemaan, mutta eilen pöhähti taas 60 asteeseen ja oon taas onnesta soikeena :D.
kyssäkaali ja muut, oletteko sivuuttaneet/unohtaneet minun itsetekemän aforismini ei se hukkaan mene, se menee kompostiin
Mulla on kaksi lautakehikkoa puutarhakompostina. Toinen muhii ja toista täytän. Tahtoisin tietää mitä ette kompostiin laita. Laitoin joku vuosi sitten puutarhamustikka puskille reilusti palanutta kompostia ja joka vuosi sen jälkeen on ilmestynyt penkkiin tomaatin, sormustinkukan, lehtosinilatvan ja reunuspäivänkakkaran taimia. Tuntuu siltä että aina kun perkaan sieltä rikkiksiä niin uusia siemeniä nousee mullasta itämään eikä loppua näy. Nykyään leikkaan kukkineet kukat jätesäkkiin.
Entäs laitatteko kompostiin madonsyömiä kaaleja joissa on matoja tai paprikan naatit joissa on kirvaa yms. Kertokaa mikä ei sinne kuulu, tai pian en uskalla laittaa mitään.
Olen mädättänyt raparperin varret joihin on tullut yökkösen geeliklönttejä ja kaatanut kiehuvaa vettä juurille että niistä pääsis eroon. En tiedä toimiiko, mutta voinko laittaa raparperimönjän kompostiin?
lautakehikossa ei tapahdu sitä tärkeää kuumenemista. Asiaa voi auttaa. laita kehikkoon jätteiden päälle jätesäkissä oleva styrox levy, Muovisäkkiin vanha täkki ja se pitämään lämmintä, myös vanhat tyynyt voi laitta amuovipussiin ja jätöksien päälle. Sitten aina rikkaruohon siemeniä sisältävät aineet siihen kehikon keskelle. tuoreella ruohosilpulla ja hakkeella, mielummin tuoretta leppäoksa haketta pidetään kuumeneminen käynnisssä. vettä tarvitaan sopivasti, etä homma toimii. Risa pressukin eristää jonkun verran.
Seuraavan kerrna kun tyhjennät kehikon laita sisäpuolelle styrox levyt taka ja sivulaidoille. Saat siitä jonkun laisen lämpökompostorin joka toimii aika pitkälle syksyyn. Syksyn lehdille tarvitaan haketta väliin, etteivät tiivisty. kaikkia näitä olen kokeillut . on niisät apua ja sa akaikki helpommin samaan paikkaan maatumaan.
Miulla on 2 eri paikkaa puutrhajätteille ja en kyllä tee asian hyväks mitään muuta kun yritän pahiten siementävistä esm. sormustimet, tulikukat tms. katkoo kukkavanat nuotioon, samoin nokkoset, juolavehnät nuotioon, toiseen joka on vanhassa pakastimessa paikallinen puutarhuri neuvo laittaan välillä vähän olkee ja navetasta lantaa, ja se toimii hyvin , mutta ainahan siellä tietty jotain siemeniäkin on mutta en oo hirveesti hermostunu ylläritaimista.
Multapusseihin laitan, vettä päälle että lötkyää, siinä pari vuotta niin ei siemenet idä.
Nyt tulee niin paljon jätettä joten leikkaan vain siemenkodat näihin pusseihin ja varret laitan isoon kasaan, musta muovi päälle ja siinä pari vuotta niin tulee hyvää multaa. Lämpökompostorikin on mutta sinne menee vain ruuan ym. märkä jätteet.
Kiitti hyvistä vinkeistä!
Hei voinko laittaa kompostoriin perennojen kukkavarsia? Eiks siel pitäis olla tarpeeks kova lämpö, et ne siemenetkin kuolee/kompostoituu?
Kompostointikirjassa luki, että hetkittäiset n. 60 asteen lämpötilat tuhoaa esim. rikkaruohojen siemenet lämpökompostorissa. Oon surutta tunkenu sinne kaikki siementävätkin, mutta vasta eka kesä menossa, joten en tiiä sanoa miten onnistu.
Tänks![]()
.
vanhasta 80cm leveästä vaahtomuovipatjasta pätkäity pala mahtuu hyvin suurinpaan jätesäkkiin. Siitä sa hyvän lämpöeristeen lautakehikko kompostoriin. syksyn lehdet risusilpun kanssa ehtii sopivasti kuumenemaan
Miten mahtaa kompostikuivike ja talvikompostikuivike erota toisistaan? Ootteko testannu? Käyttäny? Onko vaan myyntikikka?
Viimetalvena käytin talvikompostikuiviketta, hyvin pysyi sulana, meni massat pieneen tilaan, ei haissut ei kuivunutkaan ja oli kevyt sekoittaa. Siinä oli hampunsiemenrouhetta ravinteeksi ja hampunvarsisilppua turpeen kera kuivikkeeksi. Aattelin säkillisen ottaa talvipakkasilla.
Bokashiämpärit voi rakentaa itse ihan muutamalla eurolla, FB:n ryhmässä on siihen monenlaisia ohjeita. Esim. autonpesuämpäri lianerotinritilällä, vielä kahden euron hana että saa laskea ämpärin pohjalta pois nesteen joka on lannoitteena hyvää. Kun on kuivaa ei tule minkäänlaisia hajuja.
Minulla on keittiössä kolmen litran kannellinen pikkuroskis joka tyhjennetään bokashiin jonkun kerran viikossa, sen kantta ei auota koko ajan. Multatehdas on leveäsuinen 200 litran kannellinen vesitynnyri, viimeksi kun bokashiämpärin sinne tyhjensin ei edellisestä erottanyt mullan seasta kuin yhden sitruunan puolikkaan kuoren, muu oli jo ihan multaa.
Minä olen mökille tehnyt muutama vuosi sitten kompostin eurolavoista. Neljästä samankokoisesta lavastan tulee iso kehikko puutarhalehdille, joista syntyy kuutio valmista multaa. Sisäpuolelle leikkasin styroksin, kiinnitin jyrsijäverkon ja niittasin päällimmäiseksi pari pressua, ettei märkä massa mädätä lautoja. Ulos naulasin rakoihin laudat ja maalasin mustaksi spraymaalilla. Edessä on haat, että voi nostaa etulavan pois ja tyhjentää. Takana on kulmaraudat. Maastoutuu hyvin.
Meillä tulee aika vähän ruokahävikkiä, kahvinporoja, kananmunankuoria ja vihannesten ym. mutta olen nekin sinne kaivanut, ihan keskelle. Peittelynä on ollut milloin mitäkin, nyt viimeksi gerbiilien puruja ja oksahaketta. Ruoho ja pissa on hyvää polttoainetta. Käsken miehet aina pihapissille kompostille ![]()
Kunnollinen eristävä kansi on yhä tekemättä, toistaiseksi ollut vaan vesivaneria ja tiiliskivi painona. Pitäs nyt kesällä ottaa se projektiksi, kun haastavammat on valmiit.
Se on kuitenkin hoitanut hommansa ja talvellahan tuota ei käytetä. Eikä maksanut paljon, tein niistä tykötarpeista, mitä nurkista muutenkin löytyi. Kannustan tekemään kompostin itse!