Koristeheinät

Tagetesilta saamat viiruhelpit tekee ihanasti lehteä, kiitos tagetes!

Ole hyvä! Se on kaunis heinä ja ihan vinkkinä kaikille, olen huomannut, että jos kukinnon aikaan lehdet menettävät kirjavuuttaan, niin leikkaamalla tähkät pois, lehtien kirjavuus palaa ja syventyy.

Miltäs näyttäisi viiruhelpi verrattuna koristekastikkaan? Oli vaan taimivaihdossa silloin puhetta, ettei mun viiruhelpini täyttänyt kaikkia viiruhelpin tuntomerkkejä, kun oli niin pehmeät lehdet ja tänään taimitarhalla törmäsin tuohon viirulliseen kastikkaan, joka minusta vähän vaikutti tutulta, mutta ei sitten ollut sitä omaa heinää siinä mukana :slight_smile: Onko noita kastikoita sitten ollut pitkään ihmisillä, kun tämä minun "viiruhelpini" on kuitenkin ainakin 60-luvulta ellei vanhempaakin perua? Vai onko niitä mahdollisesti myyty silloin samalla nimellä?

Nuokkuhelmikkä on herkän kaunis, sitä en kitke pois

nuokkuhelmikkä  6.6.2012

Kreeta-Eulaalia kyseli koristekastikasta, tässä lajike ‘‘Overdam’’. Koristekastikka ei riehaannu leviämään kuten viiruhelpi vaan kasvattaa leveyttä sivusuuntaan hiljalleen. Loppukesällä korkeutta on suurin piirtein puolitoista metriä.

Hurahdin tänään ja ostin summamutikassa koristeheinän, jonka nimilappu ei sanonu mulle mitään. Kotona googlailin ja löytyihän se: Kosteikkokasvi!  Rohtokalmojuuri. Ja minäkun en oo mikkään ahkera kastelija. Kerkesin sen istuttamaan onneks tommoseen isompaa kukkapurkkiin. Mahtaako viihtyä siinä? Entäs mites käy talvella, pittääkö se (ilmeisesti) siirtää taas jonnekin suojaan tai kaivaa maahan. Missään ei oikeen sanottu edes, mites toi menestyypi talven ylitte.  Onks jollai kokemusta tästä? 

Mä oon memuli just tuota kuolastanut, mutta kun viihtyy kosteassa ja tää meidän maa on niin kuivaa - hiekkapitoista, niin olen tuumannut menestyiskö ollenkaan. Minähän kyllä kastelen liikaa, sillähän ne minun taimikasvatukset talvella meni pieleen, mutta ei kait kukaan ehdi pihalla liikaa kastelemaan.

Hyvä vähis, et panit kommenttia. Mua sitte hatuttaa, ettei niissä kasveissa oo suomenkielistä nimmee, eikä mittää muutakaa. Itteeni saan syyttää, et ostin sian säkissä. Mut ku se oli nii nätti, semmonen keltavihree variegata ja se näkkyy kauas. Mut se kastelu… Pitäskö sin purkkii saada jostain savimultaa, auttasko se pitämää kosteutta yllä?

Laita esim. johonkin umpinaiseen muutaman litran purkkiin mihin poraat kylkeen reiät muutaman sentin korkeudelle. Siellä pysyy hyvin kosteana pohjamulta. Ton virityksen voi sitten piilottaa hienompaan ruukkuun. Mulla on rohtokalmojuuren vihreä versio talvehtinut 2 talvea ongelmitta täällä.

Kiitos Miikos, hyvä idea tuo. Oletko itse istuttanut maahan? Siellä se menisi paremmin talven yli, mutta pitääkö purkki piilottaa maan alle? :slight_smile:

Ihan maassa on talvehtinut purkissaan kun en oo saanut sitä istutettua omaan paikkaansa :stuck_out_tongue:

Mistä olette omanne ostaneet? Olen jo pitkään etsinyt variegata-kalmojuurta, vaan ei ole vielä sattunut eteen.

Tämmösen sivuilla on kalmojuurta myynnissä kuin tuhatkauno.
Muok. kuolastan sitä niin, mutta nyt on mun maailma musta, enkä just nyt tilaa - mutta huomenna voi olla jo toisin.

Kiitos Vähis! Katsoin Tuhatkaunosta, mutta Tikkala on turhan kaukana meiltä ja tilaaminen kallista, mutta täytyy pitää silmät auki täällä kotinurkilla. Kyllä sen ennen pitkää löydän, pitää vaan malttaa.

Olikos ne toimituskulut just se hiukka vajaa 13 euroa(jossakin oli näin), paljon yhdestä kasvista.

Kiitos Miikos taasen kerran.

Tuon omani osti kodin t:sta. Makoin 8 euroa.

Näin puutarhalehdessä kuvan jättihöyhenheinästä (Stipa gigantea) ja hurmaannuin. Ja toinen kaunis heinä on Arrhenatherum elatius ssp. bulbosum ‘Variegata’. On kai suomeksi kirjoheinäkaura. Olisiko jollakulla vaihtaa palaa jommasta kummasta tai kummastakin perennoihin tai heiniin. Minulla on isohelmikkä (Melica altissima ‘Atropurpureum’), kirjopuntarpää, koristekastikka (Calamogrostis ‘Overdam’), japaninsara (Carex morrowii ‘Ice Dance’), räpyläsara (Carex ornithopoda ‘Variegata’), palmusara (Carex muskingumensis), pehmytmesiheinä (Holcus mollis) ym.

Stipa giantea kasvaa täällä Suomessa äärirajoilla (useimpien lähdetietojen mukaan sen ei pitäisi edes talvehtia meillä). On selvinnyt pari talevea täällä eteläisimmässä Suomessa, muttei kuki. Paikka on aurinkoinen ja hyvin lämmin, mutta silti… Toinen taimi toipuu ruukussa ja saa talvehtia varastossa ensi talven. Jospa kevät/alkukesä kasvihuoneessa saisi sen kukkimaan. Eli komea heinä, mutta selvästikään ei tehty meidän olosuhteisiin.

Kiitos tiedoista! Lehti, jota selasin, on ruotsalainen ja siinä väitettiin tämän stipan selviävän vyöhykkeellä kahdeksan, vastaa kai suurin piirtein meidän kutostamme. Kyllä se vähän epäilytti, etenkin kun en ollut sattunut näkemään kasvia taimimyymälöissä. Sitten katsoin vielä ruotsalaisesta koristeheiniä käsittelevästä opuksesta. Siellä puolestaan väitettiin sen menestyvän suuressa osassa maata sopivissa olosuhteissa, ruotsalainen menestymisvyöhyke C. Kiitos että kerroit, niin ei tule tehtyä tyhmiä ostoksia, jos satun piipahtamaan kesän aikana länsinaapurissa.

Minulla paleltui S. gigantea männä talvena kun pakkasta oli kaksi (!) viikkoa putkeen. Vain reunassa oli keväällä vähän vihreää. Toivottavasti saan lohkaisemani palasen kasvamaan; toistaiseksi se tuntuu vain jurottavan. Eli rohkenen myös epäillä kestävyyttä Suomessa. Tosin minulla on raskas savimaa, läpäisevämmässä maassa voisi mennä paremmin.