Koralliköynnös, Antigonon leptopus

Yksivuotiset köynnöskasvit tai huonekasvit - Koralliköynnös (Kuningattaren seppele)

Kasvati tämän koralliköynöksen siemenestä, nyt tahtoisin vähän neuvoa pitäisiko kukkaa latvoa?

kuinkas railin koralliköynnös voi? itse laitoin siemenet multaan pari viikkoa sitten, mutta vielä ei näy mitään…

Herättelenpä tätä keskustelua.

Kylvin koralliköynnöksen siemeniä 20.3.11 ja ne iti 22.3.11. Itäneitä versoja on 3kpl, korkein niistä tällä hetkellä ehkä noin 10cm. Tuenhan nuo tarvitsisi ihan juuri kohta, mutta mietin selviääkö köynnös pihalla maahan istutettuna ja olisiko se tällöin yksi- vai monivuotinen? Ajattelin, että jos pihaan nuo lykkäisin niin kuinka niille mahtaisi käydä ja millaisesta maasta kasvi tykkää?

Kaipa se yksivuotinen taitaa olla, jos sen maahan laittaa. Ainakin olen ymmärtänyt, että on lähinnä sisäkasvi.Tykkää kyllä olla kesät ulkona.

Sepä hyvä tietää, niin hankin sitten vaan sopivan purnukan sille ja siihen tuen. Jos sitten vaan roudailisi sitä pihalle kesäksi ulkoilemaan.

Vaisu on tämä koralliköynnöksen ketju. Onkohan kukaan tätä kasvattanut, minä yritin viime vuonna mutta eivät lähteneet siemenet itämään. Laitoin nyt loput siemenet pussista likoamaan, arvelin että kannattaisi liottaa kun ovat aika isoja nuo siemenet.

Näiden eksoottisten itämiseen auttaa, kun pitää siemeniä jääkaapissa 5 viikkoa (neuvo A. Kasvilta)

Mulla on monta vuotta vanha, mutta kukkia ei ole vielä näkynyt - pitäisikö vaihtaa multakin.

Yhden siemenen sain koralliköynnöksen viidestä siemenestä itämään, odottelen vielä sille kavereita…

Minulla on edelleen hengissä se 2011 kylvämäni koralliköynnös, josta tuolla aiemmin kirjoittelin. Mutta ei se ole siitä yhtään muuttunut. Se kasvaa aina samanlaiseksi, sitten jossain vaiheessa se kohtaa kuoleman (tai ainakin varret nahistuu ja lehdet putoaa), mutta sieltä se juuristosta sitten aina puskee uuden kasvun. Nyt se oli ensimmäistä kertaa koko kesän pihalla, mutta ei se kyllä vaikuttanut kasviin millään tavalla. Varret ja lehdet se taas menetti, mutta leikkasin ne kuivuneet pois ja nyt on jo uudet tilalla.

Mistähän tälle kasville löytäisi jonkinlaisia ohjeita ylläpitoon? Minun on nyt tosiaan jo reilu 4 vuotta ollut hengissä, mutta ei ole koskaan kukkinut.