Koristeheinät

Hienoa merlin! Olen istuttanut jo kahdeksan kappaletta, sekä lajike Aureola että Albovarigeata, joka on mielestäni hienompi. Enemmän mahtuisi… Hyvä siis tietää että laji pärjää meillä. Kirjatietojen mukaan Aureola varsinkin (eli se josta minulla oli aikaisemmassa viestissä kuva) muuttuu vihreämmäksi varjossa. Se on sinäänsä loogista. Varjossa tarvitaan enemmän lehtivihreätä. Voisiko lyhenevät päivät (ja siten vähemmän aurinkoa) aiheuttaa saman reaktion. Tosin en ole huomannut sellaista minun taimissani.

Mun hakoneheinä albovariegata kuoli keväthalloihin. Olin tilannut sen hollannista. Nyt haluaisin uusia. Mistä olette hankkineet omanne? Vai siemenestäkö peräti kasvattaneet?

Ainakin Billnäsin tamistolla, Karjaalla, on niitä tällä hetkellää (lajike ilmeisesti Aureola tai joku samannäköinen). Albovarigeatat on Englannista (sekä yksi Aureola jos ihan tarkkoja ollaan).

Kiitos Geranium. Jos sinnepäin on menoa, niin käyn hakemassa.

Kysyisin sulta toistakin juttua, mutta pitänee vaihtaa otsikkoa…geranium-osastolle.

Istutin tänä keväänä hopeapiipon perennapenkkiin. Nyt sitten jo meinasin siirtää sen toiseen penkkiin. Kun aloin nostaa sitä ylös, niin huomasin, että sehän oli alkanut levitä ihan juolavehnän tavalla, kääk! En ole varma sainko kaikkea ylös, mutta enhän tuota nyt enää sinne toiseenkaan penkkiin istuta. Isoon muoviseen istutuspurkkiin sen nyt pistin. Siementääkin se sai aivan rauhassa, voi minua.

Minkälaisia kokemuksia muilla on hopeapiiposta?

Iiik? Mulla on hopepiippoa vasta toista kesää, ja ovat pieniä sieviä tuppaita. Olen oikein odottanut, että vähän laajenisivat mutta ei mitään sinne päinkään. Vaikea kuvitella, että niistä tulisin sellaisia luikertelevaisia mutta saatan olla paljon väärässä. Sen sijaan voin kuvitella, että siementaimista voisi tulla ylenpalttista tarjontaa, koska itävyys lavassakin oli hulppea.

Mulla on koristeheinäkirja, jossa sanotaan hopeapiipon leviävän hitaasti rönsyjen avulla. Ei minusta vaikuttanut kovin hitaalta. Voi, kun ois sellainen paikka, jossa se vois rauhassa kasvaa, mutta ei nyt tällä hetkellä ole tarjota muuta kuin astia asuinpaikaksi.

Mitä jos leikkaisit multasäkistä tms. pohjan pois ja taittaisit vielä kaksinkerroin ja sen upottaisit multaan reunustamaan kasvia. Huono selostus, mutta ymmärtänet.

Mulla on pysynyt ainakin viiruhelpi ja jalopähkämö ihan seinien sisäpuolella tuolla lailla istutettuna.

Hyvä tietää, että ens kesänä täytyy kesälä istutetulle hopeapiipolle tehdä sama juttu.

Voisin adoptoida pikku juurenpätkän kun olen tuota koittanut tarhoilta metsästää mutta ei ole ollut. Sille olisi jo ihan oma paikkakin odottelemassa. Narahdin jo yhteen yksivuotiseen mutta se ei ole sitä mitä etsin.

Joo, mullakin viiruhelvet pohjattomalla ämpärillä rajattuna ja monet muut kasvit sokkelimuovilla rajattuna (isompia alueita). En jaksanut vielä ruveta kaivamaan hopeapiipolle rajattua aluetta, kun sitten pitäisi vähän varmemmin tietää, mihin sen oikein haluaa. Se ei oikein ollut niin nätti kuin, mitä olisin toivonut. Sen valkoiset kukat menivät tosi nopeasti ohi harmaiksi. Voi olla, että sitä pitäisi olla aika iso alue, että näyttäisi upeammalta. Ajattelin, että se saa nyt olla tuollaisena syysistutuksena oven pielessä. Ehkä vien kellariin sydäntalveksi.

Kastehelminen, heittelin niitä juurenpätkiä jonkin verran tuonne nurmitupaskasan päälle. Voin käydä katsomassa,ovatko vielä hyvässä hapessa.

Kastehelminen, löysin kyllä hyvässä kunnossa olevia juuria, joissa on osassa myös vihreätä kasvua. Ryhdynkö pesemään ja pakkaamaan lähettämistä varten? Onnistuis paremmin,jos saisin jo tänään tietää, laitetaanko tulemaan. Huomenna olen koko päivän pois kotoa, mutta jos saisin tänään pakattua, niin huomenna ehkä selviäisin viemään postiin.

Kastehelminen, kun huomasin, että et enää ollut linjoilla, niin laitoin juuret multiin purkkiin. Voidaan katsoa asiaa ensi viikolla uudestaan. Silloin minulla on enemmän aikaakin. Laita yksäri, jos olet piipon juurista kiinnostunut.

Tietääkö kukaan mitään heinäkasvista Astelia chathamica “Silver Spear”? Suomenkielistä nimeä en sille löytänyt. Lähinnä olisin kiinnostunut, että onko Suomessa monivuotinen vaiko yksivuotinen.

Kasvi kestää vain pari pakkasastetta, joten ulkona se ei talvehdi.

Kiitos kaunis Geranium, taidan siis kasvatella sitä lähinnä ruukkukäyttöön, jos yleensä onnistun:)

Herätelläämpäs tätäkin ketjua eloon, minä tartun tuohon pampaheinään ja kokemuksiin siitä… Onko kukaan nyt kokeillut miten se pärjää talven ulkona?

Viime keväänä kasvattelin sitä, unohdin taimipotit (yllättäen) ja sitten heinäkuun puolella taisin tökätä puolikuolleet raasut isoon purkkiin (taisi mennä 8 paperipottia uhteen ruukkuun) ja hyvin ne sitten jaksoivatkin kasvaa loppukesän! Sen verran veyivät, että kun lähdin purkkia viemään äitini luo talvisäilöön, niin farmarin takakontin luukun välistä lepatti melkein puolimetrisiä heinän lehtiä :smiley:

Jos ne nyt säilyivät talven, niin ajattelin istuttaa ne ihan maahan! Paikka on jo katsottuna, joten nyt peukut pystyyn! Jos eivät selviä talvesta ulkona, niin sitten vaihdan laatua, tuo ihanan rento kasvutyyli vain viehättää niin kovin…

Tulipa luettua koo ketju läpi. Viime kesänä ihastuin kanssa heiniin ja nyt tässä pähkäilen mistä ja mitä saisi hankittua. Onhan niitä jokunen ollut ennestäänkin mutta sivuosassa. Pistän tähän muutaman kuvan mistä innostus lähti

.heinät

stipa