Koristeheinät

Ei ainakaan minun oloissani rantavehnä leviä hyvin, vaikka toivoisinkin. Viime kesänä muuten keräsin siitä hyvän sadon jyviä ja panin jonnekin oho Mitenkähän ne pitäisi kylvää?

Sillamäestä Virossa,  meren rannasta, minäkin rantavehnäni olen tuonut, vaikka sitä kasvaa pilvin pimein tien pientareilla lähempänäkin, esim. Mäntän ja Keuruun välillä. Ei vaan ole tullut siellä koskaan pysähdyttyä. Mutta metsänätkelmä pitäisi käydä kuokkimassa kotiin pientareelta naapuripitäjästä, siellä kun on ankara kevyenliikenteenväylän rakentaminen menossa. Tärvelevät vielä sen nätkelmän.

Googlella löysin tiedon, jonka mukaan rantavehnä ei tarvitse suolaa, mutta sietää sitä, toisin kuin suurin osa muista heinäkasveista. Juuri tiesuolausten ansiosta se siis on yleistynyt tienvarsillakin, ihan niin kuin joku sitä tuolla jo veikkailikin. Muiden heinien kuollessa, sille on jäänyt paremmin elintilaa.

Onko niittyräpelö Briza media hillittykasvuinen vai penkinvaltaaja? Se on uusin hankintani suihkulähdealueelle...

Tämä on yksi lemppari kasveistani , pehmytmesiheinä, Holcus mollis ''Albovariegatus´. Kiitos vaan Kibuvitsi, kyllä hyvin leviää 

Oi pehmytmesiheinä on nimensä mukaisesti pehmeää..ja sitkeä pysymään hengissä..vietti talven aitan takana paakku nurinpäin, keväällä kippasin oikeinpäin takaisin muistaessani, ja eikun kasvaa porhaltaa.

Koristeheiniä mielin puutarhaani,onko tässä Ìsopantaheinä`vai mitä?

Kyllä tuo jotakin pantaheinää on. Nopeakasvuinen yksivuotinen koristeheinä. Olen kasvattanut tuota joskus kuivakukkatöihini.

Kiitos Peukaloinen tunnnistuksesta! Vielä kun muistaisi tuon ensi keväänä,pitää kirjata ylös siemenhankintoihin.

Mikä heinä mahtaa kasvaa talomme pohjoispäädyssä. noin sentin levyiset lehdet vihreä-valkoraitaisia (pituus suunnassa siis), korkeus noin puolimetriä, ei juurikaan ole kahdessa vuodessa levinnyt. Mitään kukan tapaistakaan en ole löytänyt siitä ja on todennäköisesti joku luonnonkasvi tai vanhanajan perenna niinkuin muutkin kasvit meidän pihalla. mitään erikoisuuksia täällä ei ole. vyöhykkeiden I ja II rajamailla ollaan. olen luullu viiruhelpiksi mutta nyt kun katsoin sitä kasvikortistosta niin senhän pitäis olla paljon suurempi ja levitä ihan hulluna ja kukkia kans...?

puhetta Ymmälläni olen.

Kyllä minunkin mieleeni MuuMin kasvista tulee tuo viiruhelpi mieleen. Minulla sitä kasvaa saunan kulmalla, ei leviä hulluna eikä liioin kuki.

Siks lähinnä ihmettelen kun tuolla kasvikortistossa sen kerrotaan olevan 100-150 cm korkea...

Ei ole täälläkään kasvanut kuin korkeintaan puolimetriseksi, ei ehkä kasva sitten sille suotuisassa paikassa?

kyllä minä sitten varmaan luotan siihen... eikä sillä nimellä oikein merkitystä ole... Pitäis kuitenkin siirtää onko kuinka helppoa vai kasvaako isot juuret? Ottaako nokkiinsa elämänmuutoksesta kuinka helposti?

Juuret sillä on varmaan vähän niinkuin juolavehnällä

Rönsyillään se toki leviää, mutta sen juuret ovat melko pinnassa. Helppo siis kaivaa maa puhtaaksi.

Olen siihen kovin tykästynyt: hyvä ja halpa!

Loppukesällä ostin muutamia heiniä- kirjoheinäkauraa, kirjopuntarpäätä-ja sitten kupariheinännäköistä, kaunista,kevyttä, tiheää jotain. Myyjä "tiesi sen olevan koristeheinää..." Aioin selvittää itsekseni sen nimen, mutta tässä sitä ollaan...Tunnistaako kukaan? Kurkkaa mtv:n kuvaboxiin : http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/277ag+harhailija-puutarha.html . Laatikossa se kuparinsävyinen.

Carex buchananii, kuparisara

Kiitos nopeasta vastauksesta, Kermesina. Oletko kasvattanut kuparisaraa?  Talvehtiiko se?

Ei ole kestänyt talvea, ainakaan III-vyöhykkeeellä. En tiedä jos sitten tuolla vähän etelämpänä.On enemmänkin syysistutusten kasvi