Korallikaktus, Rhipsalis

Katopa onko Rhipsalis baccifera sinne päinkään?

Kiitos Jade.Tuolta se näyttää.

Jes! En mä ihan palikka olekaan :smiley:

Ai,luulit olevas :wink:

Juups :smiley: Mielestäni en ole jääkaapin tuorein maito :smiley:

Ihan salaa oli kukan  teheny :slight_smile:

Mulla on tämmönen rhipsalis

Kastelenko mä tota liikaa vai liijan vähän ku myöthän tippuu nuita pötkylöitä?

Tässä korallikaktus Rhipsalis baccifera (mahdollisesti subsp. Horrida?).

Meritähti ompas kiva ja erikoinen söpöliini? mistä löysit?

Nyt on Plantagenissa myynnissä useita erilaisia korallikaktuksia amppelissa. Ostin siis sieltä (Vantaan myymälästä).

Kävin ostamassa paikallisesta kukkakaupasta r. cassuthan, isossa amppelissa, 18€. Musta ollut yhtään paha hinta.

Pitipä käydä oikein katsomassa r. cassutha kuukkelissa. Oli suomeksi nimetty hiuskorallikaktukseksi. Oli siinä kuvia jos jonkinmoisia. Hiuskorallikaktus oli tietääkseni joskus ihan oma lajistonsa. Sympaattisia kuitenkin nuo korallikaktukset. Ilmeisesti niitä jalostetaankin menestyksellä, kun aina vaan uutta ilmestyy markkinoille. Vai voiko mitenkään kaikki nuo olla enää ns.luonnonlajeja. Söpöjä silti.

Hei,
minulla on kaksi rhipsalis cassuthaa eli hiuskorallikaktusta amppelissa, isompi ja pienempi. Kumpikin varistelee noita “niveliä” kovasti. Olen välillä koittanut siirtää kasveja paikasta toiseen, mutta valolla ei tunnu olevan vaikutusta asiaan. Olen kastellut korallikaktuksia vähän enemmän kuin kaktuksia yleensä kun luin jostain, että nämä eivät pysty varastoimaan vettä niin kuin useimmat kaktukset. Mutta multa on kyllä kuivahtanut aina kastelujen välissä kuitenkin.
Mistähän tuo variseminen voisi johtua? Muuten kasvit ovat ihan hyväkuntoisen näköisiä.

Minulla on vuoden verran ollut hallussa Rhipsalis baccifera. Tämä on taas niitä hankintoja, jotka piti hankkia retromielessä uudestaan, koska olen aikoinaan koulun huonekasvikokoelmasta ryöstänyt pistokkaita ja juurruttanut, ja sitten päästänyt kasvin katoamaan tästä elämästä. Ainahan näitä tulee, muistoja menneisyydestä, ja sitten pitää kiireesti ostaa, “kun mulla oli joskus ennenkin tällainen”. No, tämä sankari on aika jumpittelija. Kukka on malliltaan toispuoleinen. Laitoin silloin vuosi sitten sen amppeliin, ja se pitempi osa roikkui huoneen sisäosaa kohti, lyhyemmät versot ovat ikkunaan päin. Ajattelin, että ne lyhyemmät innostuvat ja valoa saadessaan kasvattavat pidempiä versoja ja kasvin habitus ikään kuin tasoittuu. Mitä vielä. Ei sitten lainkaan ole ymmärtänyt tarkoituksiani. Edelleen ikkunaa kohti on ruukussa lyhyt tuppo, ja huoneen puolella pitkä laahus. Ehkä tämä on toisinajattelija, joka ei perusta valosta ja yleisistä kasvamisen pointeista mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012

sukulaiset sulassa sovussa

Vasemmanpuoleisen kasvin nimeksi löysin Rhipsalis monacantha, Rhipsalis lepismium monacantha, Rhipsalis pfeiffera monacantha ja vielä suomenkielisen nimen liskokaktus.
Oikealla puolella roikkuu Rhipsalis ramulosa Red Coral.

Minullakin roikkuu katonrajassa jokin tulitikkukaktus. Pakko oli nostaa se korkealle, kun se niin  kovasti kissaa kiinnosti, että jatkuvasti oli sitä läpsyttelemässä.

Korallikaktuksen nuput suurenevat ja niitä on paljon

Tänään yksi nuppu aukesi. Kukka on pieni ja siitä on vaikea saada selvää kuvaa.

Korallikaktuksen kukinta jatkuu ja tuntuu jatkuvan pitkään, koska nuppuja tosiaan riittää. “Kokovartalokuvaa” on vaikea ottaa, joten näytetään vain osatotuus:slight_smile: