(Perennat)
Siirto mukuloista perennoihin.
Tehdään useampaa asiaa yhtä aikaa niin helpostakin saa vaikeaa
(Perennat)
Siirto mukuloista perennoihin.
Tehdään useampaa asiaa yhtä aikaa niin helpostakin saa vaikeaa
Aika villin näköinen rehu! Osoitteessa http://www.mobot.org/gardeninghelp/plantfinder/Plant.asp?Code=Z330#lbl_culture
kerrottiin seuraavaa, joka antanee osviittaa talvenkestävyydestä (ei kovin lupaava!): Not reliably winter hardy throughout USDA Zone 5
where it should be planted in a protected location and given a light
winter mulch.
Voiko kaikki konnanliljat laittaa tämän otsikon alle vai pitäisikö keltakonnanliljalle avata uusi otsikko? Tässä kuitenkin kuva keltakonnanliljan kukinnosta. Tai ainakin minä sen sillä nimellä ostin...
Hieno! Mistä tuollaisia voi hankkia?
Kyllä noita taimistoilta löytyy… Ja siemeniä saa myös
Täytyypä kulkea silmät auki. Kiitos.
Ja juurakoita saa esim Eurobulbilta
Tulin ostaneeksi keväällä puutarhamessuilta Tricyrtis formosanan mukuloita. Istutin ne heti ja unohdin ne. Nyt kitkiessäni kukkapenkkia löysin ne hengissä, yllättävää.
Vanhalta puolelta löysin jotain tietoa ja kuvia konnanliljasta (tricyrtis jotain), mutta en tästä omasta ostoksestani. Onko kellään kokemusta tästä lajikkeesta ? Esimerkiksi miten selviää talvesta, pitääkö suojata tms. Kaiken tiedon otan kiitollisena vastaan.
Minulla kasvaa formosanaa kahta eri lajiketta, Plantagenista ostettu ´Dark Form´ ja Kauppilan ´Gilt Edge´. Molemmat kasvavat puolivarjoisalla paikalla, humusrikkaassa ja läpäisevässä lehtimullassa ja hyvin tuntuvat viihtyvän . Molemmat ovat kyllä kasvamassa vasta ensimmäistä vuottaan, joten talvenkestosta ei ole vielä täyttä varmuutta, mutta niiden pitäisi kyllä olla talvenkestäviä, ainakin jos niitä vähän peittelee havuilla tms. Eivät kuitenkaan ole konnanliljoista kestävimpiä.
Ostin noita 9 kpl viime syksynä Plantsusta -sain -50% kun kukaan ei ollut huolinut!
Kyseessä oli siis karvakonnanlilja ‘dark form’ .
Eivät ehtineet kukkia kunnolla kun laitoin ne myöhään maahan mutta ensisyksynä kerään niistä siemeniä -uskoisin niin
Konnanlilja pitää olla miel kohopenkissä ja ehdottomanläpäisevässä maassa ettei juuret kärsi jäätyvästä vedestä. Tämmösen ohjeen sain.
Tänään tein löydön Raision Lidlissä. Hihii! Taidan tuikata multaan ja keväämmällä maahan.
Vanhalla puolella on paljon ihania kuvia
Liiteristä mä löysin T.hirtan ja laitoin ruukkuun sisälle. Alut näyttää ihan lupaavilta mut vielä en tuulettele
Kyllä ainakin mun Liiterin konnanliljan alku näyttää siltä miltä pitääkin eli konnanliljalta, mutta onko sitten hirta vai joku muu jää nähtäväksi…
Kovin on pienet alut minun liiteri-löydössäni. Toivottavasti ne lähtevät kasvuun.
Mulla myös lidl löytö, mitähän teen niille? Olin lykkäämässä suoraan maahan, mut ei sitten vissiinkään niin?
Muok. Ostin ne eilen…
En löytänyt erillistä keskustelua juurakoista, joten kysyn nyt vielä täältä. Ostin tosiaan lidlistä tämän konnanliljan ja akileijan. Laitoin tänään ne multaa ruukkuun. Voinko jättää ne ulos vai onko viisaampaa ottaa ne sisään?
Mun ruukussa oleva on viettänyt varmuuden vuoksi yöt autotallissa, ens viikolla istutan maahan.
Jospa minäkin sitten varoiksi siirrän yöksi autotalliin ne!
Mulla on ulkona ruukussaan, autotallin seinänä vierellä. Vihreää jo pilkistää