Meiltäkin ovat leppäkertut tyystin kadonneet
Kaipaillut olen minäkin leppäkerttuja tänä kesänä. Yhden olen tainnut nähdä omassa pihassa tähän mennessä.
meillä täällä nousiaisissa on ainakin ollut kovasti paljon leppäkerttuja… siis oikein paljon ja tietysti kiukkuisia (purevat) kun ei kaiketi ruokaa ole niiden mielestä tarpeeksi… ;O)
Juu, kyllä niitä paikoitellen on runsaastikin. Viikon takaisella Turun reissulla Ruissalossa kiinnitti oikein huomiota niiden paljous.
Enkä ole huomannut niitä normaalia vähempää olevan meidän suunnallakaan.
Aika mielenkiintoista Raakki, että olet nähnyt paljon leppiksiä Ruissalossa. Asun meinaan linnuntietä katsoen noin kuuden kilometrin päässä, ja nyt eilen illalla löysin ensimmäisen leppiksen pihaltamme.
Olisko niillä sitten Ruissalossa enemmän syötävää? ;)
Koko kesän olen minäkin ihmetellyt, kun ei leppiksiä näy missään, mutta hiljattain olen pari nähnyt. Eikös elokuussa uusi sukupolvi ole kasvamassa. Joskus pikkuleppiksiä näkee paljon juuri tähän aikaan.
Minäkin ihmettelin samaa viime viikolla kun tuntuu että lapsena niitä leppiksiä oli vaikka kuinka paljon.
Leppäkertun toukkia oli tosi paljon heinäkuun aikana ainakin Porvoon saaristossa. Hiekkarannalla maatessa tuntui, että niitä kipittää kokoajan iholla. Aikuisia en muuten minäkään ole hirveästi nähnyt.
Haa, mulla on kuva siitä toukasta ja aikuisesta. Ihmeteltiin, kun saatiin pollenpotkua ja kasa oli täynnä näitä.
Trekooli on oikeassa,Raakki sen mulle tunnisti tässä kesällä!-Eipä liene haitallinen,lehtimassaa hajotelkoon ihan rauhassa!..Tuulia Tuulla kuvakin!!
No, taisinpas keväällä jonkun lapiollisen nakata pollenpuhtia sekaan. En enää muistanut itse koko asiaa. Pikkusen puistatti vaan kun kääntelin kompostia ja tällaisia alkoi olla useita… Mutta annetaan jatkaa työtään.
Komea otus, se sarvi kuonossa näkyy vain vähän huonosti tuossa kuvassa
Minä olen vaan äkkiä peitellyt toukat takaisin kompostin alle, että saavat rauhassa jatkaa kasvuaan. No kerran tuli muutama hävitettyä, kun niitä löytyi hammasmukista ja käsipyyhkken alta ja lauteiden alta saunasta ja lavuaarista ja muutamasta muusta paikasta. Pikkuveljeni oli käynyt hiukan “koristelemassa” hääsviittiämme
On se mokoma komia elukka, kiiltääkin aivan kuin olisi lasitettu tuo “koppa”. En ole koskaan nähnyt tuota, saattaisi hätkäyttää hetkeksi :).
Tulee mieleen, että miksi niillä on tuo valtava sarvi? Harrastavatko julmia puskemistaisteluja uroiden kesken
Eipä haluttais tyynyn alta löytää kumpaakaan. toukka oli jotenkin puistattava. Niin iso. Minäkin peittelin takaisin sinne mistä löytyikin.
Mitä niille tapahtuu nyt syksyllä ja talvella? Jäävätkö tuonne kompostiin?
Siellä ne kompostissa tai muussa vastaavassa paikassa talvehtivat, toukalta menee pari kesää ja talvea kasvamiseen ja nuori aikuinenkin viettää ensimmäisen talvensa kompostin lämmössä.
Sarvi on taisteluja varten, kuka saa kauneimman neidon
Tuulia-tuu, uroksilla sarvi voi olla todella suurikin.
Naarailla yleensä pieni ja huomaamaton. Kirjallisuudessa sanotaan että naaraat ihastuvat herkemmin uroksiin joilla on suurin sarvi! Tosiaan urokset myös kunnolla taistelevat voimistaan sarvillaan. Siitä kai tuo nimikin johtuu Sarvikuonokas.
Talvehtivat lanta tms. kasoissa joissa on riittävästi lämpöä.
Nuo sarvikuonokkaat syövät lahoavia kasvin osia jne. alunperin niiden asuinpakkoja olivat lahot puut, mutta koska sellaiset ovat nykyään metsissä harvassa ovat keksineet että lantakasassa onnistuu myös
Menehtyvät siis herkästi kylmään talveen Suomessa. Jos selviävät niin vie parikin vuotta ensin toukkana ennenkuin koteloituvat ja tähän aikaan vuodesta kotelosta kehittyy aikuinen, joka sitten talvehtii taas siellä lantakasassa jotta voi ensi kesänä jatkaa sukuaan.
Googlella löytyy noista komistuksista tietoa kun tietää nimellä hakea.
Komeita ovat! Vaikka tuon iljettävämpää ei juuri ole kuin niiden toukat kelmeinä ja paksuina puistatus
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami