Koristeheinät

Eiköhän näillä kuvilla jo voi perustella heinien ihanuuden.

Oks noi Suomesta? Yheskuvas näyttää olevan Sumakkii

Kiviaidankivistä ja talosta päätellen kuvat ovat joltain kalkkikivialueelta. Ei täältä graniitti Suomesta.

No ei ne ole Suomesta. Ovat Irlannin puutarhoista. Siellä heinät aina osana puutarhojen istutuksia. Jätti verbena oli suosittu heinäistutusten kanssa. Pitäisi vain löytää vastaavan laisia heiniä jotka selviäisivät meidän talvessamme.

Yritetään kesällä vaihdella, jos miulta löytyy jotain mitä siulta puuttuu.

Toi talokii mua vähä mietitytti, kunBritanniassa on tuonnäköisiä taloja.
Sumakkii näkyy olevan kahdessakuvassa ainankin, toisessa isompiakin Sumakkeja. Yhdessäkuvassa ainankin on Miscanthus Elefanttiheinää. Mulla kasvaa 2,5m korkeeta Miscanthus s.g.  heinää. Kolmetalvee selvinnyt elossa ulkona.

Maestro Piet Oudolf toi heinät puutarhaihmisten tietoisuuteen, kurkatkaapa.

Joo tuo on mestari. Ostin ruotsinkielisen kirjan ainakin 10 vuotta sitten - opetuksen sanoma on ikuista. Siinä on jopa istutussuunnitelmatkin erilaisille ryhmille, samoinkuin löytyy Drömparkenin lajikelistat paikan päältä Enköpingin kaupungilla. Se on muuten paikka jossa perennaharrastajan täytyy käydä ainakin kerran. Jos olis valtaa niinkuin on mieli, niin perennoja pitäis saada kaupunkiympäristöön enemmän…ehkä vähitellen…

Hei, meillä on ollut tälläinen viiruhelpirivi terassin vieressä.

Nyt kuitenkin näyttäisi että tuolta keskeltä nousee alkuja vain harvakseltaan ja tuollaista tiheää kasvustoa tulee vain juurten uusille leviämisalueille. Pitääkö viiruhelpiä jotenkin uudistaa, tai onkohan kyse lannoituksen tarpeesta vai mistä lie? Kaikki vinkit ovat tervetulleita että saatais tuuhea "aita" tällekin kesälle.

Viiruhelpi siirtyy uusille alueille pitkin maata, tai ainakin yrittää tehdä niin. Just yllä kuvatulla tavalla munkin pienenpi pläntti viirua käyttäytyy.

Se tykkää, tai siis kasvaa kauniimmin, kun sitä pakkouudistaa (kuten monet muutkin perennat). Itte nappaan keskeltä raa’asti sellasia puolenämpärin kohtia keväisin paljaaksi ja sitten se kasvattaa ne pläntit umpeen ja ikäänkuin uusii itseään keskeltä.

Noin upean ja ison alueen kohdalla minä kyllä nostaisin ylös sen huonon osan (onneksi sen ei tarvi olla tarkkaa työtä, vaan tyyliin: että saa istutettua) ja siirtäisin uudet sivuilla vahvana rehottavat sinne keskelle.

Näin se olisi uusittu ja koska on kuitenkin kyse samasta kasvista samassa paikassa, niin ei tarvi ku lapiolla lyödä juuristoa rikki, kaivaa hiukan kuoppaa ja lapiolla taas lyödä uuden kasvuston juuripaakusta noin samankokoinen paakku ja pistää se siihen kuoppaan.

Hiukan ehkä uutta multaa päälle, ei kannata liikaa lannoittaa tai tulee heikkokortisia ja vettä voi antaa jos haluaa. Mulla kasvaa pitkälti yli 1,5 metriseksi paahteessa, hiakansekaisessa muka-mullassa ilman lannotteita ja vettäkin saa vain sen, mitä taivaalta sattuu tulemaan. On kyllä maailman helpoin kasvi!

Kiitos paljon Tagetes! Käynpä heti tänään uudistamassa tuota. Meilläkin kasvoi viime vuonna jo 120 cm korkuiseksi (tuo kuva on varmaan toukokuulta kun taustalla kärhö kukkii).