Mikähän heinä tämä on, se on tämänkesäinen löytö, mutta nimeä sillä ei ollut . Kaunis joka tapauksessa.
Kovasti muistuttaa pehmytmesiheinää, joka on aivan mainio puolivarjoisen paikan heinä.
Jos haluaa aloittaa latinan opiskelun, niin tämä sopii hyväksi aluksi. Kasvi on lattarinimeltään
Holcus mollis (raidallinen albo-variegata). Melkein kuin hokkuspokkus, mutta senhän juuret on kyllä muualla kuin heinässä.
Ja tosiaan mahottoman kaunis : ).
taitaa kuitenkin olla Molinia caerulea ''Variegata''
Kirjosiniheinä on myös oiva vaihtoehto. Pehmytmesiheinän pitäisi tuntua pehmoiselta, kirjosiniheinän antamaa hiplaustuntumaa ei kuvata...
Satuesin heinä näyttää samalta joka minulla on Carex "Evergold" nimellä.
voipi olla sekin, Moliniassa on tähkät tähänaikaan
ja onkin
Molinia vihreä raita on keskellä, Carexin reunoilla ?
Kiitos lähtee Kermesinalle ja myös Kibulle , tuo Carex '' Evergold'' se näkyy olevan. Kermesina, kuinka sinun heinäsi on menestynyt talven, oletko peittänyt ?
Satues, heinä ilmestyi meille vasta kesällä joten talvenkestävyydestä en tiedä. Ihmetellään keväällä uudestaan kuinka tuon kestävyyden laita on…
Kaipaisin ohjeita karhunnadan siemenkylvöstä. Ostin tänään. Koulitaanko samaan purkkiin montakin tainta? Järki sanoisi, että kyllä.
Susanna Widlundhin Koristeheinät-kirjassa sanovat, että kylvö pikku potteihin jokaiseen muutama siemen, suosittaa kylvömultaa. Koulitaan taimettumisen jälkeen 10 cm ruukkuihin. Ei perustele kyllä millään lailla. B & T World Seeds kertoo karhunnadasta, että mullan pinnalle kylvetään, itää valossa noin 20 asteessa ja taimettuminen kestää 10 - 90 päivää. - Olen jonkin verran koristeheiniä kylvänyt ja nopeammin saa tuuheamman pehkun, kun melko monta siementä kylvää lähekkäin. Itäminen on minulla ollut, etten sanoisi hieman sattuman- varaista.
Kiitokset sinulle merlin. montako itse laittaisit samaan pehkoon?
Kunpa muistaisin varmasti... Vähintään kymmenen, enintään kaks´kymmentä. Jäkki ja röllinurmikka itivät hyvin, stipat ja esim Uncinia egmontiana ei sitten juuri ollenkaan. Onnea kylvölle, heinät ovat ihania!
Kävin just pelastamassa viiruhelpini, kun sen vielä pystyin paikantamaan. Istutin sen n. 18 v sitten puolivarjoon, männyn juurelle, kun Ilmajoelta sain jonkinmoisen tupsun. Ei ole levinnyt tahi metriseksi kasvanut, kuten kirjoissa kerrotaan. Lapiollisesta löysin nyt kokonaiset neljä sellaista elämänhaluisen näköistä tikkua, jotka laitoin ruukkuun ja tehohoitoon. En tunne itseäni kovinkaan viherpeukaloiseksi kun viiruhelpinkin saan lähes tapettua.
Onko teillä tapahtunut viiruhelven kirjavuuden taantumista? Puutarhan ABC -kasvikortti kertoi, että viiruhelven siemenistä saadaan vain vihreälehtistä päälajia.
Olen tässä vähän miettinyt, josko viiruhelpi sopisi työn alla olevalle piha-alueelle. Vaikka vuosia sitten koin sen miltei rikkakasviksi Komea heinä, kunhan vaan sen leviäväisyys pysyy aisoissa.
Ei ole taantunut 20 vuodessa. Lisääntyneekö sitten maavarsista, luultavasti.
Paulastiinan tavoin olen omat helpini pelastanut “yhdestä tikusta”. Meinasi hävitä isojen puiden katveessa koko helpi.
Tyhmänä mutta innokkaana taas kyselen että mistä ootte noita koristeheiniä hankkineet? Onko yleisesti myynnissä joka puolella vai miten? Mun tekis valtavasti mieli heiniä puutarhaani, erityisesti tuo Viiruhelpi kiinnostaa mutta en oo tähän mennessä bongannut semmosta tuosta läheisestä M-sormi myymälästä, muissa taimikaupoissa ei oo tullu käytyäkään kun ei niitä ihan lähellä ole. Tää kiittää nöyrästi jo etukäteen mahdollisista vastauksista!
Kyllä niitä myydään yleisesti, ainakin viiruhelpeä. Itse olen kasvattanut hopeapiippoa siemenestä ja nyt kolmantena vuonna kukkivat jo todella hienosti (viime vuonnakin jo kukkivat, mutta ei näin runsaasti).
Minä osti eilen elefanttiruohoni Järvenpään Pihapalvelu Ky:stä.Siellä oli muitakin, mutta en tiedä lähettelevätkö pieniä määriä. Oli kyllä muutenkin oikea aarreaitta!
Laitoin heinäni ruukkuun kasvamaan ja yritän laittaa sen talvehtimaan peitettynä kasvihuoneeseen, jos lähtee kasvamaan kunnolla, niin palan voi sitten yrittää antaa talvehtia ulkosalla. Elefanttiheiniäkin oli eri lajeja, mutta lattari nimeä en nyt muista, kun ruoho on mökillä ja kone kotona;)
Marlene, ainakin Laitilan Multasormeen tuli viime perjantaina rullakoissa ihania heiniä, onkohan eri paikoissa erilaiset valikoimat, sitä en tiedä. Suurissa ruukuissa komean kokoisia, maksoivat alle kympin kipale. Minä laitoin omani kaikki suoraan maahan lammen ympärille, selviävät tai eivät talvesta, se on sitten sen ajan murhe.