Korallikaktus, Rhipsalis

wau, onpa tosiaan tolokusti nuppuja ja kukkien pirteä väri sekä niiden määrä korvaa yksittäisen kukan pienuuden. Oot osannu hoitaa homman kun nuput eivät ole varisseet!

Kävin eilen kukkamyymälässä ja mukaan tarttui jonkin sortin rhipsalis. Koko hökötys hajosi käsiin ja ne irronneet palaset ja isommat oksat aion nyt panna kasvamaan uuteen multasekoitukseen. Toivottavasti juurtuvat.

Hain nimeä tälle kasville ja löysin sille nimeksi “Rhipsalis burchellii Mistletoe Cactus”. Osuinko oikeaan? Kukkakaupassa eivät tienneet nimeä, eipä tietenkään.

Otin korallikaktuksen keittiön pöydälle kastelua ja lannoitusta varten.  Kukkia aukeaa joka päivä, nuppuja riittää vielä pitkäksi aikaa, siemenpallukoitakin näkyy muodostuvan.  Kukka voi hyvin pikavilkaisulla, mutta voi voi…

kun tarkastelin juuristoa tarkemmin niin sieltä löytyi muutamista paikoista pumpulimaista töhnää ja tarkemmalla kameralla tutkittuna pieniä eläviä, villakilpikirvoja tietenkin

Nyt ei naurata  :crazy::doze::angry:

Onneksi laitoin tuon kaktuksen erilleen muista kasveista jo kaupasta tuotuani. Kaupan kasveissa on varmasti ötttiäisiä päätellen jo siitä hyönteismyrkyn hajusta mikä kaikissa kukkakaupoissa lemuaa.  Ostin tuon kukan, koska se näytti niin nätiltä ajattelematta sen enempää niitä pieniä vintiöitä, joita siinä kasvissa luuraa.
Nyt riittää joksikin aikaa pientä puuhastelua pikku otusten hävittämisessä.

Tarkemmin tutkittuani korallikaktustani huomasin, että kilpikirvatilanne ei ole niin paha kuin miltä näytti vaan vielä pahempi. Otin terveen näköisiä pistokkaita, putsasin ne niin hyvin kuin osasin ja laitoin veteen juurtumaan.
Kirvaisen kukan vein ulos roikkumaan ja viskaan sen kompostiin. Ei ollut halua eikä voimia ryhtyä häätöhommiin.
Nyt en aio vähään aikaan ostaa yhtäkään uutta kukkaa, eipä kyllä mihinkään mahtuisikaan.

Rhipsalis Coral Red on kasvattanut muutaman lehden reunaan tällaisia pieniä karvaisia palleroita, ei kai vaan nuppuja ja miksei? Kuva suurentaa, nuo piikkipallerot ovat just ja just silmin havaittavissa.

Kirvaista korallikaktustani en ole vielä viskannut roskiin. Huuhdoin koko kasvin aika kuumalla vedellä, suihkutin myrkyllä ja juurille annoin veteen liuotetun Provado-puikon. Vein amppelin ulos roikkumaan, hävetköön siellä ja paleltukoon. Kun äsken sitä vihaisesti vilkaisin niin sehän taitaa selvitä, no olkoon vielä ulkona.:angry:

Kävin Virroilla ruokakaupassa viime viikonloppuna, ja huomasin siellä myynnissä olevien kukkien seassa jotain mielenkiintoista. Todella hyvävoimaisen näköisiä Rhipsalis-purkkeja, erilaisia lajikkeita. Myyntikennon reunassa oli lappu “2€”. Siinä vaiheessa minua ei yhtään vaivannut, että mikä lajike mahtoi ihan tarkasti olla. Äkkiä ostoskoriin yksi purkki. Älyttömän edullista! Olisi varmaan kannattanut ostaa ne kaikki, mitä oli jäljellä, mutta ei olisi ollut tilaakaan niille kotona, joten onneksi hillitsin itseni.

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012

Ostin Korallikaktuksen.

Minä annoin syksyllä omani pois kun se kasvoi niiin hitaasti, ois pitäny lannoittaa…

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Maksoi alle 7€ 

Tarkistin sen hinnan 6.59€

Rhipsalis ramulosa red coral teki ensimmäisen kukan

Minun korallikaktus versoilee. 

Rhipsalis tekee nuppuja

Oli vaikea kuvattava, kun aurinko paistoi suoraan kuvattavaan, laitoin taakse valkoisen pahvin varjostamaan

Minun korallikaktus on kasvanut pitkäksi. Sehän oli pienempi silloin kun sen ostin.

Uutta versoo pukkaa. 

Nyt yksi nuppu on auennut

Kukka on onnettoman pieni eikä kunnolla erotu valkoisesta taustapahvista

Miten minä saisin korallikaktuksen kukkimaan?
Ne kuulemma pitäisi kukkia tammi - helmikuussa.

Millainen hoito niillä on oikeastaan?

Onkohan yksi eri pistokas eksynyt sekaan.

Vain yksi karvainen verso.