Koreankärhö, Clematis koreana

Clematis koreana fragrans Columella

Ihana

Clematis koreana fragrans Propertius

Millaisessa paikassa tuo Clematis koreana fragrans Propertius sinulla on? Vaatiiko paljon aurinkoa? Omani on vielä purkissa, kun en oikein tiedä minne sen istutan. Istutitko syvään? Mulla on kyselykausi

Laitoin paikkaan jossa saa aamu- ja ilta-aurinkoa. Ymmärtääkseni koreankärhöt, kuten

alppi-ja kruunukärhötkin viihtyvät puolivarjossa parhaiten. Se Columella sorttinen on kyllä

kuumemmassa paikassa, toistaiseksi pärjää hyvin.

Selvä, kiitos. Täytyy laittaa se sellaiseen paikkaan, jossa pääsee sitä tuoksuttelemaan, siis lähelle kulkuväylää. Tuoksuuko se voimakkaalta?

Jotain mietoa tuulahdusta olen huomannut.

Clematis koreana fragrans Brunette

Voi voi. Sulla näkyy sit olevan kaikki mun tahtoo-saada-herkut…kaunis
Millaisessa paikassa kasvaa? Entä voisitko kuvata tuoksua?

Mulla tuo ‘Propertius’ on likipitäen paahteisessa paikassa, mutta eessä on kyllä muutama pavement-ruusu varjostamassa juurta… Ja hyvin on viihtynyt ja kasvanut!

Onpa kalliosalmella hyvin kaunissävyinen koreankärhö.

‘‘Propertius’’ on puolestaan atragene-ryhmään eli alppikärhöinen, ei koreankärhöihin. 

Anteeks vaan, mutta en usko tuohon. “Propertius” on yksi ruotsalaisen Magnus Johanssonin 70-80 lukujen taitteessa tehdyistä risteymistä C. fauriei, japanilainsen lajin ja C. koreana var. fragrans välillä. Hän ristteytti näitä lähes 30 lajiketta. Näitä kuitenkin kutsutaan nimikeellä C. koreana var. fragrans vaikkeivat sen kummenkin tuoksuisivatkaan.

Voi sentään, kyllä kasvinjalostus ja -risteytymisasiat ovat sellaisia, että uskoa tarvitaan. Kuitenkin itse löysin vain lähteitä, joissa ‘‘Prpertiuksen’’ vanhemmat ovat C.koreana var fragrans ja ‘‘Rosy O’‘Grady’’, joka jälkimmäinen on atrageneihin kuuluva eli toisen vanhemman mukaan on tullut tuo atragene laji(ke)välinimeksi sille. ‘‘Rosystä’’ käytetään kyllä myös ryhmänimeä macropetala.
Lähteet, joita käytin: Clematis on the Web, jonka taustalla toimivat monet ammattilaiset ja harrastajat ja Magnus Johnsonin Släktet Klematis ja The Genus Clematis on mainittu lähdekirjoina. 
Myös vanhassa puutarhanetissa arvostettu nimimerkki omiT kirjoittaa samoin (suht. alhaalla, lauantai 13.lokakuuta 2001:
http://puutarha.net/keskustelut/messages/2620/839.html?1005677706