Bee, ihan niin varsinaisesta Suomesta ollaan että Laitilassakin on käyty! (Minä olen sieltä kotoisin.)
Kiitos kaunis kaikille vastanneille, täältä saapi kaikenlaisiin pohdiskeluihin vastauksia teiltä ihanilta ihmisiltä! Ja Kaisaliisa, pistin y-viestiä takaisin, kiitos!
Trigona , jaahas juu! Ja minä vierailen siellä kamuleitten luona aina silloin tällöin ja otsikossa pysyäkseni, ajelen heinien perässä Turusta tai Taivassalosta Laitilaan
muina miehinä.
Etkö nyt Turuust mieleisiä heiniä löydä? Kamala sitä kasitietä ajaakin, minusta ehkä kammottavin pätkä ikinä. Ei, taitaa sittenkin kymppitie olla vielä kamalampi.
Niittyräpelö Briza media (jänisruoho) on Lounais-Suomessa luonnonvaraisena kasvava.
Ostin keväällä elefantti heinän siemeniä kesti pitkään että iti ja nyt kasvaa tosi hitaasti nyt noin 3cm korkeita (täytyy elefanttin mennä maate että tota näkisi syödä tai sitten on mini mini elefantteja). Onko yleensä näin hidas kasvuinen.
Hidas se näyttäisi olevan, sillä viime kesän kasvatuksetkin, siis jo penkkiin istutetut, ovat vielä aikas pienoisia.
Heips taas täältä kivien keskeltä!
Onko kellään kokemusta röllinurmikasta? Minne se kannattaisi istuttaa ja kuinka isoksi kasvaa? Mulla on sitä muutamassa turveruukussa ja pitäisi kohta saada ne maahan jonnekin. Kunhan keksisi että minne. Ja kuinka syvän mullan ne tavitsevat?
Toinen kysymys on sitten jänönhäntä. Näin jossain täällä pentissä kauniin kuvan, jossa sitä oli sekaisin jonkin sinisen kukan kanssa (ruiskaunokki tms. en muista mikä). Jänönhäntä on siis vielä siemeninä, ehtiikö kasvaa vielä ja kuinka syvän mullan se tarvii?
Mun perusongelma on se, että tällä tontilla ei ole yhtään multaa ennestään ja nyt olemme tuoneet sitä pusseittain, niin että sen takia yritän päästä mahdollisimman vähällä, mutta toisaalta riittävällä multamäärällä.
Niin ja noi heinät on mun 8- ja 6-vuotiaiden poikien “omia”. Nuorimmalle ostin hajuhernettä…
Vierailijat tunkeutuneet pehmytmesiheinien väliin kurkistelemaan .
Tämä nyt sitten ilmeisesti on hopeatoppoa. Minusta heinät ovat ihania
Tätä minä aiemmin LUULIN hopeatopoksi, mutta ei sitten olekaan. Missäs ne sitten tämmöiset hörsylät kukintona ovat? (Keltavihreä lehdistö taustalla kuuluu viiruhelvelle). Olivatpa minkä tahansa heinän tuotoksia, nämä ovat minusta aivan ykköshienot kukinnot!
tuo viimeinen…joku räpelö?..minulla hopeatoppo on kyllä eri näköinen - kuvaa valitettavasti ei ole tähän hätään, mutta huomenna näpsäisen sitten vaikka sinulle…
Nyt minun täytyy pyörtää sanani , kävin katsomassa hopeatoppoani ja kyllä se sinun tapauksesi voi olla ja varmaan onkin kyseinen heinä...nolo nolo...minulla ei vain tuo heinä kuki noin ''leveästi''. Viime vuonna kukinta oli niin minimalista, että muistikuvat on aika huonot...seli seli...laitan illalla vielä kuvan, se on tuolla kamerassa vielä!
Ja tuo toinen on niittyräpelö Briza media...jos yhtään lohduttaa...
Kiitos, Hydrangea! Kyllä lohduttaa, kovasti!
Olin menossa ostamaan humalaa, mutta ostinkin kaksi ihantuttavan näköistä hentohöyhenheinää. Ajatus oli istuttaa ne molemmin puolin "kaariporttia". Tosin voisivat maassa olla nätimmät, kun huojuvat tuulessa.
Miten eroavat viiruhelpi ja kirjoheinäkaura toisistaan? Ja pakkaa sekoittamaan voisi laittaa vielä pehmytmesiheinänkin joka kuvan perusteella näyttää ihan samalta kuin nuo kaksi kysymääni.
Viiruhelpi on tutumpi, mutta kun tuon erikoisemman kuvan näin tuolla toisen otsikon alla, niin menipä pää pyörälle. Viiruhelpi kuitenkin odottaa uukussaan istuttamista, kunnes toisin todistetaan. Nyt saatte kyllä luvan selittää minullekin
Lehdistön samankaltaisuus on tosi suuri, mutta Widlund-Johansson: Koristeheinät -kirjasta löysin muutamia eroja. Kirjokauraheinän korkeus on 25 cm, röyhyineen 40 cm, viiruhelven röyhyineen 100 - 150 cm, pehmytmesiheinän korkeus taasen on 50 cm. Pehmytmesiheinä on Britanniassa kiusallinen rikkaruoho, mm viljan seasta löytyy suhteellisen paljon. Kukinto näyttää Wikipedian kuvassa samalta kuin meidän kauramme. En ole itse päässyt tätä koskettelemaan, mutta sitä kuvataan pehmeäksi, briteillä on nimitys ´samettiheinä´. Ed. mainitussa kirjassa sanotaan, että kirjokauraheinän kukinto ei ole koristeellinen ja sen voi leikata pois. Kirjokauraheinä viihtyy paremmin varjossa, mutta pärjää auringossa, jos maa säilyy kosteana. Viirehelven lehtiä kirja sanoo leveiksi ja muutoin sille suosittaa aurinkoista tai puolivarjoista paikkaa.
Kiitos Merlin, toi korkeus nyt kertoi minulle että oma heinäni on viiruhelpi. 25 cm on aikalailla matala verrattuna omaan metriseeni. Mutta tosi samanlaiset on ne lehdet keskenään.
kiitos perusteellisesta selonteosta, viiruhelpenä pysyi!