Koristeheinät

Viiruhelpi on niin kaunis! Riiviö se on mutta ihana. Laitoin kalliolle ja aattelin ettei se siinä leviä mutta… Rakkautta ja rajoja se kaipaa kovin…

ElluK. mun cortaderiat on kupsahtaneet talven aikana. Oon kyllä yrittänyt herätellä sitä purkkia ulkona eloon, mut vielä ainakaan ei mitään eloa näy. Olivat purkissa viileässä talven.

Ritvaa kiittäminen tästäkin

Leviääkö viiruhelpi siemenestä? Mietin että pitäisikö kukinnot katkoa ennen kuin on joka paikka täynnä helpiä.

Mistä noita heinien siemeniä saa tilattua? Kattelin et pland world seedissä oli aika paljon kaikkea ihanaa, mutta saako sieltä tilattua Suomeen ja onko kellään kokemusta sieltä tilauksesta?

Kaarna kyllä viiruhelpi leviää siemenistä myös

mumimyy, kiitos tiedosta. Viime vuonna katkoin kukinnot, mutta tänä vuonna en ole sitä tehnyt, kun heinäkirjassani viiruhelpi oli laitettu kauniisti kukkivien luetteloon. Ei ole kovin montaa kukintoa niissä, että eivät minusta kovin kauniilta näytä. Taidan mennä katsomaan ovatko jo siementäneet, varmaan ovat.

Luulin että leviää vain juuresta, kun ei ole vielä muualla näkynyt? Pitääkö mennä heti katkomaan siemenet pois? On niin komea taustakasvi.

Ei mun viiruhelpi ole tehnyt yhtään taimea siemenestä, vaikka tilaisuutta ei kyllä ole puuttunut, 12 vuotta on kökötänyt samalla paikalla. Tämä mun ei muutenkaan leviä halitsemattomasti minne sattuu, se ei rönsyile, vaan leivää paikallaan vaan suuremmaksi. En tiedä johtuuko oloista, vai onko näitä eri sorttisia. 

Mutta onko/olisko ne viiruhelpin siementaimet vihreitä vai viirullisia?

Heinäpenkki näyttää nyt tältä.

Lähipuutarhalla sai viimeisiä koristeheiniä puoli-ilmaiseksi, kaikki olivat nimettömiä. Tunnistatteko tämän? Kiinnostaisi onko yksi- vai monivuotinen?

Lähikuvaa.

Kyseessä ei taida olla koristeheinä, vaan Liriope muscari niminen kasvi joka kuuluu ruskuskasvien (Ruscaceae) heimoon. Samaan heimoon kuuluu mm. kielo. Sen talvenkestävyys USDA luokittelun mukaan on 6 (eli sietää jopa -23C). Talvehtimisen suhteen ollaa siis hieman rajalla, mutta hieman peitetty talvehtiminen saattaa hyvinkin onnistua.

Ihanan värinen kultatesma

Uusi suosikki: Hakonechloa macra. Sen talvehtimisesta löytyy varsin vaihtelevaa tietoa. Onko kenelläkään kokemusta?

Sininata - kuinka syvän multatilan tarttee? Houkuttelis panna taimet pihakallion kolosiin, joissa olisivat parhaiten edukseen ja jotka kaipaavat kallion putsauksen jälkeen muuta täytettä, kuin rikkikisiä, mutta talvehtisivatko sellaisissa?

Sininata sietää kuivuutta erittäin hyvin, joten tuskin se kovin paljon multaa (tai hiekkaa) alleen tarvitsee. Kalliokolot saattavat sen sijaan kerätä vettä mikä talvehtimiselle voi olla haitaksi (tietysti riippu millaisa ne kolot ovat…). On kuulemma hieman herkkä, vaikka se meillä kyllä alkaa olla pikemminkin rikkaruoho kun herkkä, yhden kesän ilo.

Kiitos Geranium vastauksestasi (huomasin sen vasta nyt). Pitääpä siis googlata Liriope muscari:a tarkemmin.

Kiitos Geranium! Useimmat koloista ovat kyllä silleen “toislaitaisia”, että enempi vesi valuu pois, luultavasti joutuu joskus kastelemaankin. Kokeilenpa ainakin muutamaan koloon, mitä tapahtuu.

Hakoneheinä on talvehtinyt minulla ongelmitta perennapenkin kaltevalla reunaosalla, jossa kohdin mahdollisimman paljon hiekkaa mukana. Kolme talvea ainakin, ehkä neljä (kummaa, tarkasta kirjanpidostani puuttuu tässä kohdin vuosiluku). Se vähän harmittaa, että kasvi muuttuu lähes perusvihreäksi näin kohti kesän loppua. Saa aurinkoa puolesta päivästä eteenpäin, joten kenties varjoisampi paikka säilyttäisi sen voimakkaammin kaksivärisenä.