Hei.
Kuljin vanhassa havupuumetsässä 5.8. Pirkanmaalla ja etetni osui oheisen kuvan mukainen kasvi. äkkiseltään vaikutti, että se olisi ollut jokin pensas, mutta hieman kitukasvuinen. En ole moista ennen nähnyt. Tunnistaako kukaan?
Marjat ovat kooltaaan noin pikkusormen pään kokoisia ja kasvávat tertuissa.
Olisikohan Mustakonnanmarja (Actaea spicata)??
Siirsin tämän pois Marjoista ja hedelmistä Tunnistuspuolelta, koska tämä on syytä opetella tuntemaan. Tässä vielä linkki asian tiimoilta:
http://www.lailanet.fi/arto/kasvit/038.htm
Punakonnanmarjan nuput ovat suloiset.
Tässä ihanainen punakonnanmarja alkaa punastuttamaan marjojaan.
Laitan vielä tällekin palstalle siemen pyynnön mustasta konnanmarjasta. Vaihtaisin punaisen - tai valkoisen siemeniin.
Olisko kellään tulossa mustakonnanmarjoja yli oman tarpeen? Vaihtaisin tai korvaisin muuten.
Mulla on yksi marjaterttu autossa odottamassa perkuuta. Luonnonvarainen Kangasalan Keisarinharjun kupeesta, halusi mukaani mustikkametsästä.
Punakonnanmarjassa oli eka kertaa marjoja, piti saada niistä siemeniä, mutta mitä vielä, linnut oli syönyt ne Toivon, että saavat edes mahanpuruja.
Yksi suosikkiperennoistani, punakonnamarja.
Mustakonnamarja, terkut Paulastiinalle. Tämän marjatertut hyvin rennot, vaikea saada marjoja kuvaan.
Tämä valkoinen oli liian kuivassa paikassa, siirsin sen varjoisampaan.
Tämä valkoinen, mustasilmäinen, ei ole vielä kypsyttänyt marjojaan.
En ole tuollaista ennen nähnytkään.
Tuon olen joskus tilannut fyllistä pienenä taimena.
Valkokonnanmarjapurkissa on elämää kahden talven jälkeen, jos kerrankin onnistuisin idättämään noita ihanuuksia siemenistä:)
Mulla on valkokonnanmarjan taimet nyt 3 vuotiaita. Joko voisi odotella kukintaa? Jotenkin tuntuu siltä, että kasvupaikassa voi olla jotain puutteita… Eli kasvaa talon pohjoispuolella, saa aurinkoa aamulla ja sit iltapäivästä muutaman tunnin. Kasvualusta on hiekkainen savi.