Ja mulla suoraan penkkiin isttuettuna, lämmin seinusta, ei taida vielä pilkistää mitään. 

Ostin minäkin konnanliljoja Lidlistä ja voivat oikein hyvin. Tietäisikö joku teistä "konnanliljakonkareista" mistä lajista on kyse. Myyntipakkauksen kuvassa on valkopohjainen violettipilkkuinen kasvi ja lyhyesti ja ytimekkäästi Tricyrtis. Lehdet ovat karkeat, mutta en sanoisi niitä nukkaisiksi niin kuin T. hirtan kuvaus kertoo. Lehdissä on himmeitä pilkkuja. Nyt olisi aika valita kasvupaikka ja istuttaa taimet ulos. Haluaisin tietää, mihin aikaan konnanlilja lähtee kasvuun keväällä ja muistakin sen tavoista.
Hyvin todennäköisesti on T. hirta.
Meillä on nyt kasvu tässä mallissa, kuva otettu muutama päivä sitten. Kuvassa keltakonnanlilja. Se ainakin leviää ihan mukavasti. Mulla kasvaa aika lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa kosteutta pidättävässä hiekan/savensekaisessa maassa. Hirtat ja muut laitoin samaan paikkaan.
Kiitos, Miikos! Yllättävää, että hirtakin viihtyy auringossa. Viisainta on varmaan istuttaa taimet eri paikkoihin, niin sittenhän sen näkee.
Nyt on noussut viime vuonna istutettu hirtakin sentin pinnalle. Talvehti tuon keltakonnanliljan vieressä ![]()
Laitoin joka taimen eri paikkaan niin kuin uhkailinkin, sittenpähän näkee mikä paikka on paras. Kovin näyttävät pirteiltä kylmistä öistä huolimatta.
Keltakonnanlilja näyttää olevan ainakin kestävä ja leviävä täällä kolmosella. Muista ei vielä pidempiä kokemuksia, mutta hirta ja formosana selvisivät viime talvesta. Edellä on just keskusteltu kasvupaikoista ![]()
Keltakonnanlilja on jo nupulla.
Sarjassamme ‘‘kituliaasti kasvavat’’. Viime kesänä tulin ostaneeksi ja luulin jo kokonaan hävinneen. Valkotäpläimikkä oli kyllä peittänyt alleen ja löysin tämän kasvun alun, kun leikkasin niiden kuihtuneet kukinnot pois. Pitää siirtää muualle kituroimaan.
Heinäsilppua levittelin eilen kun leikkasin nurtsin.

Keltakonnanliljan / Tricyrtis latifolia alkuja. Ihan hyvin vajaassa vuodessa levinnyt.
Tykkään konnanliljoista kovasti.

Ostin kesällä kaksi Tricyrtis 'Gilt Edge’n tainta, ja ne kasvoivat ja kukkivatkin ihan hyvin. Tänään kävin tarkistamassa, ovatko antaneet periksi yöpakkasille vai onko vielä toiveita ihan siemenistäkin. No ei oo, kasvit on syöty! Yhden varrenpätkän löysin lojumasta, ihan kuin saksilla olis katkaistu. Tyvet niistä näkyi, sievästi katkotut tapit.
Onko nämä jotenkin jänisten tai myyrien suosiossa? Kun mitään muuta ei ole syöty tuolla lailla. Ei tässä kyllä kesäaikaan jäniksiä ole koskaan näkynyt, ja myyrätkin ovat enimmäkseen tuolla pelloilla (kiitos kissoille siitä).
Minun konnanliljani päättivät tänä vuonna olla kukkimatta. Samannäköisiä ovat kuin Jatuulin konnat. Ne kasvoivat kyllä komeasti.

Täällä kukkivat hyvin.
Lankesin minäkin noihin liiterin konnanliljoihin ja koitan tässä arpoa heille soveltuvaa paikkaa... Nyt tuntuisi olevan kaksi about fiksuntuntuista vaihtoehtoa: Rhodojen viereisessä varjopenkissä (aamuaurinko paistaa), joka ei kyllä ole kohosellainen, mutta vierustalla kulkee talon salaojat, eli vaikka muuten on ns. tuore kasvualusta, niin salaoja todennäköisesti kyllä haukkaa enimmät ylimäärävedet pois. Kasvualusta on periaatteessa kokonaan multaa, alla jossain syvemmällä hiekkaa. Toinen paikka olisi sitten sekä aamu- että ilta-aurinkoa saava, syreeniaidanne varjostaa aika hyvin päivän paahteelta. Kohopenkki, sekaisin vanhat peltomullat, uutta multaa, kompostia ja hiekkaa. Tarttee varmaan itsekin tehdä niin, että tökkään molempiin paikkoihin ja katson, tykkäisikö asua jommassa kummassa... Jotenkin tosi kiehtova ja kiva kasvi, toivottavasti tykkää olostaan. Ihan alkuun täytyy kyllä tökätä ruukkuun, kun ei ole hirveästi muistikuvia, että mitä noista penkeistä nousee ja mistä kohtaa ![]()
Jee, mun viime vuonna ugin kukkamessujen mummotorilta ostama konnanlilja on hengissä.
Siinä on nyt kaksi versoa.
Se on tuollainen lilankirjava, lajiketta en ole yrittänyt selvittää, ainakaan vielä.
Olen muutenkin saanut mahtavan hyviä alkuja tuolta mummotorilta, kaikki ovat lähteneet todella hienosti kasvuun ja edullisia on olleet.
Tricyrtis hirta, Karvakonnanlilja (Vakka-taimesta)
Hauska juttu, ostin konnanliljan tosiaan muutama vuosi sitten kuten tuossa yllä kirjoitin ja ihan vaan sen kivan nimen perusteella, en yhtään tiennyt mitä ostan.
Sitten kun kotona katselin kuvia, sanoin tyttärelle, että kato mä oon ostanut maailman rumimman kukan.
No tänään pongasin valtaisan määrän pieniä konnanliljan piippoja puskan alta pihalta ja olin ihan innoissaan.
Sehän on niin ihana ja nykyisin aivan lempikukka omituisuudessaan.
Eikä oo eka kerta kun mulle käy näin...
Konnanlilja, Tricyrtis
Pystykasvuinen. Kapeat, suippokärkiset tummanvihreät lehdet. Kukat terttuina lehdellisissä varsissa. Erikoiset orkideatyyppiset kukat, joissa violetinpunaisia pilkkuja. Myrkyllinen. Kukinta syys-lokakuu.
Kasteltava kuivina aikoina. Ei pidä siirtämisestä. Saattaa tarvita tukea. Suojaa etanoilta. Arka talvimärkyydelle. Ei kestä kilpailua.
Lisääminen siemenistä (vaativat kylmäkäsittelyn) sekä jakamalla ja pistokkaista keväällä.

